Zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Aroma34, 29 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Ik moet even mn verhaal kwijt over zwemles van onze dochter.
    Vorige week donderdag heeft ze haar 1e zwemles gehad. Bij deze les mochten de ouders kijken, daarna is elke 5e/6e les een kijkles, en alle overige lessen niet. Prima!

Ze zwemmen meteen in "dieper" water, 1.26 meter. Dus geen enkel kindje behalve de zwemlerares kan daar staan. Groepje bestaat uit 7/8 kindjes.

Ze zwemmen met een easyswim vest. Ook dat helemaal prima.

Waar ik mee zit is het volgende.. ik had van zwemles verwacht dat ze kinderen (zeker de eerste lessen) op een spelenderwijs vertrouwd laten raken met water, en langzaam steeds een stapje verder gaan met dingen doen.
    Bij de 1e les moesten ze al kopje onder en zelfstandig zwemmen naar de overkant van het bad. De lerares zwemt uiteraard mee. Op zich is dat natuurlijk niet verkeerd, want ik denk ook dat de lerares wil zien wat elke kind al durft te doen.
    Helaas is onze dochter bang geworden om kopje onder te gaan.
    Het gebeurde ook zonder dat ze er op voorbereid was. Dus ze schrok heel erg en moest uiteraard hard huilen en durfde vervolgens de rest van de les niet echt meer iets te doen. Hing constant aan de juf of aan het rand van het bad. Ik vond het toch best moeilijk in dat te zien zonder dat je wat mag/kan doen.

Ik kreeg als opdracht mee van de lerares om met onze dochter extra te oefenen onder de douche of zwembad zodat ze minder angstig is voor water in haar gezicht. Prima, ook daar zijn we mee bezig, maar dat kost ook even tijd, het lukt haar niet om binnen 1 week haar angst voor kopje onder los te laten.

Vandaag weer zwemles gehad, nu mochten we dus niet erbij blijven. 1 van de ouders van de kindjes die in hetzelfde groepje zit van onze dochter heeft via een buitenraam de les gevolgd. Ik heb dat bewust niet gedaan, omdat ik dacht anders onze dochter af te leiden van de les.
    Toen we de kinderen konden ophalen sprak ik de ouder die is blijven kijken en zei mij meteen al.. jou dochter heeft het heeeel zwaar gehad. Waarvan ik zei, ze zal zeker nog niet kopje onder gedurft hebben.
    Wat blijkt nu, ze moesten hun easyswim vest uit doen, op hun knieën zitten langs de rand van het bad en dan duiken in een gat van een mat. En dat al op de 2e les:confused:. Ik schrok daar best wel van, vind dat toch best wel een pittige oefening voor een 2e les. Ze was het moment dat ik binnen kwam aan het zwemmen met een lerares van badje 2. En die nam even rustig de tijd om met haar wat kleine oefeningen te doen met spetteren enzo.

De lerares kwam naar mij toe en het eerste wat ze zei: Nou het was echt DRAMAAAA met haar. Ze moet echt meer oefenen hoor!! Ik sloeg op dat moment best wel dicht en ben maar met mn dochter naar de douches gelopen. Toen liep ze nog even achter ons aan en zei dat ze best streng en hard is geweest voor onze dochter. Ze wilde dat ik dat wel even wist voor het geval onze dochter wat ging zeggen tegen ons erover:confused:... Hoe streng is streng vraag ik me nu af?
    En toen zei mn dochter.. mama zwemles met de 2e juf was echt leuk, mag ik volgende week weer naar haar. Ik wil niet naar mn 1e juf.
    En toen begon het bij mij toch niet lekker te zitten... ik ben bang dat ik me te slecht heb laten informeren over de manier waarop er les gegeven wordt.
    En dat de lerares het nu al drama vind met onze dochter geeft me ook het gevoel dat ze geen geduld heeft met kindjes die het nog moeilijk vinden.
    Ik had namelijk verwacht dat ze zouden starten in het badje waar ze kunnen staan, of iig oefeningen zouden doen zodat de kindjes wennen aan water en vertrouwen krijgen. Niet meteen zelf maar zwemmen op de 1e les en bij de 2e les duiken enzo.. het lijkt wel een turboles, wat het echt niet is.

Ik twijfel wat ik nu moet doen. Onze dochter is nog 4, wordt eind september 5 jaar. Is een tenger meisje en heeft toch wat gezondheidsproblemen (chronische bloedarmoede) en is hierdoor toch wat sneller moe. Zeker na een dag school.
    Haar zwemles is 45 min 1x per week.

Moet ik een gesprek aangaan met de lerares erover.. Of heeft dat weinig nut? Ze zullen niet voor 1 kind in een groepje een andere manier gaan les geven.
    Moet ik opzoek naar een ander zwembad?
    Er staan nog 20 lessen op haar pasje, dus wel erg zonde geld, maar onze dochter gaat natuurlijk voor!!

Graag tips gevraagd en ook graag ervaringen hoe de eerste lessen bij jullie kinderen gingen, misschien stel ik me wel aan :oops:

2. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    Dat klinkt niet fijn.
    Bij ons werden ze eerst spelenderwijs watervrij gemaakt. Dieren in het water bv krokodil nadoen en dan lekker spetteren. Tikkertje en als je getikt bent pionnetje met water op je hoofd zetten (leeg gieten en dan op je hoofd zetten) ed

DQueen vindt dit leuk.
  3. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.869
    5.142
    113
    Home
    Ja ik zal de juf zeker aanspreken streng en hard is niet nodig en al helemaal niet op de 2e les
    Zo creëert ze angst ipv dat zwemmen leuk hoort te zijn

Ik herken de Lesmethode gelukkig helemaal niet en vind het ook niet normaal

De juf heeft blijkbaar weinig geduld, en ik vind het echt niet netjes om zo over je dochter te spreken
    Ik zou dit melden

4. tuc

tuc Niet meer actief

Dat ze zegt: het was drama met haar vind ik niet erg professioneel.
    Wat betreft de les lees ik niks geks. Ik ken een zwembad hier waar ze ook met easyswim zwemmen en daar gaat het qua opbouw van de les exact zoals jij het schrijft. Ik denk dus ook dat je jezelf niet goed hebt laten informeren, volgens mij is dit van te voren bekend.

Mijn kinderen zwemmen via een andere methode dus lastig te vergelijken, maar wel meteen in het diepe.

DQueen, Akira1978 en merah vinden dit leuk.
  5. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij easyswim is dit volgens mij wel een heel standaard aanpak, starten in het diepe en zsm kopje onder, ook iedere les even zonder vestje. Zo gaat het hier ook. Bij mijn jongste werd het ook best vlot en streng aangepakt, en van best flink ontzag voor water en echt niet kopje onder willen, springt ze nu na 5 lessen met een grote grijns en na een aanloopje zo het water in.
    Ik zou dus toch nog even afwachten... Maar mja, ik zie wel meer wat er gebeurt tijdens de les en zie dus bv ook dat haar meester ‘streng’ is, maar hij duwt bv geen kind onder ofzo, geen fysieke dwang. De strengheid is meer pushen iets te doen (met keuzes tussen bv helemaal zelf springen of aan 1 hand), en dat werkt hier bij dochter beter dan heel erg afwachtend zijn. Bij mijn oudste ging het van heeeeel afwachtend naar fysieke dwang (echt onder water duwen, door een invaller), dat was echt niet ok. Dit is voor ons nu meer een middenweg, niet echt anders dan bv op school waarbij een kind ook niet echt de optie heeft een werkje echt te weigeren.

DQueen vindt dit leuk.
  6. Mamamijn

Mamamijn Fanatiek lid

14 feb 2013
    1.043
    365
    83
    Vrouw
    Echt niet normaal hoor, hier hetzelfde systeem qua easy swimm maar wel eerst watervrij maken en zeer zeker niet tweede les al door zon gat. Zou gewoon vragen of ze in een ander groepje kan bij de juf die ze wel leuk vind. Ze moet eerst zelfvertrouwen hebben wil ze überhaupt iets aanleren

7. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    watervrij maken is hier ook spelenderwijs, in water waar ze kunnen staan. je kunt hier bij 1 zwembad vanaf 4 jaar beginnen. maar veel zwembaden beginnen pas bij 5 jaar omdat zwemles voor die kleintjes best wel zwaar is, ze moeten fysiek veel kunnen. dus ik zou misschien bij jullie in overleg gaan met het zwembad om te kijken of jullie nog even kunnen wachten en in de tussentijd met je dochter alvast gaan oefenen met watervrij maken. dus vaak naar het zwembad, in het water springen onder fonteintjes staan etc.
    Hebben jullie hiervoor nooit gezwommen? waarom is ze angstig?

8. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

4 dec 2012
    10.846
    4.213
    113
    Vrouw
    Zuid Holland
    Elke zwemschool heeft een andere aanpak, deze aanpak is niet fijn voor jouw dochter dus ik zou dan ook verder zoeken naar een andere zwemschool met een ietwat rustigere aanpak.

DQueen vindt dit leuk.
  9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    Ik zou met het zwembad in overleg gaan of ze misschien over kan stappen naar een andere juf, eentje die wat meer geduld heeft... En daarnaast ook zelf regelmatig met haar gaan zwemmen, zodat ze spelenderwijs en zonder druk dingen kan oefenen.

10. LadyKikker

LadyKikker Fanatiek lid

12 feb 2012
    4.235
    1.891
    113
    Vrouw
    Tijdens de 2e les al duiken???
    Easy swim vestje uit??? En dat ook in het diepere gedeelte?? En dan ook nog streng toespreken?
    De juf is wel op de hoogte van de hoeveelheid lessen die je dochter heeft gehad?

De 1e lessen van mijn zoontje begonnen in het ondiepe gedeelte. Watervrij maken op een speelse manier. En als ze er aan toe waren, mochten ze in datzelfde badje van de kant het water in springen.
    Langzaam gingen ze naar het diepere gedeelte.

Ik weet wel dat ieder zwembad zn eigen manier van lessen kan volgen, maar dit klinkt in mijn oren als niet normaal.
    En vind de groepen ook groot. 7 of 8 kindjes.

Ik zou een ander zwembad zoeken denk ik. En misschien, gezien de leeftijd/gezondheid van je dochter misschien nog even wachten tot ze 5 is.
    Als ze op deze manier door moet, kan het best dat ze juist angst gaat krijgen....

11. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Mee eens. Het drama noemen vind ik niet ok, maar verder lees ik geen rare dingen. Hier geen easyswim, maar ook hier de eerste les onder water en door een hoepel " duiken".

Akira1978 en tuc vinden dit leuk.
  12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.137
    8.869
    113
    7/8 kindjes vind ik juist een klein groepje, hier was 10 heel normaal.

Bij de peuterzwemles gingen de kinderen hier ook kopje onder ed, dus dat vind ik op zich niet zo vreemd. Wel de manier waarop de juf er mee om gaat als ze niet durft.

DQueen vindt dit leuk.
  13. tuc

tuc Niet meer actief

ja dat kopje onder gaan vind ik niet vreemd hoor, was hier op baby en peuterzwemmen ook.
    Ik ben eigenlijk best verbaasd als er kinderen op zwemles gaan waarvan de ouders weten dat ze zoiets niet durven of bang zijn. Ik zou dan een jaartje elke week vrij gaan zwemmen met kind om dat al te regelen.

DQueen en Jessi79 vinden dit leuk.
  14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Mijn oudste durfde dat ook eerst niet, ondanks regelmatig vrij zwemmen met ons, maar ja, hij moest toch wel, dus na een tijdje was het ook geen probleem meer.

tuc vindt dit leuk.
  15. AnnemarieK77

AnnemarieK77 Actief lid

6 jun 2019
    324
    489
    63
    Vrouw
    Hier ook easy swim. Maar wel een wat rustigere opbouw.
    Het is een klein zwembad met alleen 1 instructiebad, wel direct in het diepe dus.
    Maar ze werken met niveaus. Zwemdiploma A bestaat uit 7 niveaus. Per niveau moet je een stuk of 15 onderdelen op een bepaald niveau kunnen. Duiken door het gat zat pas in niveau 2. Springen in datzelfde gat zat wel in niveau 1.

Misschien een idee om even met de juf je zorgen, ook wb de gezondheid van je dochter, te bespreken?

16. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Allemaal bedankt voor jullie reacties zo snel!!

Ik zal even wat vragen beantwoorden.
    We hebben zeker wel gezwommen met onze dochter, niet heel vaak, maar in vakanties wel. Thuis gewoon lekker onder de douche, haren wassen geen probleem. Water in het gezicht vond ze inderdaad met douchen nooit fijn en had dan altijd een washandje vast zodat ze dr oogjes kon afdrogen.

De angst die ze heeft, is niet vreemd. Mijn zus had dit vroeger ook, en mijn vader is toen met haar elke zondag naar het zwembad gegaan om daar vanaf te komen. Er is iig nooit iets gebeurd met haar in het water of met water waardoor ze bang is. Want zwemmen zelf vind ze leuk!

De juf is zeker op de hoogte wat ze al kan qua zwemmen, dat vroeg ze aan ieder kindje apart vooraf aan de 1e les. De meeste kindjes in haar groep zijn al wel wat ouder, 6 jaar. Dus ze is denk ik wel de jongste van de groep.

Ik denk idd dat we te vroeg gestart zijn met haar. Ik zit denk ik dan toch te denken om nog even te wachten met lessen tot ze fysiek iets meer kracht heeft. Best moeilijk om dat beslissen omdat ik hier ook lees dat het na meer lessen goed gaat..

Wel fijn te lezen dat jullie het ermee eens zijn dat de manier waarop de juf over haar praat niet oké vinden.. voel me er ook steeds rotter om, ook voor onze dochter.. Ze moet het allemaal nog leren.

17. Aroma34

Aroma34 Actief lid

3 aug 2013
    461
    78
    28
    NULL
    NULL
    Goed bedoelt hoor, dus geen commentaar op je mening. Zwemles is toch bedoelt om te leren zwemmen, ik hoef dus als ouder niet eerst mn kind dingen aan te leren qua niet bang zijn voordat ze beginnen aan zwemles, buiten gewoon zwemmen voor de lol. Dat is toch ook een soort taak van zwemleraar om kinderen watervrij te maken ?

Athina vindt dit leuk.
  18. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Toen zoon voor de eerste keer op zwemles ging was het bij de tweede les ook al door het gat duiken/onder water zwemmen. Wel met kurkjes en vleugeltjes om. Eerste zwemles ook gewoon al "zwemmen". Is ook alleen maar een diep bad, met badjuf/meester in het bad. Zoon was toen net 4.

Na 3 maanden peddelde hij nog grotendeels als hondje door het water, dus hem er af gehaald.

Nu is zoon net 7 geworden, en mag hij over een week afzwemmen voor A. Is 15 weken geleden begonnen met zwemles, bij dezelfde sportschool.

Ik zou ook veel gaan zwemmen met kind. Onze kinderen vinden het gelukkig geweldig om te zwemmen, en gingen van kleins af aan al geregeld met hun koppies onder water. En anders zou ik haar gewoon weer van zwemles halen en over een paar jaar weer proberen.

19. tuc

tuc Niet meer actief

dat is inderdaad ook zo. Maar mij lijkt het makkelijker als je dat stukje al gedaan hebt als ouder. Maar dat komt ws doordat mijn kinderen alles eng vinden dus ik altijd mega voorbereid ergens aan begin;)

DQueen vindt dit leuk.
  20. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.960
    3.840
    113
    Vrouw
    #20 Fantykoekie, 29 aug 2019
    Laatst bewerkt: 29 aug 2019
    Alleen het eerste bericht gelezen en wow. Zijn er nog zwembaden in de buurt waar ze zwemlessen geven?

Hier ook met easy swim vest en in het diepe maar dat ging hier heel anders hoor. In het begin gingen de kinderen als hondjes in het water kleine afstanden zwemmen om drijvend speelgoed te pakken en van die leuke spelletjes.
    De 3e zwemles ging het vestje voor het eerst uit voor 1 minuutje.
    Iedereen op eigen tempo. In het water springen durfde zoon op de 5e of 6e les. Echt duiken met ring kwam begonnen ze na 3/4 maanden te doen.
    Nu zwemt mijn zoon het liefst onder water. Zo een juf of meester moeten ze hebben. Hij zwemt gewoon met gemak 10 meter over die bodem heen. Hij neemt ook alles op op de bodem. Die komt niet eerder naar boven voordat hij het heeft genomen en dan zwemt hij nog een paar meter verder. :roflmao:

Wij hebben ook gekozen voor small group dus maximum 5 kindjes. 2 zijn afgevallen doordst het uur niet uit kwam dus nu zijn ze met 3. Dat is ideaal.

Ik zou kijken voor een ander zwembad.

puzzelstukje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina