Vanaf welke leeftijd ongeveer smeren jullie kids hun eigen brood? En dan bedoel ik niet eigen lunchpakket voor overblijf, maar eigen boterham smeren als je met elkaar thuis aan tafel brood eet. Ik eet s morgens en tussen de middag met de kids brood aan tafel. Ik dek de tafel en smeer een boterhammetje voor de jongste (bijna 4). De oudste (10 jr) smeert en belegt zelf haar boterham. Ik wil graag dat de middelste (7,5 jr) ook zelf zijn boterham smeert en belegt maar dat gaat niet vanzelf. Hij wacht....treuzelt.....weet niet wat hij erop wil....enz. Als we n kwartier aan tafel zitten is zijn boterham nog niet klaar. Ik vraag me af of ik teveel van hem vraag?? Hoe gaat dat bij jullie? Is hij nog te jong om zelf z'n brood te smeren?
Eehh, vanaf 2,5jaar.. het was iets wat alle kinderen op kdv zelf deden en we hebben het thuis overgenomen. Lunchpakketen maakt mijn man altijd, maar thuis aan tafel smeert iedereen eigen boterhammen en broodjes. Ik zie mezelf echt geen brood smeren voor een 7jarige..
bij ons begonnen ze daar af en toe al mee op het kinderdagverblijf . Dus vanaf een jaar of 3... Van onze 7 jarige verwacht ik al zéker een jaar dat ze haar eigen brood kan smeren. Kaas schaven doe ik wel - en als ze het niet in stukjes gesneden krijgt wil ik ook nog weleens helpen. Maar (boter) smeren en beleg er op, dubbel doen, kan ze prima zelf. Wanneer ze smorgens met zijn tweeën naar beneden gaan om 7 uur en ik om half 8 opsta - heeft de oudste vaak het brood voor de jongste ook al snel gesmeerd (of een plak ontbijtkoek, of een cracker), dat gaat al zeker een maand of 9 zo... (oudste is ook vrij lang en kan overal goed bij) . maar misschien zijn meiden wat vlotter? Ik zou het echter zeker wel stimuleren.
Mijn oudste 2 doen dat bijna altijd zelf, bijna 6 en 8, bij de jongste beginnen we er nu mee te oefenen, hij is net 3..Misschien dat je wat te lang gewacht hebt?
Ze smeren hun brood allebei zelf (3 en 7,5 jaar). De jongste heeft soms een beetje hulp nodig en dan help ik of haar zus haar een beetje. Als ze naar school gaat dan zitten ze soms met z'n tweeën aan tafel terwijl ik met wat anders bezig ben en dan helpt de oudste de jongste een beetje en maakt haar lunchpakket. Dus nee ik denk niet dat je teveel verwacht.
Mijn zoon is drie en doet het zelf. Ik blijf er uiteraard wel bij ander heeft hij pindakaas met brood ipv boterham met pindakaas
Als we alle tijd hebben probeer ik het ze zelf te laten doen. Ze zijn 3 en 6. Bij het kdv doen ze het volgens mij ook zelf, maar als ik ze zo bezig zie vraag ik me af of dat wel zo is.
Hier smeren ze allebei (3 en 7 jaar) zelf hun brood. Ik weet niet meer precies vanaf wanneer ze dat doen, maar vanaf 2 jaar denk ik. Het lunchpakket voor mijn dochter (voor het overblijven op school) maak ik overigens wel voor haar klaar.
Mijn oudste (8jr) kan het niet, tgv beperkingen. Mijn middelste (6jr) kan het prima zelf, sinds een dik jaar of zo, maar wil vaak niet (omdat oudste ook niet hoeft... ze snapt het wel, dat voor haar andere regels gelden, maar vindt het nog steeds niet leuk). Mijn jongste (2jr) wil het perse zelf , maar heeft uiteraard nog wat hulp nodig, ha ha!
Dochter vanaf 4, zoontje vanaf 5. Snijden geeft soms wat problemen, dan vouwen ze het maar dubbel hoor. Als ik voor alle drie nu boterhammen zou moeten smeren, kon ik zelf niet meer eten
Jaar of 5/6 toch wel. En dan vanaf 7 ook voor de overblijf zelf. Mijn dochter is 4 en doet het nu af en toe al zelf, ik vind het belangrijk dat ze vroeg zelfstandig leren zijn.
Mijn oudste twee zijn 8 en 6 en smeren al tijdenlang zelf hun brood. Op het kdv deden ze dat al. Sinds ze naar school gaan, moeten ze naar de TSO en daar moeten ze ook zelf hun brood smeren. Meestal vouwen ze ze idd wel gewoon dubbel, in plaats van snijden.
Rond een jaar of 4. De jongste van net 5 heeft soms nog wel wat moeite met snijden. Daar help ik hem dan vaak even bij.
Mijn dochter(6) al vanaf een jaar of 3. Mijn zoon(bijna 9) heeft het nog steeds liever dat ik het doe. Daar zit ook wel het verhaal aan vast dat hij coeliakie heeft en ik ivm besmettingsgevaar het dan op een andere plek smeer. We zijn hem nu aan het "trainen" maar hij is nog wat eigenwijs
Mijn dochter is nu 3,5 en oefent al vanaf 2,5 met smeren en snijden want ze wil alles "zelluf toehoen" uiteraard met hulp van ons. Op de Kindergarten stimuleren ze dit overigens ook.
Mijn oudste is er motorisch heus wel toe in staat... Als hij eenmaal weet dat hij chocopasta wil en ik geef hem de pot dan lukt het prima. Maar probleem is vaak het kiezen vantevoren en vooral smorgens, juist als we op moeten schieten, dan moet ik hem echt helpen. Want dan wil hij toch kaas, of nee smeerworst... Of nee liever pap! Heel vermoeiend.
Happymam je kunt hem begeleiden door hem bv 2 keuzes te geven van beleg. Dan word t kiezen al veel makkelijker! En duurt t treuzelen minder lang. Wellicht is t zo te onduidelij. Verder niet meer smeren maar zelf laten doen dan heeft hij wellicht een keer weinig gegeten maar een volgende keer werkt hij meer door dan vermoed ik...
Vanaf 2 jaar doen ze dat zelf. Met haast deed ik het nog wel eens, maar in principe leg ik het broodje op hun bord en regelen ze de rest zelf. Beleg aangeven deed ik op die leeftijd ook nog wel eens, maar dat vonden ze al snel juist het leukste stukje dus dat doen ze ook al heel lang zelf.