Mijn zoontje van 3,5 doet al maanden, zo niet al ongeveer een jaar, vreselijk lang over zijn brood. Hij is nooit een grote eter geweest en eet bij het ontbijt 1 sneetje brood en tussen de middag ook 1 sneetje brood. Daar heeft ie genoeg aan en hij groeit keurig met zijn lijntje mee. Prima, geen probleem voor mij. Maar sinds lange tijd doet ie dus enorm lang over dat ene sneetje brood. We eten altijd samen en ik moet constant zeggen dat ie door moet eten. Hij neemt een hap en houdt die gewoon in zijn mond zonder te kauwen. Als ik er niets van zeg, houdt hij die hap 3 minuten in zijn mond. Met veel aandringen eet hij zijn brood in een half uur op. Maar ik ben het zo zat om steeds zo lang aan tafel te zitten en te gaan wachten en maar aan te dringen dat ie moet dooreten!! Nu heb ik deze week iets bedacht. Ik heb een kookwekker gekocht en deze stel ik in op 20 minuten. Na 20 minuten ga ik van tafel en zoontje blijft zitten aan tafel, want hij moet van mij dat ene sneetje brood wel opeten. Als ik het bord na 20 minuten namelijk bij hem weghaal, dan hoor je hem nergens over, het scheelt hem niets dat ie dan bijna niks gegeten heeft. Je hoort hem niet klagen over dat hij honger heeft. Dus blijft hij aan tafel als de kookwekker gegaan is en ik van tafel ga. Maar dat interesseert hem ook niets!! Nu zit hij nog langer aan tafel, wel een uur!! Hij zit prinsheerlijk aan tafel met zijn broodje, kletst hele verhalen, verzint spelletjes met zijn bord/broodje en hij vindt het allemaal wel prima. Vanochtend heeft hij zelfs 5 kwartier aan tafel gezeten... Die kookwekker maakt dus geen enkele indruk. Hebben jullie nog tips wat ik kan doen om hem sneller te laten eten? Want hier word ik niet goed van! En aangezien dat 2 x per dag voorkomt, zit hij letterlijk uren aan tafel. Overigens gaat zijn warme eten wel goed, dat eet hij redelijk snel op.
Iets anders geven dan brood? Wij gebruiken ook een zandloper (van een half uur), omdat dl heel traag eet maar het ook niet goed vond als we het weghaalden. Dus die timer is alleen om aan te geven hoelang ze heeft. Als de tijd voorbij is moet je het eten weghalen, anders stelt het weinig voor.
Ik heb het ontbijt van onze dochter al vrij vlot veranderd in een stuk fruit, later op de ochtend krijgt ze dan ipv fruit een snee peperkoek of een boterham, ze heeft wel alleen last met de ochtendboterham. Ondanks dat was ze met het brood altijd wel aan het vervelen maar sinds de ochtend fruit is gaat de middagboterham ook een stuk beter.
Onze oudste dochter eet ook heel traag, ze kan er zo een uur over doen. Wij laten het, ze heeft geen grote trek in de ochtend, als ze een halve op heeft vinden wij het ook prima, Zelf kon ik ook niet voor 10.00 uur ontbijten, en nog niet... Word er misselijk van, onze dochter is denk ik net als mij, Ze moet wel iets eten voor ze naar school gaat al is het een halve boterham of beschuit of gebakken ei, en dan krijgt ze gewoon extra fruit mee naar school die ze om 10.00 uur dan ook allemaal op eet. Tegen die tijd begint bij haar ook pas de "honger"
Ik krijg s'ochtends ook geen brood weg, wel ontbijtkoek of crackers. Zou je dat niet kunnen proberen? Of een bord Brinta, want dat smaakt echt niet lekker als je dat 3 minuten in je mond houdt
Gewoon iets anders geven in ochtend ik vind 2x per dag brood ook te veel. Muslie, pap, yogurt etc als alternatief
Mijn zoontje is 3 en krijgt sochtends een bord pap (met volle melk).. Brood doet hij ook 3 dgn over haha Een goed gevuld ontbijt waarbij alleen maar hoeft te slikken.. Ideaal! Middag eet hij wel zo 3 boterhammen op.. Succes!
Ik zou een maximum stellen aan tijd, wat je nu dus ook doet, maar dan ook zijn bord weghalen. Brood wat over is bewaren en weer aanbieden bij het volgende eet/drinkmoment. (Dus ipv een koekje oid eerst brood opeten. Werkt hier als een trein. Dochter eet dan niet traag, maar meent soms na drie happen genoeg te hebben gehad. Dat heeft ze echt niet want dan klaagt ze de hele tijd over 'honger'. Ze moet van ons minimaal 1 stukje brood eten per maaltijd. Wil ze niet eten, prima we gaan niet dwingen, dan maar opeten om koffie/theetijd voordat je wat anders eet.
Onze middelste heeft dat ook heel lang gehad. Ze is nu 7,5 en geeft nog steeds niets om eten. Ze heeft ook bijna nooit honger. Maar ze weet nu wel dat eten gewoon moet om gezond te blijven en doet het dus ook sinds een jaar redelijk vlot. Daarvoor...pfffff! Ik deed het net als jij. Als ik klaar was met eten, wachtte ik nog vijf minuutjes en ging dan van tafel. Je kunt ook proberen er gewoon niet mee te zitten dat je zoon lang aan tafel zit. Ik ging een klusje doen zodat ik er niet zo mee geconfronteerd werd. En dan na een uur of zo gewoon het bord weghalen (anders kan hij meteen blijven zitten voor het tussendoortje...). Als hij daar vrolijk zit en het niet vervelend vindt, is dit blijkbaar zijn tempo. Is toch prima dan? Op school straks eet iedereen snel zodat ze naar buiten kunnen, dan gaat zijn tempo na een tijdje vanzelf omhoog.
Hier gaat juist het brood eten goed, maar het avondeten duurt een eeuwigheid! Gewoon omdat hij niet zo houdt van warm eten. Dus ik denk ook dat je wat alternatieven moet gaan zoeken. 's Ochtends een bord pap bv. en tussen de middag misschien twee crackers met beleg bv.. Wat hier ook in trek is, is een klein beetje cup a soup in een beker en daar het brood in dippen. Succes!
Tja, Brinta... Dat heeft hij een hele poos gegeten als ontbijt, maar op een gegeven moment vond hij dat niet meer lekker. Dus liet ik hem steeds kiezen wat hij wilde eten, brinta of brood. Hij koos steevast voor brood, dus de Brinta is helemaal uit het zicht geraakt. Ik ga toch maar proberen of hij weer Brinta lust. Crackers/beschuit lust hij niet, cruesli is hij ook geen fan van. Maar inderdaad, ik zal hem eens wat anders aanbieden, yoghurt ofzo. Op zich zit ik er niet mee dat hij lang aan de tafel zit, maar het is qua planning wel lastig. Als ik bijvoorbeeld boodschappen wil gaan doen en hij zit maar te teuten. Ik kan ook niet ieder willekeurig moment van de dag boodschappen doen, want ik heb nog een baby van 7 weken, waardoor ik niet elk moment de deur kan uitstappen.
probeer anders eens van die luchtige crackers, mijn oudste eet s ochtends ook geen brood, of soms wel maar lastig, crackers gaan er zo 4 in met smeerkaas of smeerworst. Is het probleem s ochtends in elk geval opgelost, als je bijv weg moet
Mijn dochter eet ook niet zoveel brood. Ik vul ontbijt en lunch vaak aan met stukjes fruit, olijven, kerstomaten, komkommer. Soms eens een krentenbol of croissant, of dat geef ik als tussendoortje.
Ligt er niet gewoon teveel druk op het moeten? Oudste doet er ook wel lang over, maar ik zeg er niets over. Gaat vanzelf met de tijd steeds ietsje beter, wordt steeds iets korter.
Het is dus njet zo dat hij wel door eet, maar langzaam kauwt? Want in dat geval zou ik het juist zo laten, het is veel gezonder om kleine happen te nemen en ze minstens 20X te kauwen. Wat dat betreft zou ik een kind nooit trainen om snel te eten, dat is alleen maar slechter voor de spijsvertering en voor de gezonde eetgewoontes in de toekomst. Ik ontbijt ook altijd ruim een half uur, en aan avondeten zitten wij zeker 3 kwartier. Als hij meer speelt met zijn eten zou ik kijken of hij liever iets anders als brood wil (soep of groente voor de lunch), en of de tijdstippen wel overeenkomen met zijn hongergevoel. Eten als je geen honger hebt is immers ook geen eetgewoonte dat je je kind wilt meegeven.
Hier zijn wij allemaal geen ochtend eters. Mijn dochter drinkt een grote beker warme melk en af en toe een stuk peperkoek of cracker, om 10 uur eten ze op kdv fruit en 12 uur brood dan eet ze het wel. Ik maak me er niet zo druk over. Ik ben ook groot geworden, zal mijn dochter ook worden . Als ze honger hebben eten ze wel.
Ik zou eens kijken naar de gezonde alternatieven voor brood, maar ik zou vooral een max aan tijd zetten: 30 minuten om z'n eten op te eten, daarna gaat het weg. Bord niet leeg is geen snoeperij. Lijkt me namelijk wel wenselijk, met name voor hemzelf, dat hij sneller leert eten.
Doen wij ook, dl is sowieso probleemeter, maar er zit ipv snoeperij iets anders aan vast, smorgens eerst brood op eten binnen 20 min, broodje op dan mag je even tv kijken, brood niet op geen tv. Smiddags eerst broodje op dan buiten spelen, speeltuin samen koekjes bakken noem maar op, niet op jammer gaat t niet door... Klinkt hard maar sinds een week doe ik dit zo en ze eet als een tierelier. Het eten boeit der niet, maar de beloning wel, eet ze het niet op is dat haar keuze. Ik wordt er niet boos om roep niet elke hap eten en scheelt mij heel wat frustratie