Ala ik een cake bak, dan komt ie in het midden (enorm) omhoog, terwijl de zijkanten lager blijven. Heeft iemand enig idee waar het mis gaat? Ligt het aan de oven (temperatuur) of aan de bereiding?
Kan meerdere oorzaken hebben, kan ik je zo eigenlijk niet zeggen omdat ik niet zie wat je doet. Misschien mix je te lang zodat er te veel lucht in zit, of te veel ei kan hem ook weleens doen opblazen. Wat voor mix gebruik je? Of maak je het met allemaal losse ingredienten?
Mislukte cakes vind ik juist het lekkerst. Wat heb je voor oven? want daar kan het ook nog weleens aan liggen. Ik denk dat aan het beslag mixen weinig mis kan gaan verder, als het gewoon een mooi beslag is...
Oh is ie dan mislukt Ik heb ze dus altijd zo als ik een cake bak, en zo vind ik ze ook het lekkerst Zou dus niet weten wat je er tegen kan doen..
Ze horen toch zo haha, had laatst een cake die niet onhoog kwam maar laag bleef, nou dat merk beslag haal ik dus niet weer vond er niks aan
O, is dat niet de bedoeling? Oeps dan zijn de mijne altijd mislukt, maar ik eet ze toch op hoor en ze zijn lekker
Ik gebruik 250 gram cakemeel, 250 gram suiker, 250 gram boter (gesmolten in een pannetje) 5 eieren en een lepel citroenrasp. Ik mix (met de mixer) de eieren, citroenrasp en de suiker een minuut of 10, dan gaat de gesmolten boter er in en als laatste het gezeefde meel in kleine stapjes, zeer kort gemixt. (Deze bereidingswijze heb ik van mijn moeder geleerd, die vroeger bij een bakkerij heeft gewerkt). Ik heb een combi oven (dus niet combi magnetron!), waar ik hetelucht kan instellen of boven- en onderwarmte. Ik doe boven- en onderwarmte 160° en de cake er een uur in.
Zo 'hoort'. Een cake. Mits gaar van binnen. Wil je zo'n afgeplat geval? Keer dan je bakblik even om na t bakken, op bakpapier.
Zo heb ik ze ook altijd, is toch niet mislukt? Hoe wil je ze dan? Helemaal plat? Je kunt natuurlijk altijd het verhoogde stuk er af halen...
Ik bedoel dat als je tegen de lange kant aankijkt, hij aan de beide zijkanten laag is en in het midden bijna 3x zo hoog. Dan is het mislukt hoor . Dat middendeel is ook het lekkerst hoor (dat opengbarsten stuk, mmm), maar als je het aan je gasten wil presenteren staat het zo raar. De een een half plakje en de ander 1,5 .
Dan zou ik idd de oven iets kouder zetten, en langzaam de temperatuur omhoog doen terwijl de cake er al in staat (dus bijv. eerst 10min 150, dan 10min 160, dan 10min 170 graden enzo). Dat ie in het midden zo ver omhoog komt, komt doordat hij door een hoge temperatuur te snel rijst. Je kunt natuurlijk ook bij de lage stukken dikkere plakken snijden dan bij de hoge stukken, om de hoeveelheid een beetje gelijk te houden
Mn vriend is jaren bakker geweest... die gaf mij dé tip: cakebeslag in de vorm storten en vlak voor je het beslag in de oven schuift, het beslag met een lepel/spatel aan de zijkanten omhoog schuiven, dus zodat je eigenlijk een kuiltje in het midden krijgt. Zo krijg je dus een gelijkmatiger gerezen cake en ook minder dat de cake in het midden inscheurt. Maareeee.... ik vind het niet mislukt hoor wanneer je cake in het midden veel te hoog is. Niet gaar of veeeeeel te droog, dat noem ik mislukken
dat is een mogelijkheid, en verder zou ik je oven op hetelucht zetten. door de hitte van de bovenkant van de oven rijst het te snel waardoor je 'kap' openscheurt. (ben banketbakker, maar ook wij hebben tot bepaalde hoogte zulke cakes)
Doordat je de boter smelt en niet eerst met de suiker mixt komen er geen luchtbelletjes in waardoor de cake niet goed kan rijzen. Ik gebruik altijd 200 gram bloem 200 gram roomboter 200 gram suiker 4 eieren en een zakje vanillesuiker, geen cakemeel dus, is echt niet nodig, mijn cake is nog nooit mislukt. Maar ik mix wel de (zachte) roomboter minstens 10 minuten met de suiker tot het goed luchtig is en dan de eieren 1 voor 1 langzaam toevoegen tot ze helemaal zijn opgenomen. En als laatste het meel erdoorheen 'scheppen'. En dan op lage temperatuur (150 graden ofzo) bakken.
Nou, vandaag nieuwe poging gedaan. Ik hoop maar dat het aan het merk cakemeel (Perfekt) heeft gelegen, anders weet ik het ook niet meer. Zelfde bereidingswijze als gebruikelijk gedaan. Nu de randjes met de spatel omhoog gedaan, dus met een kuil in het midden. De cake eerst in de oven gezet en deze toen pas aangezet. Was binnen 7 minuten op temperatuur (boven-onder 160°). Na een uur was ie gaar, maar kwam amper boven de rand uit. Wel gelijkmatig gerezen, toch gebarsten bovenin (vind ik niet erg), maar errug laag....:x. Vanavond proeven.
Die had ik idd al in mijn handen vanmiddag maar ik vind de cake minder lekker als je er zelf niet veel bij hebt toe hoeven voegen.... Dus heb ik een ander pak gekocht en ik ga zo beginnen met mijn cake.