Baby 12 weken wordt steeds onrustiger... Reflux of borstvoedingsprobleem?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door nora25, 16 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    #1 nora25, 16 jun 2015
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
    Dag allemaal,

Onze zoon is 12 weken oud. Hij had een prima start (op hyperlactatie bij mij na). Alleen hikte hij veel en spuugde best veel. Maar hij sliep prima en sliep vanaf de tweede week 's nachts al 6 uur achter elkaar. Vanaf 6 weken begon hij steeds onrustiger te worden. Eerst overdag. Slaapjes duren hooguit 45 minuten en soms overdag nauwelijks. Hij spuugt nog steeds veel, soms zelfs uren later nog. Hij huilt niet echt maar maakt wel een soort gillend geluid. Bij het drinken aan de borst werd hij steeds onrustiger: trappelen met de beentjes, bij het aanhappen hard met zijn hoofdje schudden en zich voorover buigen. Sinds een week laat hij regelmatig los en de afgelopen twee dagen heeft hij een paar keer zelfs helemaal de borst geweigerd. Sinds een week worden de nachten ook onrustiger. Hij komt steeds vroeger. Ik weet, dat is op zijn leeftijd normaal, maar hij sliep al heel lang 's nachts best lang achter elkaar. Ook valt hij na een nachtvoeding heel moeilijk in slaap, wat eerst heel goed ging. Vannacht sliep hij pas een uur later en maakte steeds dat gillende geluid. Hij ruikt vaak zuur.
    We hebben de volgende dingen al geprobeerd:
    - De eerste vier weken had ik last van hyperlactatie. Dit is m.b.v. lactatiekundige opgelost en gaat dus nu al 8 weken goed.
    - Rust ritme regelmaat (n.a.v. Stephanie Lampe). Dit doen we nog steeds
    - Leefregels voor reflux volgen. Dit doen we ook nog steeds.
    - 3 x op spruw laten controleren (2x cb-arts, 1 x huisarts)
    - oortjes na laten kijken (huisarts).
    - 2 weken concequent ingebakerd. Maakte geen enkel verschil.

Vanmorgen heb ik het weer besproken op het cb. Cb arts adviseerde om of contact te zoeken met lk of medicijnen voor reflux te proberen. Mijn vraag is nu: wat is het beste om eerst te doen? M.a.w.: komen de onrust en het onrustige drinken door een borstvoedingsprobleem of is de reflux juist de oorzaak van alle onrust?
    Het wordt tijd dat er iets gaat veranderen. We zitten inmiddels met een zwaar oververmoeide baby, oververmoeide papa en mama en sinds de onrust 's nachts ook toeneemt wordt peuterbroer ook regelmatig wakker.

Bedankt voor het lezen en meedenken!

2. MrsBucket

MrsBucket Niet meer actief

Ik zou een lk en de huisarts tegelijkertijd om advies vragen. Zuur ruiken is niet tof, want dan komt er maagzuur mee omhoog bij het spugen en dat doet pijn in de slokdarm.
    De lk kan dan weer helpen bij eventuele problemen aan de borst.

3. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ik zou ook allebei doen :)
    Succes!

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je zegt de leefregels voor reflux op te volgen, heel goed! Dat is namelijk stap 1.
    Maak je ook gebruik van een ergonomische draagdoek/zak? Vaak vinden reflux babys dit fijn omdat ze op die manier goed rechtop gehouden worden.
    Hoe lang hou hem je na het voeden omhoog?

Stap 2 is jbpm proberen. Je kan gewoon bv blijven geven, maar jbpm vooraf en evt ook achteraf geven. Gewoon een papje maken met wat water of bv en dat geven.

Als je twijfelt zou ik zeker een lk contacteren.

Mocht stap 2 niet lukken en evt de hulp van lk niet voldoende zijn dan naar je ha. Het is beter als je zonder medicatie kunt, maar soms is het echt nodig.

En 1 ding, voor reflux hoef je absoluut geen fv te gaan geven. Veel onwetende zeggen dat je bij reflux beter kunt overstappen op fv, maar dat is doorgaans niet de oplossing. (Mocht jij dat wel willen, uiteraard gewoon doen ;) bedoel gewoon dat je het je niet moet laten dwingen)

5. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ik zou toch de lk nog een keer mee laten kijken. Hier werd spruw door de ha en cb niet herkent en de lk zag het direct! Hoe sterk is jouw tsr?
    Mijn dl deed altijd slaapjes van max 45 min, had ook (lichte) reflux. Dit ging pas over toen ze naar 2 slaapjes op een dag ging.
    Ben je misschien al naar een osteopaat geweest?

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.827
    5.964
    113
    Vrouw
    Ik heb alleen mijn ervaring om te delen, maar toch..
    Hier begonnen rond een week of 8 de problemen.
    Opeens onrust, steeds vroeger komen in de nacht, steeds vaker, en moeite met
    in slaap vallen.
    Overstrekken, boos, gespannen. Spugen, zuur ruiken.
    Niet willen liggen.

Osteopaat hielp niet, LK heeft meegekeken, alles in orde.
    Jbpm hielp ook niet.Ik volgde de regels voor reflux op.
    De juiste medicatie hielp wel.
    Zoon heeft 2,5 jaar borstvoeding gehad.

Dus inderdaad, ga het lijstje af.
    Wie weet merk je verbetering! Zo niet, dan naar de ha/ka

7. nora25

nora25 Actief lid

18 okt 2013
    347
    94
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Dag,

Bedankt voor alle reacties! Ik heb voor morgen een afspraak bij de ha gemaakt. Op dit moment denk ik toch het meest aan reflux. Hij spuugt op sommige dagen echt heel veel. En als hij slaapt of slaperig is, drinkt hij wel rustig en effectief. Ik houd hem na de voeding een half uur rechtop en soms daarna noch een tijd in de wipstoel of maxicosi.Toch wordt hij dan na de voeding onrustig en geeft van die rare, hese schreeuwen. Vandaar dat ik denk dat het onrustige drinken toch door iets anders wordt veroorzaakt dan de drinktechniek zelf. Hij wil inderdaad ook niet liggen, zoals Zoe schreef, tilt z'n hoofd vanuit rugligging een heel eind op en loopt dan rood aan.
    Draagdoek heb ik ook geprobeerd, maar dat was geen succes. Ik heb een minimonkey, later las ik op internet dat de recensies daarvan niet zo goed zijn. Misschien wel een idee om een andere te proberen.

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Een mini monkey is inderdaad geen ergonomische drager. Schaf een draagdoek of een ergonomische drager (beco butterfly) aan voor onrustige uurtjes. Een uitkomst hoor! Ik had ze niet willen missen bij alledrie de kinderen.

Verder is de leeftijd van 12 weken een onrustige leeftijd. Baby's maken een ontwikkeling door, waardoor ze de wereld anders ervaren. Vaak zoeken ze dan veiligheid aan de borst. Daardoor kunnen ze onrustig reageren. Ook zijn er regeldagen rond 12 weken/3 maanden.

Het belangrijkste is dat je als ouder zelf rustig blijft. Het is een fase waar je door heen moet met de baby. Dus ga niet piekeren, probeer mee te bewegen en het per dag te bekijken.

Maar onmisbaar blijft hierin een ergonomische drager ;):).

9. PukjePuk

PukjePuk Fanatiek lid

3 jul 2012
    1.483
    0
    36
    NULL
    NULL
    Heel herkenbaar! Bijna hetzelfde verloop als bij ons. Uiteindelijk verborgen reflux gediagnosticeerd. Slecht tot bijna niks drinken was de reden tot observatie-opname in het ziekenhuis. Maar toen had mijn zoontjes eerst ook hardnekkige spruw en vervolgens twee weken last van een nare aft. En ondertussen na de reflux alleen maar erger. Eerst alleen veel en hard huilen tijdens en na het drinken, toen ook na elk 45 minuten geslapen te hebben en hard huilen bij voeding wat terug kwam. Ook doorzichtig kleurig heel zurig goedje wat vaak uit zijn mondje golfde wat heel hard ontroostbaar lang huilen veroorzaakte . En tenslotte het doorslapen in de nacht veranderde in heel vaak onrustig huilerig wakker worden in de nacht.

Alle leefregels opgevolgd, JHBM gebruikt (hielp niks) en tenslotte medicatie gekregen wat weet opgehoogd moesten hebben en hij heeft 3 weken geduurd voor het onder controle was. En nu is hij nog steeds onrustig, maar het niet meer huilen van de pijn. Uiteindelijk heeft hij ook soort flessentrauma ontwikkeld, want bij het zien van de fles begon hij zelfs te huilen en die fles wilde hij gewoon niet meer. Nu is dat langzaam weg aan slijten, maar het kost tijd.
    Hij moet helemaal met slapen en drinken gereset worden. Het heeft echt zijn tijd nodig!
    Dus trek aan de bel,en laat je door verwijzen naar een kinderarts. Mijn huisarts schrijft geen medicatie voor reflux voor, die stuurt door naar de kinderarts.

Deel Deze Pagina