Hoi, Vandaag naar de VK geweest. Had het gevoel dat alles goed was, maar mijn baarmoeder schijnt te groot te zijn. Ik moet morgen 3x bloed laten prikken voor zwangerschapssuiker. Ik schrok een beetje waardoor ik vergeten ben te vragen wat er gaat gebeuren als het wel zo is. * Wat zijn de risico's voor het ongeboren kind? * Wat zijn de risico's voor mij? * Wat kan ik er tegen doen? * Wat moet ik er voor laten? Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik ben toch wel een beetje geschrokken. Denk dat ik morgen de VK maar even bel voor meer uitleg. Groetjes Mariska
Ik moest 4 keer bloed laten prikken idd. 1 keer nuchter, een keer een uur na ontbijt, uur na lunch en uur na avondeten. (ik heb overigens zelf thuis geprikt) Dan kijken ze of je suikergehalte hoog is. Als dit zo is dan krijg je ene preventief dieet. Hierin staat wat je mag eten en waar je op moet letten. Soms gebeurd dit onder begeleiding van een dieetiste. Als je suikergehalte niet verbetert en erg hoog blijft dan kunnen ze medicijnen geven maar zover is het bij mij nooit gekomen. Je kindje kan aan de grote kant zijn als je suiker hebt. De kans is dat het eerder wordt gehaald als het echt groot is. Voor jezelf is er niet veel aan de hand. Bij mij is Lars met 39 weken geboren maar woog wel 4210 gram. Erg groot dus voor ene eertste kindje dat niet overtijd is. Verder moesten we 2 dagen in het ziekenhuis blijven omdat zijn suikergehalte te laag was. Hij had al die tijd van mij zitten snoepen en moest het nu zelf gana doen. Dus werd zijn glucosegehalte steeds in de gaten gehouden. Toen dat goed was (door veel te voeden en bijvoeding te geven) mochten we naar huis. Omdat Lars zo groot was moest hij 's nachts echt wakker gemaakt worden voor ene extras voeding. Verder was hij kerngezond en heeft er niks aan over gehouden.
Hoi Inky, Bedankt voor je reactie. Ik had gisteren een cursus borstvoeding en ik ben 28 weken zwanger. De rest was al bijna uitgerekend en ik was bijna net zo dik! Het is mijn eerste zwangerschap dus vergelijkingsmateriaal heb ik niet. Hoop dat de uitslag positief is. In iedergeval bedankt. Je hebt me niets gerust gesteld. Groetjes Mariska
je moet je buik ook nooit vergelijken hoor ik was ook veel dikker dan de anderen maar ik droeg ook alles vna voren., Wat ik nog vergeten was te vertellen. Ik heb met 35, 37 en 38 weken steeds een echo gehad om de groei in de gaten te houden. Mocht het kindje te groot worden dan zou het eerder gehaald worden.
Hoi Inky, Heb net de uitslag gehad en het was inderdaad te hoog. Niet heel erg, maar toch om in de gaten te houden. Moet nu 2 weken suikerloos eten en dan opnieuw een dagcurve in het ziekenhuis. Daarna gaan ze kijken hoe of wat. Ik zou thuis gaan bevallen, maar denk dat ik dat sowieso maar om laat zetten voor de zekerheid. Moest jij onder begeleiding van het ziekenhuis bevallen of was dat je eigen keus?
Ik mocht wel thuis bevallen en daar ben ik ook begonnen. Maar omdat de ontsluiting niet vorderde ben ik naar het ziekenhuis gemoeten. De ontsluiting vorderde niet omdat het een groot kindje was. Als je bij voorbaat als aangeeft dat je in het ziekenhuis wil bevallen zijn de kosten voor jouw. Ik zou lekker thuis beginnen en dan kijken. Lukt het niet dan krijg je de kosten vergoed. Ik ga het nu weer thuis proberen.
Heb je bij deze zwangerschap geen last van je suiker? Wordt dit nu ook extra gecontroleerd? Ik wacht eerst de volgende test af. Die is de 21e en heb de 28e opnieuw controle bij de verloskundige. Dan kijk ik wel wat ik ga doen. Als ik me er niet prettig bij voel om thuis te bevallen neem ik die kosten wel voor lief. Bedankt voor je hulp!
@kwebbeltje, nee ik had geen echte suiker, het glucose gehalte was steeds net te hoog waardoor ik het met het letten op eten goed moest opletten. Na de bevalling werd er wel getwijfeld of het geen zwangerschapssuiker was geweest. Ik had nl ook altijd dorst en veel hoofdpijn. Nu bij deze zwangerschap heb ik aan het begin moeten prikken en van die waardes gaan ze nu uit. Het kan nl zo zijn dat mijn gemiddelde glucosgehalte lager ligt dan het gemiddelde waar vanuit gegaan wordt. Dus ik heb met 10 weken geprikt en met 24, 32 en 37 weken wordt het weer gecontroleerd en aan de hand daarvan wordt gekeken of er echo's worden gedana om de groei extra te controleren. Het is nl zo dat als deze uk boven de 4210 gram uitkomt het geen natuurlijke bevalling kan worden en dat wil ik wel erg graag. Dus vandaar de extra controle. Bij de 20 weken echo gisteren zat de uk al wel weer bovenin de curve maar goed dat zegt nu nog ff niks.
Bedankt voor je uitleg Inky. Ik vroeg het mij af omdat als je echt zwangerschapssuiker hebt je onder behandeling van de gynaecoloog komt en een medische indicatie hebt om in het ziekenhuis te bevallen. Hopelijk zijn bij jou straks de uitslagen gunstig zodat je lekker thuis kan bevallen. Kwebbel
ff vraagje; ik heb donderdag een dagcurve voor suiker gehad, wanneer hoor je het als het niet goed is?