Hallo Ik heb nu een cake in de oven staan. Maar de bovenkant wordt weer bol en barst dan ook wat open. Dit gebeurt eigenlijk altijd als ik een cake maak. Hoe kan ik dit voorkomen?
o ik vind dat altijd heerlijk eruit zien lekker hi hi je kan net water gezegt word de oven wat lager zetten en 10 min langer bakken...
Bij mijn ouders deden we ook wel eerst alufolie erover, dat was in de combi-magetron waar het hitteding dicht op de cake zat. Dan komt de hitte niet zo direct op de bovenkant. En dan de laatste 10 minuten zonder.. Maar iets kouder en langer zou ook kunnen werken..
Ala ie klaar is uit de vorm storten en op zijn kop laten liggen. Dan wordt dat het lekkerste stukje! (want lekker klef)
ik 'snijd' meestal in het midden een gleuf in het beslag voordat het de oven ingaat en dan is het op de een of andere manier al veel minder heftig die scheur bij het bakken van de cake. Hier vandaag ook weer twee gebakken....
Hij smaakt er niet minder om hoor. Maar laatst kreeg ik een zelfgebakken cake die dus helemaal vlak was. Dit was overigens wel een kruidcake. Ik heb een elektrische oven die dan op onder- en boven warmte staat. De temperatuur zal zo ongeveer 160 gr zijn. Wat volgens de verpakking van het cakebeslag ook zo hoort. Maar ik zal de volgende keer met lagere temperatuur bakken. Alvast bedankt voor de tips!
ik zou niet lager bakken hoor, dan ben je aan t drogen ipv bakken. al komt de scheur wel vaak door een te hete temperatuur. het beslag na t luchtig kloppen een klein minuutje op stand 1 kloppen (dus veel langzamer) kan ook al helpen, doordat je de luchtbelletjes beter verdeeld en ze ook kleiner maakt. voor de rest vind ik dat bij een zelfgebakken cake zoiets hoort. een kruidcake blijft meestal vlakker door de zwaarte van het deeg (je klopt er haast geen lucht in). (ben banketbakker).
een bakpapiertje de eerste 10min over de bovenkant van het blik zou al iets van de 'kaphitte' kunnen wegnemen trouwens.
Je kan teveel beslag in je bakblik hebben gedaan en je zou aluminiumfolie over de bovenkant van je bakblik kunnen doen. Dan blijf hij mooi vlak aan de bovenkant.
Bedankt voor de tips. Nog een vraagje, hoe krijg je hem heel uit de vorm? De hoekjes blijven in de vorm. Ik heb trouwens een siliconen vorm.
Gaat de cake niet inzakken als je hem eerst afdekt en dan later de oven weer opendoet om de folie eraf te halen? Ik vind die scheur juist leuk, idd. lekker klef 150gr en 10 min. langer should do the trick.
Ik doe ook vaak de eerste helft van de tijd alufolie erover, dan rijst ie gelijkmatiger. Cake zakt bij mij niet in, ovendeur gaat maar heel even open.