Zwanger na verlies: Hoe bereid jij je voor op de bevalling?

Discussie in 'Vlinder clubs' gestart door Evia, 25 nov 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Nu ik mijn derde trimester in ben gegaan weet ik zeker dat een bevalling onvermijdelijk is. Hoe het ook loopt, bevallen komt er hoe dan ook aan te pas. Het zwanger zijn blijft eng en dubbel, ik kijk uit naar dit kindje, maar mis mijn dochter ontzettend. Midden in deze zwangerschap, heb ik weinig tijd om tegen dit zwanger zijn op te zien. Maar waar ik wel erg tegen op zie is de bevalling, ik wil er niet eens over nadenken.

    Ik ga rond dertig weken met een verpleegkundige praten over hoe en wat ik wel en niet zou willen en kan daarbij mijn angsten en zorgen delen die bij mijn vorige bevalling zijn ontstaan. Daarnaast ga ik ook een aantal keer praten met een mama-kind therapeute om meer open te gaan staan voor een bevalling. Ik heb nog even aan een cursus gedacht, maar mezelf tussen de huppelende en onbezorgde zwangeren zetten zie ik absoluut niet zitten.

    Mijn vorige bevalling was veel te vroeg, in een vreemd ziekenhuis, onbegeleid en er is weinig tot geen actie ondernomen om mij of mijn dochter te helpen. Zo kreeg ik 's ochtends een prima echo beeld te zien en een rustige hartslag te horen van mijn meisje, hoopvol, maar twaalf uur later is ze toch geboren en overleden. Genoeg reden dus om niet heel rustig een volgende bevalling in te willen stappen. Want wat als..?

    Zijn er mama's ook zwanger na verlies die hier tegen aan lopen? Hoe bereiden jullie je voor op de komende bevalling? Of hoe hebben jullie dat in het verleden gedaan?

     
  2. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    (Up)
     
  3. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Wat dubbel he? Een rainbow baby is zo bijzonder en tegelijkertijd is er zoveel angst. Bij de jongste heb ik mij verdiept in hypnobirthing. En hoewel het heus wel pijn deed, voelde ik mij zeker en krachtig. Ik wilde vooral vertrouwen hebben in mijn kunnen en mijn band met mijn baby. Ik had een medische indicatie maar heb besloten om ook een vk te zoeken die bij mij paste. Ik vond een vrouw die heel warm en liefdevol was. Met haar besprak ik mijn angsten en wensen. Uiteindelijk ben ik wel in het zkh bevallen, maar heb geen arts gezien. Dat wilde ik niet. Zij ging met ons mee en heeft mij samen met mijn man door de bevalling heen geloodst. Ik ben bevallen on bad en het was een heel krachtige, mooie ervaring. Heel anders dan destijds bij mijn 1e en 2e bevalling. Daar was alles zo medisch en er was nog zoveel angst en verdriet. Het is hard werken om er vertrouwen in te krijgen. Of nee eigenlijk is het veel contact zoeken met jezelf en je baby. Hypnobirthing kan je daarbij helpen. Over hapnotherapie hoor ik ook veel goeds. Sterkte ermee. Ik wens je een mooie en liefdevolle bevalling en ontmoeting met je kindje toe!
     
  4. Evia

    Evia Bekend lid

    11 mrt 2015
    595
    0
    16
    Dankje Vlinder84. Fijn dat jij vooraf zo je manier gevonden hebt hoe je de bevalling graag wilde en dat het zo ook fijn mocht gaan voor je! Ik hoop ook een manier te ontdekken waarin ik enige zekerheid vind om het aan te durven. Ik ben nu wekelijks in het ziekenhuis te vinden, ontmoet al vele artsen en verpleegkundigen, dus daar zal ik niet tegen op zien. Ik beval ook in mijn eigen ziekenhuis in plaats van een vreemd ziekenhuis zoals vorig jaar. Ik zie meer op tegen het niet onder controle kunnen houden van mezelf, van de pijn, van de angsten en van de situatie. Volledige zekerheid is niet te krijgen vrees ik, maar ik zal blijven zoeken naar meer houvast tot het moment van bevallen komt..
     
  5. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Ja daar helpt hypnobirthing je echt bij. Ik vond het soms wat zweverig maar het hielp mij om niet in paniek te raken. En om de pijn te accepteren ipv mij er tegen te verzetten. Je leert om je gedachtes beter onder controle te houden en te blijven ademen. Ik nen bij mijn oudste zoon bevallen met een ruggeprik en bij de jongste niet. Beiden is goed. Het is jouw lijf. Ik hoop dat je vertrouwen kunt vinden in je eigen kunnen. Of je dat nu via een boek doet, een cursus of een therapeut.
     
  6. Petra13

    Petra13 Niet meer actief

    Ik begrijp je gevoelens heel goed, maar vind het lastig om te zeggen wat er tegen te doen is. Een goed gesprek met de vk lijkt me een goede start. Heb je iets van een zwangerschapscursus gedaan? Dat heeft mij persoonlijk wel wat geholpen. De cursus die ik heb gedaan was meer uit de hoek van mindfulness, zodat ik beter weet wat ik kan doen als ik bang ben tijdens de bevalling.

    Ik kan het soms bijna niet geloven dat ik al ruim 31 weken zwanger ben, en alles goed lijkt te zijn. Het is nog steeds erg spannend.

    Veel succes de komende tijd, ik hoop dat de verloskundige je goed kan helpen.
     

Deel Deze Pagina