calamiteitenverlof opgenomen, nu worden er ws. maatregelen genomen op 't werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Bianca16, 7 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ireen

Ireen Fanatiek lid

8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Jee jongens dat jullie je nog afvragen of dat mag.

Nee, je baas is niet verantwoordelijk voor de opvang van je kind.
    De Maatschappij is verantwoordelijk voor de mensen die erin leven, en daarom is het zo geregeld dat papa's en mama's voor hun kindjes kunnen gaan zorgen dat dat nodig is. Je baas en je collega's dragen daaraan bij, zoals jij op jouw beurt aan de zorg van andere kindjes bijdraagt als zij ziek zijn.

Tuurlijk is het een calamiteit. Denken jullie nou écht dat het geen noodsituatie is om een kind met 40 graden koorts een hele dag in zijn eentje in zijn bed te laten liggen zonder troost, eten en drinken?

Je doet je best het op te lossen met oppas, en lukt dat niet dan moet je in de mogelijkheid zijn voor je kindje te zorgen.

2. MrsDee

MrsDee Fanatiek lid

12 jun 2008
    1.647
    0
    36
    Overijssel
    Nou ik vind het belachelijk dat je man z'n collega's en zijn chef zo reageren!

Tuurlijk is het even lastig voor hun dat ze er meer werk bij krijgen maar kom op hé! Is maar voor 1 dag, niet voor een hele week ofzo!

3. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Belachelijke reactie, ze hebben zelf zeker geen kinderen...?? Calamiteitenverlof is er juist voor dit soort onverwachte situaties en echt niet alleen als je kindje plotseling ziek is.

Wat doen zijn collega's als er een familielid een ongeluk heeft gehad? Want ook dan hebben zij recht op calamiteitenverlof, blijven ze dan gewoon doorwerken? (Ik snap dat de situatie anders is, het gaat erom dat ook zij dan acuut verlof opnemen).

Raar hoor, is er niet iets mis met de werksfeer en werkdruk daar???

4. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    krom mischien;);)

5. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Yinte, wees gewoon blij dat er zulke regelingen zijn.

6. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Nou dat vind ik ook. Je kunt je kind moeilijk alleen thuis laten.
    Als ik iets heb dan bel ik mijn werk op en dan is het geen probleem dat ik vrij krijg gelukkig.

Offtopic...Yinthe, ik vind dat je erg vaak heel negatief post in verschillende topics. Sorry, valt me gewoon op en wou het ff kwijt.

7. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    Iemand die vindt dat je alleen goed bezig bent als je thuisblijfmoeder bent? ;)

8. Mikki77

Mikki77 VIP lid

17 nov 2007
    5.698
    0
    36
    Noord-Holland
    aan TS: ik weet niet of het al gezegd is, maar er bestaat - naast het calamiteitenverlof - ook nog zoiets als het kortdurend (en langdurend) zorgverlof. Ook dit is wettelijk geregeld:

Kortdurend zorgverlof | Rijksoverheid.nl

9. danip

danip Niet meer actief

Wat een rot reactie van zijn collega's en leidinggevenden. Vind het echt enorm overdreven. Snap best dat ze er van balen, maar je kunt het die persoon toch niet kwalijk nemen dat hij zijn kind niet alleen thuis gaat laten ;) Waarom zijn ze zo kwaad dan, moesten ze nu allemaal ineens hun vrije dag inleveren, of was er een belangrijk iets wat nu niet door kon gaan. Snap het niet helemaal. Ik werd ook wel eens gebeld of ik kon komen werken omdat iemand thuis moest blijven voor zijn kind. En ja dan baalde ik dat ik net de telefoon op nam, maar ik heb het die persoon echt nog nooit kwalijk genomen. Snap hier echt niks van.

Denk niet dat er grote gevolgen kunnen zijn. Het is toch een wettelijke regeling.

Dit lees ik op internet:

Calamiteitenverlof en ander kort verzuimverlof is bedoeld voor onvoorziene noodsituaties, die niet uitgesteld kunnen worden en waarin iemand acuut persoonlijke actie moet ondernemen. Bijvoorbeeld een sterfgeval in de familie of een ziek kind waarvoor oppas moet worden gevonden. Ander kort verzuimverlof houdt in: verlof in verband met de bevalling en om aangifte te doen van de geboorte. Dit is dus iets anders dan kraamverlof dat u(w partner) binnen vier weken na de bevalling moet opnemen.

Denk dat je partner dus volledig in zijn recht staat. Jammer alleen dat de sfeer nu zo verknoeid is.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Bianca, wat een rot situatie meis voor je vriend op z'n werk zo. Wat een kinderachtige harteloze en domme collega's lopen daar rond zeg! :x Gelukkig hebben ze geen poot om op te staan dus die "maatregelen nemen" zou ik proberen zo snel mogelijk naast mij neer te leggen en er maar boven te gaan staan. Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.

Wat ik mij afvraag, was de sfeer op je vriend z'n werk hiervoor wèl normaal of waren die (kinderloze!) collega's altijd al zo asociaal? :(

Ik zie het trouwens van beide kanten, óók als werkgever. En ja, het kan soms knap vervelend zijn als er mensen afwezig zijn i.v.m. zieke kinderen. Sommige werkzaamheden kunnen niet zo snel even aan een ander worden gedelegeerd. Maar ja, such is life. We leven nou eenmaal met z'n allen in een maatschappij mét kinderen gelukkig en zolang een werknemer zich verder zích voor 101% inzet op het werk heb ik alle begrip voor dit soort situaties. En dit verwacht ik dan ook van zijn/haar (kinderloze) collega's. ;):)

11. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    Nee, er hoefde niemand terug te komen en er was ook niks belangrijks wat nu niet door kon gaan. Ze moesten alleen harder werken, omdat hij er niet was. Gewoon een kwestie van onderbezetting dus. Zo vinden ze ook dat hij teveel vrij neemt, terwijl hij voldoende vrije dagen heeft. In januari moeten ze doorgeven hoe ze hun adv-dagen ingepland willen hebben. Dit wordt dan bekeken of het inpasbaar is. Zo heeft mijn man op goede vrijdag, de dag na hemelvaart, 3 dagen voor de officiele bouwvak en tussen kerst en oud-en-nieuw zijn adv-dagen ingepland. Dit is goedgekeurd, maar toch krijgt hij elke keer als hij vrij is commentaar. Het lijkt wel jaloezie, vreselijk!

12. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Goed gezegd Ireen! Gelukkig heb ik er nog nooit gebruik van hoeven maken maar ik ben blij dat het er is!
    Helaas denk ik dat er overal wel wat te mopperen valt als dit soort dingen voorkomen. Op mijn werk wordt er ook een collega afgezeken omdat hij regelmatig naar huis moet. Zijn zoontje krijgt chemo s.
    Dan zie je dat er maar weinig begrip is van de medemens en is het werk uiteindelijk toch belangrijker. Te triest voor woorden, echt verschrikkelijk.

Sterkte er mee, ik hoop dat je man er uit komt op zijn werk.

Liefs Kari

13. Bianca16

Bianca16 Fanatiek lid

29 mei 2006
    1.618
    0
    0
    In principe is de sfeer wel goed op zijn werk. Het gaat alleen fout als hij ziek is, of vrij neemt. Zijn chef, voorheen zijn collega, is begin 60, en heeft zich al 25 jaar niet ziekgemeld. Spaart al zijn vrije dagen op om straks eerder te kunnen stoppen met werken en is altijd bereid om op feestdagen te komen werken. Tja, hij en zijn vrouw hebben ervoor gekozen om kinderloos te blijven. MAAR WIJ NIET!
    En hij kan zich dus niet inleven in mensen die hun leven anders inrichten en die ook weleens ziek kunnen zijn of een vrije dag willen opnemen.

Deel Deze Pagina