2 konijntjes bij elkaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebeertje, 8 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Mijn kinderen willen beide een konijntje.
    Wat kan het beste bij elkaar? We willen niet fokken.
    En wat voor soort is leuk voor kinderen? Zitten te denken aan dwergjes.

2. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Wij hadden ook 2 konijntjes bij elkaar zitten, ging eerste jaar goed, daarna beten ze elkaar continue *mannetjes... *
    Dus hier ging het niet echt goed, misschien dat het met vrouwtjes beter gaat.

3. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Geloof dat een mannetje en vrouwtje het best samen gaan, maar dan moet je het mannetje wel laten castreren.

4. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    2 vrouwtjes, 2 mannetjes vechten en een mannetje en een vrouwtje.. tja.. die gaan konijnen ;)
    Zorg voor genoeg ruimte anders komt er ruzie.

5. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
  6. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Je kan 2 vrouwtjes bij elkaar zetten.
    Of een man en een vrouw maar dan de man laten castreren.
    Uit ervaring weet ik dat allebij die combinaties vaak goed gaan.

Hier zitten 2vrouwtjes al sinds 2007 samen, vroeger ook altijd vrouwtjes gehad en heeft nooit problemen opgeleverd.
    Een mannetje kan altijd wel bij een vrouwtje maar dan wel laten castreren met ongeveer 6maanden.

2mannetjes willen nog wel eens gaan vechten.

Tja wil grotere konijntjes of kleintjes.
    Ik heb momenteel 2hangoren (grotere konijntjes)
    en 1zilvervos (dat is een kleintje, iets groter dan een cavia is die van mij)
    via google kan je evt konijnenrassen opzoeken.

Mocht je ze uit de dierenwinkel nemen kan je beter 2nemen uit hetzelfde hokje, die elkaar dus al kennen.
    En bij het asiel hebben ze ook altijd wel konijntjes zitten, vaak ook nog jonkies.Zou je via de website even kunnen kijken.

En hoe je er ook aankomt altijd even naar de dierenarts voor controle.

7. Tjilpje

Tjilpje Fanatiek lid

3 mrt 2010
    1.950
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou dan wel 2 bij een konijnenopvang vandaan halen.

Wij wilden ook twee konijntjes, helemaal leuk. Giga groot hok. (ook heel belangrijk). Ren voor in het gras.

Dus wij twee kleine moppige minikonijntjes ophalen. Zo schattig twee van die kleine lieve nijntjes:D 2 vrouwtjes.

We zorgden er heel goed voor, ze kwamen niets te kort. Maar die twee koddige nijntjes veranderden in twee duivelse konijnen:$

De ene kon heel hard grommen en blazen en bijten en de andere vloog je op een gegeven moment letterlijk aan. Ik heb eens een prik moeten halen.

Als ik de ene wilde pakken vloog de andere me aan. (ik had handschoenen aan als ik voer erin wilde doen. Voor de kinderen was het inmiddels verboden gebied:D Om een lang verhaal kort te maken, ik heb alles geprobeerd maar niks hielp. Ze zijn naar een giga liefhebber van konijnen gegaan, die wilde ze wel een huisje geven.

Om een lang verhaal kort te houden, ik zou een konijn nemen waar het gedrag van bekend is. Er zitten er genoeg in de opvang.
    Als ik het over kon doen, dan zou ik daar voor gaan. Maar ja na ons avontuur houden we het maar bij onze kat en schildpad;)

8. Zonnebeertje

Zonnebeertje Fanatiek lid

1 jul 2007
    4.257
    0
    0
    Thanx voor de info!!
    Nog meer mensen ervaring?

Wij hadden een paar jaar geleden een jong vrouwtje bij ons volwassen geholpen mannetje, dat ging niet goed, mannetje was jaloers en werd agressief.
    Vandaar de vraag wat het beste kan. Willen ze wel tegelijk aanschaffen

9. susy26

susy26 Niet meer actief

Ik heb al een jaar of 13 konijntjes, ik had er altijd 5, allemaal apparte kooi, en nu nog 2, mannetje en een vrouwtje. Willow(vrouwtje) is ongeveer 1jaar en zit in een grote ruime kooi. en Dobby staat bij ons binnen omdat ie ziek is geweest, en nu niet meer naar buiten hoeft. Maar heb eigenlijk nooit konijntjes samen gehouden, terwijl het eigenlijk groepsdieren zijn.. maar ze krijgen genoeg aandacht hoor! haha.. maar ja, hoe iemand een konijntje houd,is ieder z'n keus natuurlijk. Maar net wat er gezegd word, een ruime kooi,erg belangrijk, en denk ook 2 konijntjes die al bij elkaar zitten dat ook wel scheelt. En zoals ik op die website las een mannentje en een vrouwtje. Ik heb vroeger een dwerg konijntje gehad, met van die kleine spitsoortjes, die zijn miss ook erg leuk om te houden. Hij was altijd erg lief! en niet zo groot.

10. carrolyn

carrolyn Fanatiek lid

30 jan 2011
    2.770
    1
    0
    Dan zou je naar mijn mening het beste naar een opvang/asiel kunnen gaan.
    Daar worden ze vaak ook al gekoppeld, dus heb je al een paartje.
    Hun gedrag is vaak bekend, en ze zijn nagekeken bij een dierenarts.
    En de meeste mannetjes castreren ze meteen (ligt aan de leeftijd natuurlijk), dan heb je dat evt ook niet meer.
    Ze weten daar ook wel te vertellen hoe groot de konijntjes worden.

11. Jel

Jel Niet meer actief

Mannetje en vrouwtje wil het beste bij elkaar. Wij hebben 3 konijnen. 1 ram en 2 voedsters. Nu gaan de twee dames steeds vechten met elkaar. Dus moeten ze uit elkaar. :( Maar de twee dames kunnen goed opschieten met het mannetje.

12. Evira

Evira Fanatiek lid

18 feb 2011
    1.533
    0
    0
    @Jill Dame laten steriliseren!

Ik heb gewerkt in een konijnenopvang en zou je ook een mannetje en een vrouwtje aanraden! Haal ze lekker uit het asiel, dan kunnen de kids meteen uitzoeken en kijken of het klikt.
    Dwergjes klinkt altijd leuk omdat ze klein zijn, maar grotere konijnen zijn vaak veel tammer! (en minder snel haha). Laat je goed informeren bij een opvang, daar weten ze meer dan in een winkel! Voordeel bij een opvang is ook, dat je een koppeltje kan nemen waarvan het mannetje al is geholpen. Dan hoef je zelf niet te koppelen en de operatie te betalen. Je betaald vaak een schijntje bij de opvang!
    Denk er ook aan dat een diertje voor de kinderen nemen vaak leuk klinkt, maar je er op den duur zelf voor op draait. Neem ze dus ook omdat je het zelf leuk vindt! Geef ze een veilig huis waar ze oud mogen worden. Er is zo veel konijnenleed!!

13. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    wij hebben altijd een mannetje en een vrouwtje. Het mannetje hielden we apart tot na de castratie, daarna hebben ze een paar dagen/weken nodig om onder begeleiding elkaar te leren kennen. Daarna gaan ze samen, en nog nooit problemen gehad. 2 Mannetjes samen is NOT DONE!

14. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Hier ook 2 vrouwtjes (zusjes) gehad dat ging even goed maar daarna was het vechten. Toen hebben we er nog een hok bij gehaald. 1 vrouwtje is helaas overleden en toen een mannetje gehaald, maar ze zitten wel apart. Kunnen elkaar wel zien en hebben beiden flink ruimte, 2 lagen hok en nog een ren voor het hok.

15. Jel

Jel Niet meer actief

Denk je dat dat gaat werken? We wilden haar weg gaan doen, omdat het niet meer klikt, maar eigenlijk word ik best verdrietig van dat idee dat ze niet meer bij ons is. :( Ik ga even wat info zoeken over voedster laten sterilliseren want misschien doen we dat dan maar ipv haar weg te doen.

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Hey Zonnebeertje! Ben dol op konijnen, kan ze je van harte aanbevelen. Als ze vanaf het begin bij elkaar zitten gaat een man en een vrouw vaak goed samen. Als je op latere leeftijd 2 konijnen wilt koppelen moet je altijd maar zien of ze mekaar leuk vinden.
    Sowieso is het aan te raden niet alleen de man te laten castreren, maar ook de vrouw te steriliseren: bij niet gesteriliseerde vrouwtjes komen heel vaak tumoren van de baarmoeder/eierstokken voor.

17. panda86

panda86 Fanatiek lid

24 aug 2011
    1.456
    246
    63
    Ik heb zelf ook konijnen. Ik had eerst 1 maar die is tijdje terug overleden. Inmiddels heb ik nu 3 konijnen. 2 vrouwtjes en 1 mannetje. De vrouwtjes zitten samen een dwerghangoortje en een dwerg konijntje met van die spitse oortjes. Het mannetje (ook een dwerghangoortje) zit alleen. Ik heb ze gekocht toen ze een week of 6 waren dus nog lekker klein erg leuk. Mijn ervaring is als je ze jong hebt makkelijk handtam kunt maken. De 2 vrouwtjes komen dus niet uit hetzelfde nest en komen bij 2 verschillende dierenwinels weg. Advies was als je 2 wilt van 2 verschillende plekken je ze het best direct kunt aanschaffen. Als je eerst 1 neemt en bijv. een week later weer 1 dat ze dan wel ruzie kunnen maken. Aangezien de eerste zijn territorium wil beschermen en kans hebt dat het niet gaat werken. Als je ze in 1 hok doet kan het eerst ook even ruzie zijn en misschien vechten dat is normaal is mij verteld er wil 1 de baas zijn. Jonge konijnen kunnen in deze tijd van het jaar niet meer naar buiten toe daar is het nu te koud voor. 2 mannetjes samen gaat vaak niet werken dus ik zou als ik je was dat risico niet nemen. Ik vind persoonlijk dwerg hangoortjes leuker deze zijn over het algemeen wat rustiger.

18. Doula

Doula Fanatiek lid

24 mei 2010
    1.158
    1
    38
    NULL
    NULL
    Wij hebben eerst een mannetje gehaald. Die hebben we gecastreerd en toen 2 maanden er na een vrouwtje. GEWELDIG! Ze zijn zo leuk samen. Ze wassen elkaar. Liggen heerlijk tegen elkaar en met elkaar, spelen, eten samen.

Vind het zo leuk!!!:) Oh ja, wij hebben ze wel in huis. Ze mogen soms ook los en dan huppelen ze door de kamer!:)

19. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
    het zelf koppelen is echt een rot gedoe. Ik dacht ik koop twee zussen want dat schijnt goed te gaan. Waren het toch een mannetje en een vrouwtje. Dus het mannetje terug. Toen moest ik een nieuwe vinden om te koppelen, dat werd een gecastreerd mannetje, via de opvang gekoppeld. De een was zo bang voor de ander dat het niet goed ging. Weer een poging gewaagd, nu zijn ze vrienden voor het leven. Je moet echt bij zo'n knaagdierenopvang zijn, daar zitten fantastische koppeltjes die al goed met elkaar kunnen. Een konijn alleen is zielig, als je ziet hoeveel ze elkaar likken,wassen,spelen etc. Het knaaghof is reusachtig en er zitten echt mooie konijnen. Het Knaaghof

20. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    hier 2 mannetjes... broertjes, zaten in de winkel al bij elkaar en nu nog steeds, gaat prima :)

Deel Deze Pagina