Een dikkertje.. geef ik teveel?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lynn85, 17 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn85

Lynn85 Actief lid

28 feb 2008
    270
    3
    18
    Ons meisje is nu 8 maanden, en best een dikkertje..
    Maak me een beetje druk, geef ik teveel? Bijna iedereen zegt er ook wat van, 'zo, die is er aardig aan he!'
    Ja zeker, maarja wat kan ik eraan doen? Ze woog bij de geboorte 3600 gram, en had toen echt een dikke bolle toet.
    Nu nog steeds wel lekkere wangen, en gewoon wat 'propperig' zeg maar. D'r schema is als volgt..

19.30u 180 cc melk
    10.30u fruit (100 gr)
    12.00u halve boterham en 150 cc melk
    15.30u diksap + dreumeskoekje/rijstwafel/soepstengel
    17.00u groente (100gr) + klein beetje yoghurt
    19.00u 180 cc melk

Is dit teveel?

2. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Hier een jongetje van 4mnd die bij de geboorte nog geen 3 kilo woog en nu al over de 7 kilo is. Ook een hele bolle kop, bolle wangen, dikke armen benen etc.. Iedereen zegt ow pas op hoor straks vergroot je zijn maag blabla.... Mijn ervaring met 1ste: zodra ze beginnen te kruipen/lopen vliegt dat bolle zo eraf! Je schema ziet er netes uit hoor, ik hou me niet eens zozeer aan schema's maar volg de kids een beetje. Komt echt goed hoor ;) maak je niet al te druk. Nu hoor ik bij mijn 1ste: ooo watis die magerrrr, eet ie zo slecht? :) hahaha t is ook nooit goed he! Nee hij lijkt zo mager omdat het een actief kind is dat niet stilzit dus vliegt alles eraf en toch weegt ie netjes iets over de 12 kilo ..

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Komt op mij over als een normale hoeveelheid. Zelf zou ik geen diksap geven, maar water of thee, en liever stukje brood of fruit i.p.v. een koekje, maar dat is voor persoonlijke voorkeur.

Straks gaat ze lopen, dat kost energie, dan wordt ze waarschijnlijk wel slanker.

4. liedjepiedje

liedjepiedje Fanatiek lid

15 mrt 2009
    3.148
    23
    38
    Ons meisje is ruim negen maanden en daar wordt ook over gezegd dat ze een dikkertje is.
    Maar volgens het cb krijgt ze niet teveel.
    Ze eet ongeveer evenveel als jouw meisje. Alleen geen yoghurt ivm kma. Ze krijgt iets meer fruit. En geen koekje. Want ik doe de fles van tussen de middag nu rond drie uur nu ze brood krijgt.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Die van mij was ook een dikkertje rond die leeftijd. Hij at ook wel iets meer. Met jou schema zou hij niet tevreden geweest zijn.
    Maar dan wel zo verantwoord mogelijk. Dus wat meer groente, fruit en brood. Niet extra's in de vorm van liga's etc.

Met 9 maand was hij 11 kilo, ook wel langer dan gemiddeld, maar wel echt stevig. Hij is tot in de dreumestijd echt zwaar geweest. En tussen de 1&2 jaar (lopen, bewegen, etc) is hij amper aangekomen. Nu heeft hij hetzelfde postuur als zijn klasgenootjes. Nog wel lekkere wangetjes, maar qua lengte&gewicht zit hij precies middenin de CB curve..

6. fafje

fafje Niet meer actief

mijn zoontje was ook altijd een dikkertje+vreetzakje

at met 8 mdn ook ehct veel vond ik! met 8,5 mnd wa shij 8360 gram en 45 cm
    schema was ongeveer dit:

0730 1 boterham+thee
    0930 2 stuks vers fruit
    slaapje
    1300 fles 180
    1400 1 boterham
    tussendoor cracotte, rijstewafel of koekje +water
    slaapje
    1730 met de potmee eten, echt een goed bordje!+ nog soms wat yoghurt na!
    1930 fles 180

7. ZonStraal

ZonStraal Niet meer actief

Ik vind dit een goed schema. Mijn dochtertje is nu 7 maanden en heeft volgend schema;
    06.30-07.30 BV
    10.00-10.30 Fruit
    11.30-12.00 KV (120/4)
    16.00-16.30 KV (120/4)
    18.00-18.30 Groenten (heel soms vlees) (2x in de week volle yoghurt, echt niet veel)
    20.30-21.00 BV

Ik was dinsdag nog bij het CB en die vond dit een prima schema, niks mis mee. Ik moest alleen proberen om nu brood te introduceren en dit te geven (als alles goed gaat) tussen 11.30-12.00 uur zodat de fles van 16.00 waarschijnlijk komt te vervallen.
    Ons dochtertje is 68cm en 8.900 kilo. Ook een lekkere stevige maar ik geef naar mijn gevoel en geweten haar niks verkeerds. Ze was al flink bij de geboorte en toen kreeg ze enkel alleen BV en daar deed ze het gewoon super op! Sinds 3 weekjes ongeveer geef ik nu KV erbij omdat ik meer ben gaan werken en dit vind ze ook lekker.

Conslusie: Maak je niet te druk. Mensen hebben altijd wel wat te zeggen/klagen. Zolang je dochtertje tevreden is, is dit het belangrijkste. En uit ervaring weet ik zodra ze beginnen te lopen/kruipen dan gaat het opeens heel snel minderen.

8. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hoi,

Ons zoontje is ook een stevige hoor, ik denk net voorbij de 10 kilo met 74 cm of zo. Iedereen zegt er wat van, maar aan de andere kant weet ik dat dit gewoon de leeftijd is dat elke baby op zijn molligst is, het hoort er gewoon bij. Hij heeft het ook nodig, en vraagt momenteel ook al een week om een nachtvoeding dus...ook niet gek want hij tijgert de hele kamer rond en verbruikt veel meer energie.

Geen zorgen maken. Ik heb baby's van vriendinnen gezien die echt wel heel stevig waren en die nu 2 zijn en een HEEL ander lichaam hebben dus...het komt wel goed. Je schema ziet er prima uit verder en lijkt op die van ons.

Charlie

9. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

1 feb 2011
    519
    0
    16
    Mijn kleine meid krijgt ongeveer hetzelfde en ik heb donderdag te horen gekregen dat ze meer calorieën moet krijgen. Ze was niet genoeg aangekomen. Ze is nu 73 cm en weegt 8300 gram.
    Lijkt me voor jou dame dus een mooie hoeveelheid. Als ze veel gaat kruipen en bewegen dan valt ze vanzelf weer af. Of ze is een groeispurt aan het voorbereiden.

10. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Met 8 maanden is een beetje stevig toch helemaal niet erg? Vanaf een jaar gaan ze een beetje hun eigen bouw ontwikkelen. Als ze gewoon lekker gezond blijft eten trekt dat wel weer bij.
    Een vriendin van mij heeft een dochter van 9.5 maand, die is inmiddels over de 10 kilo maar ze kan nu staan dus dat zal zo wel veranderen. Mijn dochter trekken we nu met moeite over de 8 kilo heen, zij is bijna 16 maanden. Ze zijn allebei kerngezond, dus tsja.....

11. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

Ik vind haar niet te veel eten. Dat was ook het schema van onze zoon ongeveer met 8 maanden.

Onze zoon is ook een dikkertje maar wel lang. Hij wordt, ook gezien zijn ontwikkeling altijd 13-14 maanden geschat terwijl hij 10.5 maand is.

Laatst is hij ziek geweest en hij kruipt veel en loopt veel aan handen en langs de banken/tafel en nu begint hij dunner te worden. Maar hij eet weer goed.

Zal mij in jouw geval geen zorgen maken. Het is een ander verhaal als je dochter loopt, rent enzo.

12. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Het ligt er natuurlijk ook aan hoe de bouw is van je kindje, hoe actief ze is etc. Mijn zoontje kreeg bij 8 maand nog vaak 4 flessen van 180 of 210 CC en daarnaast nog brood/sap/fruit/avondeten. En hij is niet echt geen stevige jongen, maar hij is dan ook superactief! Dus qua hoeveelheid vind ik zeker niet dat je teveel geeft, heel netjes juist. Je moet gewoon kijken naar wat je dochter nodig heeft en wat iedereen ook zegt; als ze straks veel kruipen of lopen dan zijn ze het babyvet zo kwijt!

13. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    8 maanden.... ik vind niet dat je haar veel geeft.... waarschijnlijk zal ze zo doorschieten en zal het "dikke" er wel vanaf gaan... maak je pas ongerust als het later nog is...
    het "lopen ze er wel vanaf" klopt vaak wel... tenzij het gewoon ligt aan de bouw...

Vergelijk niet veel gewichten...
    onze jongste was 10.3 kilo, met 6 maanden.... en woog laatste keer bij cb met 14 maanden 13 kilo.... maar is ook 83,5 cm groot
    Hij is niet dik, maar groot en grof gebouwd (4240 met geboorte en geen dikke baby).....

Deel Deze Pagina