zal best, maar als ik met mijn kind naar de ka zou moeten zou ik mijn principes opzij zetten voor de gezondheid van mijn kind.
Ik lees even mee. Zijn er nog meer producten? Veel verder dan de griekse yoghurt, mango, banaan, roomboter en olie kom ik niet. Noten is geen optie ivm allergie. Vis krijv ik er met geen mogelijkheid in. Avocado ook niet. Kaas wordt ook geweigerd, behalve geraspt :-S Melk is hier sojamelk ivm kma. Echter melk verwerkt in iets gaat goed en vandaag een gewoon bekertje gehad. Even afwachten of dat goed gaat en ook mbt het weigeren. Het ging niet van harte namelijk. Hij is maar 2 kilo (inmiddels misschien nog wel.minder) zwaarder dan zijn zusje van 2 jaar jonger.
Antje, bijvoorbeeld volkoren pasta, met witlof, ui, roomkaas, makreel en bieslook doet het hier erg goed. Dus de vis ergens in verwerken. Ago, mijn man is ook vegetarisch opgevoed. Ik kan me voorstellen dat je daar liever niet van afwijkt. Als onze dochter bij mijn schoonouders is heeft ze ook een vegetarisch dagje.
Principes zijn heel sterk en daarvan afwijken is meestal geen optie. Ook vegetarisch kun je heel goed prima gezond eten al moet je wel heel goed weten hoe je dat precies moet doen en vooral niet denken dat kinderen hetzelfde zijn als volwassenen! Wel zou ik het bespreekbaar maken met de KA. Ook die zal niet iemand van zijn of haar principes af willen brengen maar wel heel goed kijken waar dan extra aangevuld moet worden of wanneer het toch belangrijk is om (tijdelijk) even af te wijken ivm de gezondheid.
Creme fraiche door het eten roeren of op brood? Ook extra zuivel, toch handig als je kind geen kaas eet (hier een kaasmonster )
@ Cygnet, welke soort vis dan ook, hij proeft niet eens. Vlees hetzelfde verhaal, groeten idem dito. Het is een heel moeilijke eter. Wij stimuleren altijd tot een paar happen en blijven alles voorschotelen en hij krijgt niks anders. ( soms voor het bed gaan een boterham als hij niks gegeten en de rest van de dag ook niet. Dit ivm medische redenen) @ Meijke, pasta met vis, visschotel, het maakt niet uit. Overal vist hij het zich eruit. Volkoren pasta is het hier sowieso altijd, net als merrgranenrijst etc. @ juju, is dat wel lekker creme fraiche door alle maaltijden heen?? Denk eerder dat hij dan alles gaat weigeren. Ik kan wel nog eens vaker zachte roomkaas aan bieden. Het is ook geen kwestie van niet lusten. Tot 14 maanden at hij alles, daarna begon het slechte eten. Hij zit nu wel in een periode waar hij wel vaker iets doet proeven, dus we hebben hoop Zou alleen wat gewicht erbij mogen want denk dat hij nog altijd niet boven de 13 kilo komt.
@meijke en cygnet2: dank voor jullie begrip. Het is inderdaad niet iets waar we vanaf willen stappen. Ben zelf ook opgegroeid als vegetarier en nooit problemen mee gehad. Kreeg bij mijn werkgever ooit zelfs een compliment over het feit dat ik me nooit ziek meld terwijl ik (toen) fulltime werkte. Cb is hiervan uiteraard ook op de hoogte en heb ook al eens bij een dietist geinformeerd over hoe/wat met vega-voeding bij jonge kids. Dus ik weet het hoe/wat. Denk ook zeker niet dat dit de oorzaak is van het minder hard groeien nu. Cb was het daarmee eens. Mochten we vanwege haar gewicht naar de KA verwezen worden dan krijgt hij/zij uiteraard ook te horen dat onze dochter vega eet.
Vegetarisme heeft niets te maken met dip in groei. Let er wel op dat je goede alternatieven aanbiedt: inderdaad noten(pasta), tahin, humus, avocado op brood. Ik zie ook geen ei in je rijtje. Ik zou ipv krentebol een gekookt of gebakken eitje aanbieden. Eventueel een omelet maken met doperwtjes / spinazie etc. Ipv beetjes brood een volkoren/meergranen pannenkoek met kaas/groenten. Ik zou zelf geen minitussendoortjes geven zoals koekjes, maar dan liever een donkerbruine/speltboterham met kaas of vegaworst of een van de eerder genoemde opties voor op brood geven. Let ook op peulvruchten: tuinbonen, kikkererwten, bruine bonen, velderwtjes etc. Quinoa zit ook veel eiwit in. Ik vind het maar matig, man en kinderen vinden het heerlijk. Overigens is T ook rond zijn eerste jaar flink gedaald op de curve. Hij is toen weliswaar ziek geweest, maar normaal zou een kind dat weer inhalen, dat heeft hij niet gedaan.
Je hoeft zeker geen vis te geven of vlees. Ik zei alleen dat je dat kon geven. Maar als dat bij jullie geen optie is dan houdt het op. Ik ben vega opgevoed, altijd een flinke meid geweest met een hb van 9. Mijn zoontje houdt ook niet van vlees en al helemaal niet van vis. Gelukkig eet hij wel kaas.
De eerste stap zou inderdaad zijn volle zuivelproducten en roomboter op brood en door het eten. Zijn toch al weer goede vetten! Je kunt evt tussendoor ook een blokje/ plakje kaas geven. Heb geen verstand van vegetarisch eten, maar geloof dat je je er goed in verdiept hebt... Verder heb je al een hoop goede tips en adviezen gekregen, dus hopelijk is dit net het zetje om haar weer te laten groeien!