Cambridge dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door angela8923, 3 apr 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Zou ik wel aan toe willen voegen dat je hersens alleen op koolhydraten runnen... een tijd lang weet je lichaam zelf wel bruikbare voedingsstoffen te fabriceren uit je vetweefsel, maar op een gegeven moment gebruikt het daar je spierweefsel voor en dan ga je je doel voorbij schieten. Ook loop je risico op overbelasting van je lever etc. In ketose zijn is niet direct een gezonde toestand, het is niet iets wat je lange tijd moet doen en zeker niet zonder (voldoende medisch onderlegde) begeleiding. Op de Engelse wikipedia-pagina erover staat een vrij uitgebreide discussie en uitleg met goede bronvermeldingen: https://en.wikipedia.org/wiki/Ketosis

2. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    #42 Littlegirl1989, 6 apr 2017
    Laatst bewerkt: 6 apr 2017
    Ik zie niet echt tegen-argumenten w.b. Ketose op die wikipedia pagina.
    En ja, je hersenen runnen alleen op koolhydraten, daarvoor is ketose ook. Ketose is namelijk een status waarin het lichaam van vetten koolhydraten maakt, juist om de hersenen te voeden.
    W.b. Het verbruiken van spierweefsel: juist daarom zeg ik dat de enige manier om een ketogeen dieet te volgen is wanneer je voldoende vetten gebruikt. Overigens blijft je lichaam niet in ketose als het spierweefsel gaat gebruiken want dat zijn eiwitten en eiwitten omzetten in brandstof heeft geen ketose. Bij de afbraak van aminozuren ontstaan glucogene, die de hersenen dus gewoon kunnen gebruiken.

Ketose is volledig ongevaarlijk en er zijn geen aanwijzingen dat het belastend is voor de nieren of lever. Mensen verwarren dit met keto-acidose, maar dat is een toestand die mensen die insuline aanmaken niet kunnen bereiken. Keto-acidose is een levensgevaarlijke toestand van het lichaam die kan ontstaan bij diabeten die geen insuline spuiten. Zelfs mensen die leven op een 0gr-khd dieet komen echter niet in deze toestand, het lichaam voorkomt dat. Tenzij je de khd dus niet KAN verbranden.

Er zijn kinderen die jarenlang op ketose leven (ivm epilepsie) en die ondervinden daar geen schade van.

Ik heb zelf enkele maanden ketogeen gegeten ivm pcos en insulineresistentie. Ik vond het een verademing. Ben eigrnlijk alleen gestopt omdat ik me niet prettig voelde bij zoveel dierlijke producten en omdat ik het mega onpraktisch vond.

3. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland

Met zo'n instelling gaat het al niks worden. Je verliest de eerste tijd gewicht door verlies van vocht en spiermassa, twee dingen die je juist niet wil verliezen lijkt mij.
    Als je afvallen al niet op langer termijn wil bekijken, gaat het je ook niet lukken. Je lichaam leren voeden, met emoties leren omgaan en sporten gaat gewoon veel tijd in zitten en dan helpt zo'n duwtje in de rug in het begin echt niet. Ik zie in mijn omgeving zoveel mensen die er zo over praten en eeuwig aan de dieten zitten door het jo-jo-effect. Maar je moet het natuurlijk zelf weten...

4. Leraje

Leraje Fanatiek lid

19 apr 2013
    4.965
    2.790
    113
    Oh, misschien heb ik niet goed gelezen dan. Bedoelde trouwens ook in aanvulling, niet als tegenreactie. Maar ik begrijp eruit dat zeker niet 100% zeker is dat ketose altijd ongevaarlijk is, daar is dus juist nog discussie over.
    "Carbohydrate deprivation to the point of ketosis has been argued to have both negative[18] and positive effects on health.[19][20]"
    "Some clinicians[29] regard eliminating carbohydrates as unhealthy and dangerous.[30] However, it is not necessary to eliminate carbohydrates from the diet completely in order to achieve a state of ketosis. Other clinicians regard ketosis as a safe biochemical process that occurs during the fat-burning state.[17]"

Staat ook dat je door je uit te hongeren wel degelijk ketoacidose kunt bereiken (ook zonder suikerziekte), net als door extreem alcoholgebruik.

5. MissFluffy

MissFluffy Fanatiek lid

25 aug 2016
    2.218
    870
    113
    Vrouw
    ik heb de 500 variant gedaan, afvallen ging bij mij heel langzaam.. ben van februari tot en met juli bezig geweest om 25 kilo af te vallen. ik vond het echt niet makkelijk. had continu honger en vond de shakes en andere maaltijden steeds viezer worden. uiteindelijk moest ik stoppen omdat ik galstenen ontwikkeld had. uiteindelijk moest mijn galblaas verwijderd worden. ik heb daardoor het opbouwprogramma niet meer meegemaakt omdat ik per direct moest stoppen.. en ben alles er weer aangekomen. maar nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn overgewicht niet komt van een slecht voedingspatroon maar door een stresshormoon wat continu aanwezig is. misschien dat het wel werkt als het echt door je voeding komt.

6. Sascha81

Sascha81 Fanatiek lid

4 jun 2014
    1.459
    1.292
    113
    Vrouw
    Ik heb ook de 500 gedaan en achteraf zoveel spijt van, werd niet meer ongesteld. Kon maanden erna niet meer na de wc. Kwam weer aan plus extra. Plus veel vet. Want sloeg nu alles op. Kon bijna niks eten of kwam al aan. Heb maanden last ervanaf gehad tot mijn lichaam weer hersteld was. Maar dat heeft heeeeel lang geduurd. Had het nooit moeten doen!!!!

7. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Het nadeel van zo weinig kcal is dat je spieren gaat verbranden ipv vet. Dat is tegenstrijdig met wat je zou willen. Bij een gezond dieet, ga je minder eten en meer bewegen. Zo bouw je juist spiermassa op. Spieren verbranden vet.
    Als je tijdens een extreem dieet spieren verbrandt, val je wel kilo's af maar verminder je je spiermassa. Wanneer je stopt met het dieet, heb je minder spiermassa over om energie te verbranden. Als je weer "gewoon" gaat eten, is de kans daardoor groot dat je extra snel aankomt.

Dat is een van de redenen waarom een crashdieet zorgt voor een vergrote kans op jojo'en. Dat lees je hier ook veel: vrouwen die hard hebben gewerkt om veel af te vallen, en vervolgens komen ze alles weer aan.

Er bestaat geen wondermiddel om af te vallen...

8. Deliana

Deliana Niet meer actief

Sorry, maar ik moet hier eerlijk gezegd een beetje om lachen... Je vindt het niet leuk om over gezonde maaltijden na te denken ;) Met deze instelling ga denk ik niet heel ver komen....

Mijn moeder heeft het ook gedaan, meerdere keren zelfs en heeft het ook meerdere keren langzaam afgebouwd. Zodra ze weer een beetje normaal gaat eten, vliegen toch echt die kilo's er weer aan... Het bekende jojo-effect.

"Gewoon" eten is toch echt de beste manier om het aan te pakken. Minder je calorie inname, stop met snoepen en begin met bewegen. Gezond eten hoeft echt helemaal niet ingewikkeld te zijn.

9. Theedoek

Theedoek Actief lid

5 jul 2016
    380
    8
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik zie helemaal geen positieve reacties 😮

Hier btw ook ervaring en ook negatief.
    13 eraf 17 erbij

10. angela8923

angela8923 Actief lid

11 apr 2016
    173
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja, alleen maar negatief eigenlijk! Maar dat geeft niet, heb ook niet ok alleen maar positieve reacties gevraagd en kan me vinden in alle reacties. Maar zoals dat vaker gaat met internet, je leest vaker de dingen die njet goed gaan als de dingen die wel goed gaan :)

11. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    In dit geval gaat die vlieger niet op. Wel bij klachten bij de leverancier. Maar op een algemeen forum waar je vraagt om ervaringen zijn mensen niet zelf opzoek om hun beklag te doen, zij reageren op een vraag. Dat is een ander mechanisme. Als iemand enthousiast is zou dat ook vermeld worden.

12. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Ik begrijp niet zo goed dat iemand na al deze (heftige!) ervaringen nog aan zo'n dieet gaat beginnen. In mijn ogen bizar.

Je zegt dat je na zo'n dieet makkelijk een gezonde levenstijl kan volhouden. Waarom doe je dat nu dan niet? Ik snap dat je snel resultaat wil zien maar gewoon gezond gaan eten en veel bewegen/sporten is zoveel beter voor je lichaam en ook zoveel leuker voor je portemonnee. (Ook niet onbelangrijk).
    De kans dat je dan niet terugvalt is ook veel kleiner. Want nu ben je uiteindelijk ook weer terug op het punt dat je weer 'moet' dieëten.

13. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Vooral zo kort na een bevalling zou ik echt iets voorzichtiger met mijn lijf zijn. Je zit meestal nog niet helemaal in een goed ritme, hebt vaak slaaptekort, je darmen zitten nog maar net weer op hun plek in je buik na langdurig verdrukt te hebben gezeten, je vochtgehalte is net weer een beetje op orde. Mijn buik was rond die tijd nog opgezwollen, de broeken die ik toen kocht zaten 2 maanden later een stuk ruimer. Al met al, geef je lijf wat rust, geef het gezond eten, veel vitamines, vezels en dergelijke en dan kun je over een half jaar de balans opmaken. Maar nu zo drastisch omgaan met jezelf is echt geen goed idee.

Deel Deze Pagina