Weer een paar vogel-vragen..

Discussion in 'De lounge' started by Shaddixxx, Feb 9, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Een tijdje terug plaatste ik een topic over m'n zieke zebravink die helemaal 'opgeblazen' was e.d., dat is gelukkig helemaal goed gekomen! Ze (hij) leven nog steeds, en zijn heel gelukkig :p

Nu zijn ze sinds 3 dagen druk bezig met een nestje te maken.. Er hangt gewoon een rond 'bakje' van staal in de kooi, daar hebben ze zelf allemaal strootjes enzo in gelegd. Nu vroeg ik me alleen af of dit ook meteen betekent dat ze willen broeden? Of kunnen ze het ook gewoon alleen als slaapnest gebruiken? Ze zitten er nu anderhalve maand, hebben altijd genoeg materiaal gehad om een nest te bouwen, maar doen dit dus pas sinds een paar dagen..

Ze hebben ook momenten dat ze op een hele aparte manier fluiten. Niet het gewone geluidje van een zebravink, maar een heel schel fluitje. Ze zetten dan ook hun veren helemaal uit (zijn weer opgeblazen :p).. Betekent dat dat ze hitsig zijn ofzoiets? :p Ik heb dus echt geen flauw idee!

En dan, als ze inderdaad gaan broeden en er zijn eieren, mogen ze 'niet gestoord' worden. Nu vind Damien het geweldig om met een autootje over de kooi te rijden, of om er gewoon langs te rennen, omdat ze dan heel hard gaan fladderen e.d. ;) Is het rustig genoeg als ik ze op een hogere kast zet, zodat Damien er niet meer bij kan, of moeten ze tijdens het broeden echt in een stille ruimte staan?

Er zijn zooooveel fora met allemaal verschillende topics, ik vind het echt moeilijk om mn antwoorden op internet te vinden.. En op ZP is er altijd wel iemand die het weet, dusss..! :D

2. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

Aug 20, 2010
    1,298
    18
    38
    Ik heb ook zebravinkjes! Ze hebben al verschillende nestjes grootgebracht dus ik heb het hele proces al een paar keer mogen bewonderen :p

Een geile zebravink maakt inderdaad een heel apart tjielpje, het vrouwtje gaat dan een soort van kwispelen (staartje gaat open neer) en het mannetje duikt erbovenop en begint ook te kwispelen en dat was de romantische vrijpartij alweer :p. Ik heb me kapot gelachen toen ik het voor het eerst zag.

Het zou kunnen dat ze kindjes aan het maken zijn ;). Eitjes kunnen echter ook onbevrucht zijn, dan gooien ze de eieren vanzelf uit het nest. Ze broeden een week of 2 en dan hoor je ineens zacht gepiep, dat zijn dan de jonkies. Dat zachte gepiep wordt in de loop der weken steeds harder, tot een punt dat je nauwelijks nog een fatsoenlijk gesprek kunt voeren als het kroost gevoederd wordt :p. Maargoed, het is allemaal wel heel leuk om te zien hoor!

Ik zou wel zorgen dat ze een rustig plekje hebben. Ik denk dat als je de kooi hoog zet zodat je kindje er niet bij kan dat het wel kan. Zorg ervoor dat er een ruimte van 1/2 meter rondom de kooi rustig blijft, dan komt het vast goed.

Bolle veren is trouwens vaak een teken van dat ze ziek zijn, het koud hebben of honger hebben. Wel een beetje in de gaten houden dus!

3. Vagans

Vagans Niet meer actief

Vogels die nog nooit een nestje hebben gehad weten soms niet precies wat ze moeten doen, dus dan kan het bij gewoon een leeg nestje blijven, echter betekend het wel dat ze ''iets'' voellen dus er is zeker wel een kans!

Houd ze gewoon goed in de gate!

4. Thanks voor jullie antwoorden! Vind het wel spannend hoor! :D

Ze hebben overigens voer genoeg, staan binnen dus koud hebben ze het ook niet (lijkt me).. Het is overigens elke keer maar heel even dat ze uitzetten.. Een paar minuutjes en daarna zijn ze gewoon weer 'normaal' ;)

Share This Page