Campagne Give it up 4 Ramadan

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Myo, May 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    "Dertig jongeren uit twaalf Europese landen bedachten dit weekend een campagne om radicalisering tegen te gaan. Give it up for Ramadan. De campagne gaat vandaag van start en moet tegenwicht bieden aan de geraffineerde propaganda van extremistische organisaties zoals IS." (AT5)

"Challenge yourself and your friends - give something up 4 Ramadan 2016! It’s a time to focus on gratitude, family and community: join the movement!" (Aldus de Facebook pagina)

Elke positieve intentie kan ik alleen maar respecteren, maar ik begrijp hem niet zo.
    Wat vinden jullie?

2. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik weet niet wat de bedoeling is?

3. Islah

Islah Niet meer actief

Eerlijk gezegd denk ik dat de informatieve folders die wij uitdelen, beter werken. Daarin staat gedetailleerd vanuit Islamitische bronnen beschreven wat er zo fout is aan IS (en al Qaida), waarom zij zijn afgedwaald en welke sekte zij aanhangen.
    Zo'n "challenge" vind ik een beetje vreemd als het gaat om geloof... Al zullen ze inderdaad wel een goede intentie hebben hoor. Maar extremisme zul je met kennis moeten bestrijden en niet met een of ander social media challenge of een leuk event.

4. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    Zoals ik het begrijp is het de bedoeling dat mensen die normaal niet aan de Ramadan doen, ook iets gaan opgeven in die periode. Dus "ik ga geen koffie drinken" of "geen computerspelletjes spelen" of wat dan ook. Dit om mensen meer met elkaar te verbinden en met elkaar in gesprek te laten gaan.

Maar ik snap niet zo goed, hoe dat dan tegenwicht moet bieden aan propaganda van IS. Wat Islah zegt, er lijken mij ook directere manieren te zijn om de juiste kennis te verspreiden. Dit lijkt meer een poging om niet-moslims bij de Ramadan te betrekken, zodat daar meer begrip en tolerantie ontstaat. Op zich ook goed, maar de verpakking is een beetje misplaatst/misleidend.

5. Islah

Islah Niet meer actief

Overigens zijn de folders waar ik het heb meer gericht op moslimjongeren. Ze worden bv. verspreid in moskeeën. Natuurlijk mogen niet-moslims ze ook lezen hoor maar het doel ervan is jongeren weerhouden om zich bij die sekte aan te sluiten, en ze te voorzien van de juiste kennis.
    Overigens dacht ik even dat bovenstaande ook alleen gericht was aan moslims, maar dat heb ik dan verkeerd begrepen.

6. Myo

Myo Fanatiek lid

Feb 11, 2011
    1,352
    0
    36
    Dat is ook nog onduidelijk inderdaad. Ze hebben het over op een creatieve manier moslims en niet-moslims bij elkaar brengen. En moslims doen toch al aan de Ramadan? Dus de oproep om bv pizza te laten staan of niet te gaan roddelen in deze periode, lijkt mij voor niet-moslims. Al met al is het wat vaag. Jullie aanpak klinkt een stuk duidelijker en is hopelijk ook effectiever.
    Ik vind het erg jammer. Wanneer je zoiets lanceert met zo'n nobel doel en met media aandacht, dan zou het beter doordacht moeten zijn. Gemiste kans.

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Als het de bedoeling is om te zorgen voor meer saamhorigheid is het een mooi initiatief.

Maar de link om de propaganda van IS te bestrijden, snap ik niet echt. Ik vind dat daarvoor meer vanuit de moskee moet worden gedaan. En er moet veel meer sociale controle zijn.

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

Jan 9, 2014
    4,538
    1,171
    113
    Female
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Mee eens. Op zich een mooi initiatief maar hoe dit nou radicalisatie moet gaan bestrijden snap ik ook niet helemaal. Ik ben het meer eens met Islah over het uitdelen van brochures en het bespreken in de moskee. In eigen kring weet je volgens mij wel wie de risicojongeren zijn en met hen moet je in gesprek blijven.

Share This Page