Logisch natuurlijk. Bij het zien van de titel had ik zelfs nog schokkender nieuws verwacht. Dat laatste zinnetje is helemaal van toepassing op mij helaas. Nou ja, liever astma dan schizofreen natuurlijk, dus het had zelfs nog erger gekund en heb nog geluk gehad als ik het zo bekijk.
Ik vraag me soms ook echt af waarom dit niet officieel als kindermishandeling wordt gezien, terwijl een corrigerende tik (waar ze veel minder aan overhouden dan aan roken) wel onder mishandeling valt.
dat dus.... heb jaren ellende gehad met geirriteerde luchtwegen, stonk, alles in huis stonk en was vies van de nicotine aanslag... lijkt me toch veel erger... laat staan bij een klein minimensje van een paar mm... daar is die paar microgram gifstof toch wel heel veel in verhouding...
Het zal wel op heel veel juridische haken en ogen stuiten, maar ik ben voor. Valt drugsgebruik tijdens de zwangerschap wel onder mishandeling?
Ik vraag me eerlijk gezegd zelfs af of roken tot kort voor de zwangerschap niet ook grote schade toebrengt aan het ongeboren kind. Ik kan me voorstellen dat er van alles is veranderd in je genetisch materiaal en dat je die fouten dan doorgeeft.
Alsof het regelmatig geven van corrigerende tik ook geen langdurig (emotioneel) letsel kan geven..Ik vind het een vervelende vergelijking. Verder ben ik het er mee eens, roken tijdens zwangerschap valt naar mijn idee onder mishandeling. Maar ja, waar trek je dan de grens? Wat doe je met ouders die na de geboorte wel vrolijk staan te paffen achter de kinderwagen buiten, of binnen in huis?
Nou dit vraag ik me ook af! Een pasgeboren baby laten roken is mishandeling, maar een ongeboren baby niet :x. Waarom hoeven deze niet beschermd te worden?
Helemaal eens met jullie dames! Een baby vraagt er niet om. Snap sommige vrouwen ook niet. Pas stoppen met roken als ze zwanger zijn..dan denk ik waarom stop je er niet mee vóórdat je probeert zwanger te raken! Zie een vroegere vriendin nog staan met een bol buikje in haar tuin met een peuk in dr handen. Kon het niet aan zien. Maar ze was wel in de eerste maand gelijk zwanger geworden terwijl ze er vrolijk op los pafte ook zo krom.
Omdat een kind pas rechten heeft wanneer het is geboren, helaas. Anders zou abortus ook onder moord vallen en dat is niet zo. Pas als hij of zij geboren is is het verboden om het kind te mishandelen of te doden. On topic, Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die blijven roken tijdens de zwschap, en ik wil dat ook niet begrijpen. Is niet mijn niveau
Wel een beetje off topic maar dat is maar net wat je onder een corrigerende tik verstaat. Een tik op de vingers of een klap tegen de billen (met luier aan) of een harde draai om de oren. Ik ben absoluut geen voorstander van slaan maar de ene tik is de andere niet. Het zou wat zijn als een tik op de vingers al kindermishandeling was. On topic: zwanger is stoppen met roken. En die smoes van "het levert zoveel stress op en dat is slecht voor de baby" is echt flauwekul. De meeste vrouwen weten van tevoren dat ze zwanger willen worden. Dan stop je dan maar. Geen goed woord over voor rokende zwangeren of mensen die roken in de buurt van kinderen.
Onbegrijpelijk inderdaad! Je wilt toch het allerbeste voor je kind? Zag laatst iemand roken die zwanger was. Vond het geen gezicht en had haast wel die sigaret uit haar handen willen slaan. Waar ben je mee bezig? Tijdens haar roken begon er door anderen die erbij zaten, een discussie over roken en zwanger zijn. Ik ergerde me rot. "Ik heb ook de hele zwangerschap gerookt en mijn kind heeft er niks aan overgehouden". Nou heel fijn voor je (en voor je kind.) Maar het is niet alleen tijdens de zwangerschap, ook na die tijd kunnen kinderen luchtwegproblemen krijgen etc.... Ik zou een enorm schuldgevoel hebben als ik erachter kom dat dat door mijn gerook zou komen. Inderdaad, het allerbeste is om ver voor je kinderwens te stoppen met roken.
Maar dit is niet helemaal zo... Soms is jeugdzorg al bezig met mensen die een kind verwachten waarvan al zeker is dat het na de geboorte direct wordt weggehaald. Is bij een cliënt (verstandelijk beperkt) van mijn moeder gebeurd. En ik zeg nu niet dat een kind gelijk bij een rokende zwangere weggehaald moet worden voor de duidelijkheid maar juridisch gezien kúnnen ze dus al wel stappen ondernemen tijdens de zwangerschap zelf.
Ja dit bedoelde ik dus, niet stelselmatig slaan maar één keer een tikje op de billen ofzo. Wettelijk is dat dus erger dan een kind jarenlang mee laten roken en dat vind ik echt krom. Ik heb er in ieder geval best veel aan overgehouden, ook psychisch... Als ik alleen al aan die rotgeur denk word ik alweer zeuwachtig. Maar mijn vader stak er soms ook echt één op om gewoon te treiteren :x Dat stress-smoesje vind ik inderdaad ook echt zó krom. En waarom zou stoppen met roken stress opleveren? De nicotineverslaving is na een paar dagen gewoon weg hoor, ze moeten zich niet zo aanstellen. Als je verslaafd bent aan filet americain en je stopt daar als zwangere mee krijg je toch ook geen hartaanval van de stress.
En verder denk ik dat dit iedereen wel bekend is toch? Roken onder zwangeren komt volgens mij ook alleen nog bij bepaalde types voor. Roken zelf gebeurd natuurlijk in alle lagen van de samenleving voor en dat is ook prima hoor, heb ik helemaal geen moeite mee maar rokende zwangeren zijn echt specifieke types en niet de meest snuggere.