Hoi! in augustus gaan we naar Kenia. Nu ‘vliegen’ we vanaf Brussel via Schiphol naar Nairobi. Het deel van de vlucht van Brussel naar Schiphol wordt per trein uitgevoerd en vanaf Schiphol vliegen we naar Kenia. Het klinkt heel gek, maar je boekt een vlucht met tussenstop en soms wordt de vlucht Brussel-Schiphol met het vliegtuig uitgevoerd en soms dus met de trein (zoals bij ons). Direct opstappen op Schiphol zou veel fijner zijn, en na de terugreis meteen naar huis helemaal, maar ik heb begrepen dat als je op een deel van het traject je niet verschijnt, dat je hele vlucht dan wordt geannuleerd. Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie? Ik ben namelijk wel benieuwd. Terug moeten we een hotel in Brussel boeken, wat niet had gehoeven als we van Schiphol naar huis konden gaan…. Als je je afvraagt waarom we niet rechtstreeks vanaf Schiphol hebben geboekt: dit kostte vele honderden euro’s meer! Het schijnt dat de luchthavenbelastingen in Brussel veel lager liggen dan voor Schiphol. En ja, we hebben er bewust voor gekozen en klagen dus niet, maar ervaringen zijn wel welkom ☺️
Ik heb naaste familie die vorig jaar zo’n vlucht vanaf Brussel hadden geboekt. Ze moesten inderdaad met de trein vanaf Brussel naar Schiphol. Heel aparte constructie. Ze hebben het braaf gedaan en het is allemaal goed gegaan. Ik zou er alleen wel van balen als je trein vertraging heeft en je daardoor je vlucht mist.
Klopt. Het is goedkoper, maar als je dat eerste deel Brussel-Schiphol skipt, dan wordt je vlucht vanaf Schiphol geannuleerd. Ik heb dit weleens zo geboekt voor een collega, maar volgens mij was het toen Schiphol- Brussel met de trein en vlucht vanaf Brussel. Dat vond hij niet zo bezwaarlijk. Als je het zo zou kunnen regelen dat je niet met eigen auto naar Brussel gaat, dan zou je het laatste stukje op de terugreis natuurlijk wel over kunnen slaan en vanaf Schiphol naar huis gaan. Maar ik kan me indenken dat dit mogelijk lastig te regelen is. De wereld van prijzen voor vliegtickets is soms best raar, kijk maar naar de constructie voor jullie reis. Maar ergens vind ik het dan wel weer goed dat ze het stuk Brussel - Schiphol met de trein doen want dat stukje met een vliegtuig afleggen zou ook idioot zijn. Maar dat is natuurlijk off topic. En ik snap best dat je jezelf zo kosten bespaart. Het heeft in dit geval wel een wat onhandige consequentie helaas.
Bedankt voor jullie reacties. Ik las ook op andere forums dat je het treingedeelte terug wel kunt skippen en dat scheelt een hoop voor ons! We wonen in Amersfoort en gaan dan gewoon met de trein naar Brussel. Terug kunnen we dan in een half uurtje met de trein van Schiphol weer naar huis! P.s. het risico van een vertraagde trein is er natuurlijk, maar dat heb je met twee vluchten ook. Het is als één ‘vlucht’ geboekt, dus in dat geval zullen we wel worden overgeboekt naar een volgende vlucht neem ik aan. Dat gebeurde ook toen we vanuit Zuid-Afrika onze aansluitende vlucht op Charles de Gaulle mistten. We hebben in principe drie uur op Schiphol om door de douane te komen, ik hoop dat het genoeg is in augustus