Hoihoi, Hebben meer moeders dit al gehoord? Wij hebben namelijk zo'n speciaal matras voor in ons campingbedje. Nu kreeg ik van een gastouder te horen dat dit niet meer veilig zou zijn. Voorheen deden wij het matrasje plus haar eigen aerosleep en hoeslaken mee in het campingbedje, maar nu toch maar laten als we in april op vakantie gaan denk ik..? Ik heb de volgende tekst op internet gevonden.. Wees alert op gebruik campingbedjes GAST/OUDERS In 2014 vonden in de gastouderopvang enkele ongelukken plaats bij het gebruik van campingbedjes. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft onderzoek gedaan en de conclusie getrokken dat campingbedjes toegestaan en veilig zijn, maar niet als er een extra los matras in ligt. GGD GHOR Nederland heeft de voorlichting verbeterd. Pas op het gebruik van een extra matrasje in campingbedjes. Dit kan leiden tot verstikkingsgevaar voor baby's, waarschuwt de NVWA. - Foto: ANP Xtra Campingbedjes worden geleverd met een vast matrasje erin. Dit is veilig. Maar omdat het matrasje dun is, stoppen veel volwassenen een extra matrasje in het bed. Tussen dit matras en de flexibele zijkant van het bed kan een ruimte ontstaan waar kinderen bekneld of verstikt kunnen raken. Het advies luidt dus vanaf nu: gebruik alleen de bijgeleverde dunne matras in campingbedjes. Risicomonitor GGD GHOR heeft de voorlichting over het gebruik van babybedjes aangepast, in overleg met de lokale GGD-afdelingen, de Brancheorganisatie Kinderopvang en de NVWA. De Risicomonitor is ook aangepast. Veiligheid.nl plaatste in november al een bericht waarin het waarschuwde voor het gebruik van extra matrasjes in campingbedjes. Zij refereerde aan een incident waarbij een baby met het gezichtje tussen de flexibele wand van het bedje en het extra matras terecht is gekomen en daardoor is overleden. De kop boven het artikel is duidelijk: een extra matras in campingbed: niet doen! Comfort Het verwarrende is dat babyspeciaalzaken matrasjes verkopen die bedoeld zijn om in een campingbed te leggen. Veel ouders/verzorgers vinden dat een extra matras meer comfort met zich meebrengt. Stichting Wiegedood en de Risicomonitor raden het permanente gebruik van campingbedjes überhaupt af. Zij vinden het campingbedje alleen geschikt voor incidentele logeerpartijen en weekendjes weg. door MARIANNE VELSINK 13 jan 2015 laatste update:19 jan 2015
Zo laten inderdaad! Ik weet waardoor dit artikel te weeg is gebracht en het is afschuwelijk. Kindje is terecht gekomen tussen 2 matrasjes en is gestikt. Zijn bekende van ons.
In het campingbedje van mij staat ook een maximale hoogte van het matras. Ik dacht eerst ook oh ik doe er nog een matras bovenop maar ben blij dat ik dit niet gedaan heb. Dacht al, die waarschuwing zal niet voor niets zijn.
Maar met die dunne reismatrasjes die je er los bij kunt kopen kan er niet veel gebeuren. Die zijn zo dun en licht... Als je er een echt matras in legt, kan het inderdaad wel gevaarlijk zijn.
Ik geloof zelf niet dat het heel gevaarlijk is...ja dat ongeval geloof ik uiteraard wel maar een ongeval gebeurd ook met een fiets...de fiets an sich is niet gevaarlijk..snap je mij? Ik ben ook gastouder en wij mogen ze sinds kort idd niet meer gebruiken in de opvang. Maar voor mijn eigen zoontje gebruik ik hem nog hoor.
Maar 2 matrassen?? Wie doet er dan 2 matrassen in? Je mag nu alleen die plaat gebruiken die je om het bed vouwt als je hem opruimt..daar moet het hoeslaken overheen nu. En zo'n los matras mag dus niet meer.
Zoals ik het lees, is dit matrasje juist ook gevaarlijk.. Maar een week op vakantie op dat die harde ondergrond slapen lijkt me ook niet ideaal..? Of merken die kleintjes hier niks van?
Ik zie dit probleem niet zo. Wij hebben er een dik ikeamatras (binnenvering) ingelegd. Dat is zo stevig en zit precies pas (heel strak), dat er echt niks tussen kan.
Niet heel handig om ook nog mee te sjouwen op vakantie toch? De auto ligt Al vol met spullen voor dl.
Discutabel onderwerp inderdaad. Als je een stevig matras hebt die precies past en er niks tussen komt zou ik het ook wel aandurven! Voor gastouderbureaus gelden er vaak strenge eisen. Zelfde als dat vroeger de babys gewoon op de zij of buik mochten liggen, nu raden de kraamhulpen het af, maar wat je zelf doet mag je zelf weten...
Ik vind het wat ver gezocht eerlijk gezegd. Tuurlijk zal er wel eens wat gebeuren. Las toevallig van de week nog over de Smila lamp van IKEA, dat de die ooit een keer terug geroepen hebben nadat twee kinderen zich hadden verstikt in het snoer. daar stond tegenover dat er weet ik veel hoeveel miljoen van verkocht waren... Geen enkel artikel is ooit 100%... Daarbij lijkt het me erg knap om met je hoofd tussen het matras en de zijkant te komen. Ons matrasje ligt er echt behoorlijk strak in...
Hmm. Wij gebruiken wel altijd zo'n matrasje als in de link gegeven. Die harde plaat lijkt mij niets om op te liggen? Zeker niet als je 2 weken op vakantie bent.... Moet wel zeggen dat wij het eigenlijk altijd zo deden; Harde plaat, matras met hoeslaken met rits (dus vast om de matras heen) en dan over beiden de dekmatras van aerosleep en over het geheel de hoeslaken van aerosleep. Door de klittenband, tussen bedje en harde plaat, blijft het geheel in het campingbedje. Er ontstaat geen losse laag tussen de 2, of eigelijk 3, matrassen. Dus ertussen komen lukt dan niet... In theorie zou hij wel met zijn hoofd tussen matras en bedje kunnen. Onder het matras komen, tja dat zou ook in een gewoon bed kunnen?
Het is wel degelijk gevaarlijk als er meerdere matrasjes inliggen of een matras wat niet goed aansluit. Het ongeval waar ik het over heb, is gebeurd bij een gastouder. Het campingbedje was goedgekeurd maar dat had achteraf niet gemogen. Het kindje is tussen het matrasje en het bedje ingekomen en is gestikt. En je kunt wel eigenwijs denken dat het geen kwaad kan en dat het zo maar niet gebeurd. Misschien bij 99% niet, maar jouw kind zal maar eens die 1% zijn...
Dan kun je wel ophouden met leven. Natuurlijk heel erg voor de ouders en betrokkenen, maar niets in het leven is waterdicht. Enne, die houten plank die bij zo'n bedje zit is amper een matras te noemen. In mijn beleving hebben we dus gewoon 1 matrasje in het campingbedje liggen.
Mee eens. Ik persoonlijk denk ook niet "dat overkomt mij toch niet", maar probeer een realistische keuze te maken. Jongste slaapt vrijwel nooit in een campingbedje behalve op vakantie. En juist dan kan ik moeilijk zijn ledikant meeslepen. En 2 weken op een harde plaat liggen? Hmmm....
Ja zo dachten zij er ook over... Ze zijn nu wel hun kindje kwijt. Zij proberen nu via social media (facebook), zoveel mogelijk ouders hierop alert te maken zodat er geen meerdere "onnodige" slachtoffers vallen. Sorry dat ik er zo op "hap" maar ik zie het belang van deze waarschuwing wel in en probeer ook zoveel mogelijk de ernst van de situatie te benadrukken, juist omdat wij het van zo dichtbij hebben gezien.