Ben ik het ook mee eens. Neemt natuurlijk niet weg dat het vreselijk is dat dit gebeurt is bij deze mensen die op deze wijze hun kindje hebben verloren. Maar als je zo moet gaan leven dan kun je beter een matras op de vloer leggen om zoveel mogelijk uit te sluiten.Ze kunnen ook met hun hoofd tussen de spijlen ven het ledikant komen te zitten en stikken om het maar even grof uit te drukken. Wij gebruiken zelden een campingbedje maar op de vorige vakantie hadden we er eentje gehuurd en had ikzelf het matras meegenomen en het lag toch echt aardig strak want de dekens kreeg je er haast niet tussen.Kan me niet voorstellen dat mijn dochter daar tussen zou kunnen komen maar goed toen was ze al iets groter. Overal loert gevaar maar ik ben van mening dat je niet je leven daardoor moet laten beheersen.
En je kunt je kind inderdaad niet 2 weken op die bodem neerleggen van zo'n campingbedje.Is gewoon een kartonnen plaat die erin ligt.Lijkt me verre van comfortabel.Misschien dat ze daar eens een betere oplossing voor moeten vinden.
Hoe oud was dat kindje dan? Ik kan me echt niet voorstellen dat mijn peuter ertussen zou raken en dan stikken.. Een kleine baby wellicht wel maar er moet dan toch echt wel veel ruimte zijn, wij hebben er altijd zo'n koudschuim matrasje in, ligt vrij strak, geloof nooit dat daar een baby tussen kan komen....
Ik vind een half jaar vrij jong voor het campingbed. De onze lag toen nog in de wagenbak. Maar dat schijnt ook niet meer te mogen. Echt heel erg voor deze mensen. Wat een nachtmerrie.
Dat gaat niet passen hoor. Wij hebben de kinderen ook wel eens gewoon op de harde onderkant laten slapen. Twee hoeslakens erover en in een slaapzak en dan viel het best mee, ze sliepen in ieder geval prima. Ken wel meer mensen die hun kinderen op de onderkant laten slapen, vaak met een extra badlaken eroverheen, en in een slaapzak.
Met een half jaar passen veel kinderen niet meer in de wagenbak, of ze gaan zich optrekken eraan. Dus vanaf een maand of 5 in een campingbed vind ik niet gek.
Daarom heb ik het ook op dit forum gezet, ik vind het zelf namelijk ook lastige keuze. Vorig jaar was onze dochter een half jaar en lag toen ook gewoon 'veilig' in het campingbedje. De wandelwagenbak vond ik echt te gevaarlijk hoor, ze draaide en trok zich al wat op, dus te jong voor een campingbedje met een half jaar nee dat vind ik niet. We hebben toen gewoon het 'de plaat', extra matrasje, aerosleep en hoeslaken van de aerosleep erin gelegd. Maar nu ik van dit verhaal af weet maak ik me er toch meer zorgen om, het zal je kind maar zijn bij wie dit overkomt, vreselijk! We gaan in april in vakantie en wie weet is er dan een oplossing voor, maar dat betwijfel ik. In de winkel gaan ze waarschijnlijk toch zeggen dat het veilig is, want dat extra matrasje is voor extra omzet en zolang er geen landelijk terugroepactie voor komt blijven ze deze gewoon verkopen.
Ja, ze gaan zich nog sneller optrekken omdat ze niks kunnen zien als ze in die bak liggen. Voor de mensen die ook een aerosleep hebben: dat dekmatrasje is al erg stevig van zichzelf vind ik? Als je dat op de onderplaat legt ben je volgens mij klaar (ik kon dat zelf niet doen, want heb een ovalen aerosleep vanwege stokke bedje en vond een gewoon (logeer-)matrasje handiger). Mocht een dreumes snachts onder zn aerosleep kruipen krijgt ie in elk geval nog lucht
Ah oké, dat deed die van ons toen allemaal echt nog niet. Vandaar. Na de wagenbak lag ze heel lang lekker in de Deryan. En pas daarna in een campingbedje. Met twee of zo. En tot die tijd lag ze sowieso altijd op het sensormatje. (En ging ik evengoed 100 keer kijken natuurlijk )
Algemene richtlijn voor gastouders is nu dat je alleen het matrasje dat bij het bedje zelf zit mag gebruiken en geen extra matrasjes meer. Maar, even gezond verstand: jij weet hoe je kindje slaapt. Als je kind gewoon rustig in bed ligt en geen woeler is of allerlei experimenten uithaalt in bed, kan een extra matras echt wel. Caitlyn heeft hier heel lang geslapen in campingbed met ledikantmatras en er is nooit iets gebeurd. Het kan idd wel, dat een kind onder het matras terecht komt, maar die kans is klein. Ik zou zelf, als ze nog steeds in campingbedje zou slapen nu, het matras er niet uithalen.
Ik denk zelf trouwens dat een gewoon ledikantmatras in campingbedje veiliger is dan dat extra matrasje dat ze ook verkopen: de eerste is zwaarder en lastiger om omhoog te tillen/onder te kruipen dus. De tweede is in 3 delen opvouwbaar/klapbaar en vrij licht, dus veel en veel gemakkelijker onder te komen.
Wij hebben voor beide kinderen altijd een ledikant matras op die harde plaat gelegd en er zat geen ruimte meer tussen....
Klopt, maar ook veel minder makkelijk om onder in de verdrukking te komen. Die dingen wegen niks. Toch? En sowieso hadden we een hoeslaken dat we ook onder het houten 'stootbord' deden. Die van ons was niet zo onderzoekerig, dus nooit zorgen over gemaakt. Ook al ging ik dus wel 100 keer kijken.
Ik heb mijn dochter als baby eigenlijk altijd enkel op die 'plaat' te slapen gelegd. Toegegeven, ik wíst gewoon niet dat er extra matrasje bestonden of nodig waren. Maar ze sliep daar eigenlijk heerlijk op. Ik heb pas op ongeveer een jaar zo'n extra ding gekocht, toen mijn zus er schande van sprak dat ik mijn kind op die' bodem' met slapen
Goh nooit geweten. Ik heb ook zo'n extra matrasje die bij het bedje hoort. Ik laat mijn kind echt niet op dat dunne plaatje slapen, zou niet weten waar ik hem anders op moet laten slapen dan zo'n matrasje.
ja ik vind het zelf ook nogal hard, maar als gastouder ontkom je er dus niet meer aan. Het is geen richtlijn, maar de GGD heeft ze inmiddels verboden. Dus de kindjes zullen toch echt op bijgeleverde bodem moeten liggen.
Wij hebben hier een hele nare ervaring mee gehad op vakantie. Ze ligt er al nooit in, maar speciaal voor de vakantie een campingbedje met goed matras aangeschaft zodat ze het goed voor elkaar had. Dat originele matras leek me zo dun en hard. En ikvond die bedjes van daar een vies idee. 😒 Tot ze op een morgen veel eerder dan normaal wakker was en huilde. Ik voelde gelijk dat er iets was, aan haar huil ofzo. Maar ze lag dus onder dat matras, helemaal bezweet en kon zelf niet terug. We wisten niet hoe snel we het bed van het huisje op moesten zetten en ik leg haar er nooit weer in. Ik was zo van de kaart. Gelukkig heb ik haar horen huilen en was ik op tijd.
Echt, zo strak al? Kreeg een week of wat geleden nog een mail dat idd de richtlijn was geen extra matrasjes te gebruiken in campingbedjes, maar nu is het dus al gewoon verboden?