Camping bedje matras gevaarlijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Icecube, 1 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ik hoop dat er na mijn verhaal, ouders zijn die zo verstandig zijn om er geen extra matras in te leggen.
    Mijn dochter sliep er voor de derde keer in. Dus hoe klein is die kans? Wil je zo'n risico nemen? Het hoeft maar 1x mis te gaan he.
    En ja, zij had ook een aerosleep. En het hoeslaken over de plaat. Dat zegt dus niks

2. tuc

tuc Niet meer actief

Ja kregen een mail van het gob dat zij door de ggd geinstrueerd waren te melden dat ze absoluut niet meer gebruikt mogen worden

3. Icecube

Icecube Actief lid

29 jun 2013
    152
    0
    16
    Eindhoven
    #43 Icecube, 1 feb 2015
    Laatst bewerkt: 1 feb 2015
    Wauw, daar krijg ik dus al helemaal schrik van! Idd het hoeft maar net die ene keer te gebeuren.. Brr kippenvel.
    De optie die hier ook al gegeven is, harde 'matras' en top dek van de aerosleep met hoeslaken zou dat een optie zijn? Toch net iets zachter met dat topdek denk ik..
    Dat er ongevallen zijn gebeurd met zo'n matrasje is vreselijk natuurlijk en daarom wil ik het risico ook niet nemen.
    Ik lees overal dat een campingbedje is voor een nachtje of een weekendje logeren, maar hoe zit het op vakantie van een week of zelfs 2 wat hier iemand aangaf? Hoe laat je je kind comfortabel EN veilig slapen op vakantie als er geen ledikant tot je beschikking is. Kan slechts haar ledikantje thuis afbreken en meenemen op alle vakanties. Wat merkt een kindje van een week op zo'n harde ondergrond zoals het originele "matrasje" (Oftewel een harde plaat met stof eromheen) van het campingbedje slapen?

4. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Vreselijk zeg die nare ervaringen! moet je toch niet aan denken he :$

hier gaat dl altijd in campingbedje op het matrasje dat er bij zit, dus zonder extra matrasje. Wij gaan ook altijd maar een midweekje weg in Nederland. Tot nu toe altijd goed gegaan. gewoon opdekken met molton en hoeslaken en ze slaapt in slaapzak. Nooit problemen mee gehad.

Ook nooit aan gedacht hoor om er een extra matras in te doen. En na deze verhalen al helemaal niet!

Soms hebben we mazzel in bungalowpark en hebben we daar een gewoon ledikantje met gewoon matras. Dat is wel echt ideaal natuurlijk.

Oja, onze dochter is een echte buikslaper sinds ze kon draaien en een echte draaikont in bed. Maar tot nu toe gaat het altijd goed :) Blijft opletten natuurlijk.

5. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    Wij hebben wel zo'n extra matrasje maar gebruiken het maar weinig, dan past het toch net niet in de auto ofzo en dan laten we het maar thuis. Onze dochter heeft dus wel vaker op de harde plaat geslapen en heeft daar nog nooit moeite mee gehad. En als ik kijk in welke houdingen zij het presteert om te slapen denk ik niet dat een harde plaat ervoor zorgt dat ze niet comfortabel genoeg ligt.

6. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Phoe, ik vind dit zo lastig om te lezen. Er wordt hier zovaak gezegd "ik vind het zo sneu als ze op een harde plank moeten liggen, dus ik leg er een extra of ander matras in". Maar jeetje, het zou je maar gebeuren dat je kind stikt, dat wil je toch niet op je geweten hebben? Wat is dan belangrijker, dat je kind misschien (volgens jou) iets zachter slaapt, of gewoon op de hardere ondergrond maar geen stik kans? Lijkt me duidelijk toch!

7. Tattoogirl1980

22 mrt 2013
    42
    0
    0
    Zaandam
    Die gewone matrassen passen inderdaad niet altijd, ik leg er een deken tussen zodat die niet gaat schuiven, gelukkig ligt ze er niet vaak in natuurlijk.
    Maar welk matras moet er dan in?

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gewoon, de matras die er standaard bij zit. Dus die waarin je na gebruik ook het bed wikkelt.

Ik denk dat mama's hier te veel projecteren. 'Dat matrasje is te hard'... Ja, voor jou. Maar jij zou toch ook nooit in slaap vallen in een eetstoel? Of gewoon languit op de mat? Of in een maxicosi, zo opgerold? Baby's dus wel. Zoals ik al zei, de mijne heeft als baby heel vaak op die harde matras geslapen, en goed ook.

9. Jaime

Jaime Niet meer actief

Dat denk ik ook. Die kleintjes wegen zo weinig dat ze daar geen last van hebben. Ik legde alleen het aerosleep topdekmatrasje erover.

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Als het verboden is, zal het inderdaad wel gevaarlijk zijn. En dan zou ik het gevaar ook niet op gaan zoeken.

Maar mijns inziens zouden ze dan ook klamboes moeten verbieden. Ook daar zijn dodelijke ongelukken mee gebeurd. Maar dat is offtopic.

Overigens hebben beide kinderen hier allebei een maand of 4 in het campingbed geslapen met hun normale ledikantmatras erin. Die is veel zwaarder dan dat buigzame extra matras wat je voor een campingbedje kunt gebruiken. Wel goed gekeken of het overal goed aansloot. Maar goed, dat het bij ons goed is gegaan, wil niet zeggen dat het altijd goed gaat natuurlijk.

11. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Ik heb dat extra matrasje altijd al een eng ding gevonden. Hier heb ik het nooit hoeven gebruiken. Op vakantie zat een echt matras erin en thuis heb ik alleen het campingbedje als box gebruikt in de tuin. Je hebt speciale hoeslakens die rondom gaat speciaal voor dat extra matrasje en die''plank'' moet je daar ook bij doen toch? Maar dan kan je die ''plank'' niet meer vastleggen? Maar dit wil je niet afwachten. Kortom, ik vind het sowieso al enge dingen. Ik neem mijn eigen matrasje wel mee op vakantie en desnoods koop ik er 1 in een lokale winkel of op de plank liggen Misschien heel decadent maar liever dat als dat matrasje wat je voor het campingbedje kan kopen ( die van de link).

12. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Als ik dat ding ooit in uiterste noodzaak (denk het niet) nog gebruik, gaat ze gewoon op de plaat.
    Je verwacht ook dat ze wel los komt ofzo, maar mijn dochter was zo'n 16 maand. En echt een groot kind, sterk, maar ze kon niets.

13. Icecube

Icecube Actief lid

29 jun 2013
    152
    0
    16
    Eindhoven
    Maar een gewoon matras in een campingbedje is dus ook gevaarlijk, ze kunnen er weleens waar bijna niet onder komen, maar schijnbaar wel tussen het matras en de zijkant.. Dus dat is ook geen oplossing..

14. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Juist! En vanaf de zijkant komt een kleintje er dus onder, maar er niet meer onderuit.

15. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Oh dat wist ik niet...Er was geen ruimte meer tussen het matras en de zijkant van het campingbedje, maar wellicht is er altijd nog ruimte omdat het soort van flexibel is aan de zijkant. Enge dingen dus die camping bedjes :x

16. pauwlien

pauwlien Lid

8 jan 2013
    55
    0
    0
    NULL
    NULL
  17. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Klopt!

18. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    11.006
    4.013
    113
    Dit vind ik dan wel weer raar:

Stichting Wiegedood en de Risicomonitor raden het permanente gebruik van campingbedjes überhaupt af. Zij vinden het campingbedje alleen geschikt voor incidentele logeerpartijen en weekendjes weg

Alsof het niet gevaarlijk is als je het incidenteel gebruikt?
    Net als dat je kind in de auto goed vast moet zitten even goed op een lange reis als naar de winkel om de hoek.
    Of het is gevaarlijk en je raadt het in zn geheel af of het is veilig, punt.

19. 27mama

27mama Bekend lid

8 mei 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Heb niet alles gelezen maar hier in het dorp is een baby omgekomen bij een gastouder die in een campingbedje lag met zo opvouwbare matras die je er los bij kan kopen.

De baby was tussen het matras en de zijkant gekomen en helaas overleden.

Pas op zou ik dus zeggen

20. kleinliefje

kleinliefje Niet meer actief

Wij hebben het campingbed nog nooit gebruik met een extra (dik) matras. Gewoon het matrasje wat erbij hoort. Die harde plank ja, daar ligt ze vaak op als we een weekend weggaan, ook de lange weekenden. Ik heb niet het idee dat ze er last van heeft, ze slaapt bijna nog beter dan in haar eigen bed.

Deel Deze Pagina