Al jaren gaan wij naar Frankrijk/Italië en komende zomer willen we eens wat anders. Ons wensenlijstje; - Max 1200 km va Utrecht - Dichtbij water (zee of groot meer) - Hotel of appartement, liever geen camping - Geschikt voor kinderen in leeftijd 4 tm 12 jaar Wij houden van mooie natuur, luier vaksntie in zin van dagjes aan het strand of zwembad, af en toe leuk stadje bezoeken of iets actiefs doen. Ben benieuwd naar jullie ideeën!
Engeland, Schotland, Duitsland, Tsjechië, Polen of Denemarken kom je dan denk ik uit. Overal heb je hier schitterende natuur en de zee of heerlijke zwem meren.
Wij zijn dit jaar (en vorig jaar overigens ook al een weekje) in Karinthie geweest, Oostenrijk. Wij zaten aan de Worthersee, het grootste meer. Maar er zijn verschillende meren. Het ene meer is wat warmer qua zwemwater dan het andere, de Worthersee was 26 graden. Heerlijk zwemwater dus. Het weer is daar over het algemeen ook heerlijk in de zomer. Wij zaten op een klein vakantieparkje met 11 appartementen/huizen waar de kinderen heerlijk konden spelen (skelters, speeltoestellen, voetbalveldje etc.). Er was een eigen strandje aan het meer waar we vanaf de steiger in het meer konden zwemmen. Wij gaan zeker nog eens terug over een paar jaar. En qua natuur heb je natuurlijk de verschillende meren en de bergen. En je zou ook makkelijk een uitstapje kunnen maken naar Slovenie, het meer van Bled en een kloof (weet zo even de naam niet) liggen op zo’n 3 kwartier rijden. Wilden wij ook doen, maar is er niet van gekomen omdat dochter op dag 2 flink viel en een aantal dagen niet veel kon met haar knie.
Oostenrijk is onze favoriete vakantieland. Tirol vinden wij de mooiste omgeving. Italië is ook heerlijk, wij zaten aan een niet zo toeristisch stukje van het gardameer, maar dat redt je niet met 1200 vanaf utrecht. Maar afgelopen zomer voor het eerst in Denemarken geweest. Wat een ontzettend kindvriendelijk landl! Echt een super vakantie gehad.
Misschien slovenie. Daar hoor ik leuke verhalen over. Mooie natuur, genoeg te doen, oudere dorpjes te bezoeken. Duitsland heeft ook veel te bieden. Het zwarte woud bijv. Zweden is ook wel te overwegen. Maar scandinavie is vaak wat wisselvalliger qua weer en vrij duur.
Oostenrijk is echt een fijn vakantieland, supermooie natuur, wandelen in de bergen, bergmeertjes echt top. De zwembaden in Oostenrijk zijn overal mooi, schoon en luxe. Welke streek, daar moet je zelf naar kijken, maar bij Westendorf eo is het echt leuk ook voor kinderen. Salzburg is een hele mooie stad om een dag te bezoeken. Mayerhofen is ook een leuk dorp en daar hebben ze mooie huisjes/appartementen.
Alles is geschikt als je de juiste locatie zoekt. Als mijn dochter rond die leeftijd is, willen we graag een keer terug naar IJsland, maar dan moet ze wel oud genoeg zijn om mee te gaan met de paardenrit (ervaring is daarvoor niet nodig, maar je moet wel kunnen blijven zitten natuurlijk). Je staat er versteld van hoe oprecht vriendelijk en eerlijk de mensen daar zijn. Toen ze een baby was zijn we naar Schotland geweest. Van de 11 dagen, maar 1 dag regen gehad (eind augustus, begin september). Een prachtig land met alle kastelen en veel gezellige, aardige, behulpzame mensen. Wat denk je van het Gardameer in Italie? Leuk om daar aan het meer te zitten, een uitstapje naar Verona is goed te doen en mijn moeder en ik hebben zelfs een dagtrip naar Venetie gemaakt vanaf daar, maar dan zit je heel lang in de bus (gewoon geboekt bij de lokale VVV). De kans op goed weer is er relatief groot en er zijn veel verschillende verblijfopties (zelf stond ik op een * camping, maar verassend goed voor *, zelfs met enkele basisboodschappen die te koop waren bij de receptie) . Verder sluit ik mij aan bij Oostenrijk als vakantieland. Mooi, een taal die goed te begrijpen is en geen cultuurschok
Oostenrijk voldoet idd aan onze wensen. Helaas valt dat voor ons af gezien de volgende rede; http://www.rovince.nl/kennisbank/de-teek-tijdens-het-wandelen-in-oostenrijk/ Het is een ware epidemie geworden, mn oostelijk Europa Als je op de verschillende kaarten kijkt vallen best een aantal landen af
Tja, als dat al een reden is om een heel land te skippen..... Wij wandelen heel veel in bossen en ik controleer de kinderen ook achteraf. Maar de enige teken die ik ooit heb gezien, waren hier in Nederland op ze gekomen. Eentje bij een zwembad en eentje op een camping, was niet eens in het bos. Verhoudingsgewijs wandelen wij nog veel meer in het buitenland, omdat we er op vakantie natuurlijk meer tijd voor hebben, en we komen bijna elk jaar wel in Oostenrijk op vakantie, maar daar heb ik nog nooit een teek gezien bij iemand van ons.
Begrijp ik hoor. Gelukkig is de kans klein. Toch is het voor ons een belangrijk criterium. Van dichtbij meegemaakt wat Lyme kan veroorzaken. Daarnaast wordt de bevolking, oa in gebieden van Oostenrijk die voor ons interessant zijn, in rap tempo ingeënt tegen teken- encefalitis. Alles bij elkaar voor ons reden om die landen, iig voor nu, over te slaan.
Zou ik de Veluwe ook overslaan. 1 dagje geweest en had 3 teken zelf en dochtertje 1. Maar ook in het bos hier al regelmatig wat gezien.
Oostenrijk is erg mooi. En als je in steden wil lopen kom je weinig teken tegen Duitsland aan de moezel of bayern ook leuk en stuk goedkoper in levensbehoefte.
Oostenrijk is absoluut mooi! Een steden vakantie gaat het echter niet worden. Iemand ms ervaring met Denemarken??
Ik ga ook voor Oostenrijk. Met alle respect, als teken de enige reden zijn om niet naar een bepaald land op vakantie te gaan, dan kun je je het beste thuis opsluiten en nooit meer naar buiten gaan. Hier zijn veel meer teken. Teken komen bovendien maar voor tot een bepaalde hoogte, zit je biven de 1700 of 1800 meter dan komen ze in principe al niet meer voor. Ik kom minimaal 2 keer per jaar in Oostenrijk, al ruim 30 jaar. Nog nooit een teek gezien in tegenstelling tot hier.
Dat vind ik echt onzin; dan maar thuis zitten en opsluiten. Omdat jij er nog nooit een teek hebt gezien bestaat het probleem niet?! Onderschat het gevaar van (besmette) teken niet! Voor ons is het een belangrijk criterium. Ieder voor zich toch?!
Mijn moeder heeft lyme dus ik weet er wellicht meer vanaf dan jij. Ze is besmet in Nederland. Zeg ik dat het probleem niet bestaat? Je legt me woorden in de mond. Feit is dat ik hier in Nederland om de haverklap teken tegenkom en in Oostenrijk heb ik nog nooit 1 gezien in 30 jaar. Vrij presentatief! Je gaat toch ook naar Frankrijk en Italië? Daar zitten er zeker geen?