We gaan in augustus naar het gardameer. Terug rijden we in 1x, heen willen we graag overnachten. We dachten er zelf aan in de buurt van Basel (zwitserland) te overnachten. Iemand tips voor een niet te duur leuk hotel voor onderwegf?
Wij rijden altijd over Oostenrijk. Is iets langer, maar vind dit veel fijner rijden. We overnachten dan in Tirol (meestal pakken we dan 2 nachten omdat het zoooo mooi is). Afgelopen jaar zaten we in Oetz, voor 70 euro pn een geweldig chalet! Zwitserland zou ik niet weten...
hihi, ben heel benieuwd naar de slaap plekken..wij gingen het afgelopen jaar naar het gardameer...met eigen vouwwagen. We wilde onderweg lekker rustig aan doen, paar nachten in oostenrijk, want ja Oostenrijk is zo mooi... Die paar nachten waren dus 3 dagen 12 graden met non stop regen....grrrrrrrrr na nacht 2 hebben we net over de Italiaanse grens een klein trekkershutje op een camping gehuurd. mmm totaal niet on-topic, maar moest er aan denken na het lezen van je vraag..hahahah Trouwens ook wij zijn door oostenrijk gereden, geen wachttijden voor de tunnel, tenminste dat heb ik mij laten vertellen..
Je ziet veel meer van het land, het is echt prachtig. Zwitserland is vooral veel door tunnels rijden, ik vond dat dodelijk vermoeiend. De Brennerpas is echt heel mooi en als je goed timed, rij je daar in het hoogseizoen goed door. De gothardtunnel schijnt toch een heel stuk drukker te zijn. Sommige zweren erbij om door Zwitserland te rijden hoor, voor door de tijdwinst. Maar die was bij ons maar een uurtje. Overnachten in Oostenrijk is over het algemeen ook goedkoper.
Wij hebben al in diverse hotels overnacht op weg naar Italië, maar het goedkoopst was A&O Hostel and Hostel Karlsruhe in a central location Gewoon een goed hotel zonder poespas maar met ontbijt.
Ik zou ook zeker over Oostenrijk rijden! Je staat vrijwel op elk tijdstip van de dag uren voor die gotthardtunnel vast in de zomer en die tunnel zelf is doodeng. De temperatuur kan er oplopen tot boven de 40 graden en het is geen pretje om zoveel km in een tunnel te zitten. (mijn mening uiteraard) Wij rijden met liefde iets om via de Brennerpas omdat je dan weinig file hebt en lekker veel bovengronds rijdt. Bovendien is het qua tijdsduur uiteindelijk veel korter omdat je die wachttijd voor de tunnel niet hebt. Voor overnachten via deze route kan ik je Karlsruhe aanraden. Wij zaten in het Novotel. Vrijwel aan de rand van het centrum (dus je hoeft niet helemaal de stad in) en een parkeergarage onder het hotel. Hoef je niet je auto met bagage achter te laten ergens in een straat. Kost je ongeveer 100 euro voor een mooie familiekamer.
Wij zijn afgelopen zomer ook geweest. Wel via Oostenrijk. Hebben toen voor 50,- incl. ontbijt overnacht in Ehrwald. (Pension Edith) Het was lekker weer en hebben daar 's middags een beetje rondgewandeld en in de speeltuin gezeten met de kleine man. Ehrwald ligt vlakbij de Fernpass.
We twijfelen nog enorm. We rijden op een woensdag in augustus, opzich heb ik nu een hotel bij luzern, nog voor de tunnel. Dat betekend dat we de tunnel op dag 2 (donderdag) ochtend zouden krijgen. Twijfel blijft toch oostenrijk of zwitserland ;-(
Je kunt ook gewoon 2 hotels boeken met allebei nog de optie gratis annuleren tot 1 dag voor vertrek. Doen wij ook regelmatig in Spanje met oog op het weer. Dan boeken we 3 hotels op verschillende locaties en annuleren we er een paar dagen voor vertrek 2. Straks richting de zomer verschijnt er vanzelf weer een schema van de ANWB met verwachte slechte dagen rond de gotthard. Toen wij aan het Gardameer zaten afgelopen zomer en twijfelden over de terugwegroute heb ik weleens 's nachts om 2 uur snel op mijn telefoon gespiekt en zelfs DAN stond er file bij de gotthard... Je hebt in augustus eigenlijk geen rustige momenten of dagen. Laat ik het zo zeggen: de meeste Italiegangers (zeker gardameer-omgeving) maken 1 keer de fout om over Zwitserland te gaan en daarna zijn ze genezen
Dit is zeker waar!! Ik vond de gothardtunnel echt vreselijk en dan hadden we niet eens file. Moet er niet aan denken om uren op die helling voor de tunnel te moeten wachten. Oostenrijk voelt meteen ook echt als vakantie. Lekker een aantal keer stoppen en genieten van het uitzicht.
Heel goed meis! Hier een foto die ik zomaar onderweg maakte bij de Brennerpas in de buurt. Het is echt een prachtige omgeving om te rijden! Alvast veel plezier!
wij zijn het eerste jaar via zwitserland gereden, ook zaten we toen net over de Zwitserse grens dus was dat ook logischer. maar man wat viel dat tegen zeg, hele tijd stil voor de gotthard tunnel en eenmaal toen we erdoor konden was het wel klaar. maar op die berghellingen stil staan en dan een slapende voet nee vreselijk, totaal niet relaxt. 2 en 3e jaar via oostenrijk en dat vonden wij toch mooier en relaxter en dan via de brennerpas erg mooi ook om te rijden.
Nou, wij hebben inmiddels beide routes gereden, maar onze voorkeur blijft toch echt Zwitserland. En je hoeft niet door de Gotthardtunnel, je kunt ook prima de pas rijden. Het is geen lastige pas om te rijden, is goed te doen. En veel leuker dan de tunnel. Alleen zorgen dat je op tijd van de snelweg af gaat. Wij zijn pas 1x echt door de tunnel gegaan. Brenner is misschien goed te doen maar wat wij tegen vinden vallen is juist het stuk tussen de Brenner en het Gardameer dat is enorm druk op de topdagen. Alhoewel jij aangeeft niet op zaterdag te rijden en dat zal waarschijnlijk wel schelen hoor want zaterdag is meestal het drukste omdat veel accommodaties zaterdag-zaterdag verhuren. Maar dat geldt ook voor Zwitserland. Maar voor beide routes wel een tip: als wij door Zwitserland rijden overnachten wij altijd in Neuenburg am Rhein in Duitsland. Dat ligt denk ik zo'n kwartier rijden voor de grens met Zwitserland en er zijn meerdere hotels. Afgelopen jaar gingen we op de heenweg door Oostenrijk en hebben we tussen Munchen en de Oostenrijkse grens overnacht in Weyarn, Pension Schweizerhaus Garni. Dat was heerlijk, ze hebben daar namelijk ook appartementen. Zonder kookmogelijkheid maar met een extra slaapkamer zodat je niet met de kinderen op 1 kamer hoeft. En die verhuren ze dus ook voor 1 nacht.
Wij hebben afgelopen jaar in innsbruck overnacht. En zijn daar een paar dagen gebleven, dat vinden wij ook wel erg leuk!!
Wij dit jaar ook ! In het hilton.( was toevallig leuk geprijsd) l 1 nachtje was erg leuk zo in het stadje. En je zat zo weer op de weg!
Ik was er nog nooit geweest. Maar ik vond het een erg leuke stad! En opvallend rustig, voor zo'n grote stad. Rustige, vriendelijke mensen. Wij zijn ook naar de alpenzoo geweest, dat was ook wel grappig.
Wij gaan juist altijd over Zwitserland omdat wij Oostenrijk verschrikkelijk vinden. Als we overnachten, dan doen wij dat bij Lugano. Daar huren we een giga appartement van een Zwitsers vrouwtje voor 100 euro. Wij zijn 1 x bij het gardameer geweest, en dat doen we niet weer haha. Wij vinden het trouwens prima te rijden in 1 dag. Maar omdat wij vaker verder Italië in gaan, overnachten wij na 1100 km. Gotthard hebben wij nooit langer dan een half uur voor gestaan. En de Zwitsers rijden gewoon fijner vinden wij. Ze rijden precies de max. snelheid. En die tunnels vind ik ook meevallen, in Oostenrijk vonden wij het er meer. De omgeving is ook fantastisch, vooral na luzern 😍😍