Ik ben zowel voor de mei- als zomervakantie meerdere bestemmingen aan het overwegen en 1 van de plekken waar we over denken is Schotland. Wij zijn er nog nooit geweest, maar hebben het eigenlijk wel al jaren redelijk hoog op ons lijstje staan. Rondreizen vinden wij altijd een beetje gedoe met het hele gezin (met z’n 2-en juist heel leuk), dus we zouden het liefste op 2 of 3 leuke locaties verblijven waar vandaan we uitjes kunnen ondernemen. Ik denk bijvoorbeeld aan Edinburgh, Fort William en Skye, maar dit is zonder verder echt onderzoek gedaan te hebben naar de verschillende mogelijkheden. Dus ik hoor graag tips! Welke locaties lenen zich voor een verblijf van een paar dagen en welke bezienswaardigheden, activiteiten of attracties mogen we echt niet overslaan? Tips voor leuke accomodaties voor gezinnen zijn ook welkom. We houden niet van al te spartaans .
Wij hebben dit jaar een rondje schotland gedaan in de zomervakantie. Echt geweldig. Eerst in de Argyll, echt prachtig daar. Toen Ullapool (we hadden eerst Skye op het oog, maar dat was heel duur, en ook veel te druk) en dat was zo mooi. Daarna Aberdeen, ook geen eerste keuze maar onze andere accommodatie in Elgin annuleerde kort voor vertrek, maar ook dat was heel leuk en daarna nog een paar dagen Edinburgh.
Ik denk dat je in de meivakantie prima naar Skye kunt! Dan is het niet te druk, ik ben er 2x geweest in die periode. Fort William is ook prima om dan te doen en Edinburgh is ook prachtig! Bedenk wel dat de afstanden best wel groot zijn als je bijvoorbeeld nog Loch Ness zou willen zien, er is een reden dat mensen vaak kiezen voor een rondreis .. Fort William is wel echt een wandelbestemming voor mensen die de Ben Nevis op willen, als je dat niet wilt dan is het verder misschien saai om er heel veel dagen te zitten. Je zou evt Aviemore kunnen doen ipv Fort William , daar zijn ook veel uitstapjes vanuit mogelijk, zit je net wat centraler. Maar aan de andere kant zou ik je wel aanraden door Glen Coe te rijden, dat is echt zo mooi. Skye heeft wel heel veel mooie dingen bijelkaar daar zou ik me makkelijker een kleine week vermaken. Als je toch voor Fort William kiest kun je naar Skye gaan met de veerboot vanaf Mallaig en terug over de brug, dan zie je onderweg allerlei mooie dingen! Vooral stoppen bij Eilan Donan castle!
Wij hebben in mei een paar jaar geleden een rondreis gedaan, waarbij we ongeveer 8 dagen daadwerkelijk in Schotland waren. Wel met camper, dus heel anders dan wat jij van plan bent. Omdat de afstanden groot zijn en het rijden ook nog eens niet zo snel gaat, is een rondreis wat handiger, je bent minder tijd kwijt met hem en weer naar je accommodatie rijden. Maar het moet wel bij je passen. de plaatsen die je noemt zijn inderdaad wel handig om als uitvalsbasis te nemen denk ik. Wij hadden onwijs geluk met het weer, echt bijna de hele week strakblauwe lucht, geen regen gehad. Ik vond het prachtig. Als je in mei gaat is Skye qua drukte goed te doen, het was er zelfs heel rustig, net als in de rest van Schotland. Ik heb wel gehoord dat de zomervakantie heel anders is, qua drukte en soms muggenoverlast (hadden wij geen last van).
Wij komen er net vandaan Zijn met de Ferry van IJmuiden naar Newcastle gegaan. En hebben verbleven in the Court Residence Aparthotel in Linlithgow. Echt een aanrader. Mooie appartementen met hotel voorziening/luxe. Edinburgh is makkelijk te bereizen. The Wallace Monument en Stirling Castle zijn niet ver. The Falkirk Wheel ook.
ik zou denk ik rond Edinburgh gaan zitten - of ín Edinburgh - van daaruit kun je ook prima met de trein een dagje naar Glasgow. Of juist hier tussenin gaan zitten . De Kelpies vond ik toch ook wel bijzonder en sluiten aan qua afstand bij wat Syane zegt; Stirling Castle en the Fallkirk wheel. Daarna zou ik denk ik kiezen voor Skye. Wij zijn er met de camper 2 dagen geweest maar hadden er zeker 5 kunnen verblijven.. Ook zeker een plek om terug te komen. Wij vonden overigens Culloden ook érg indrukwekkend en ik zou denk ik eerder daarvoor kiezen dan voor Fort William (of bezoeken vanuit eerder genoemde Aviemore, ook Fort George is van daaruit wel aan te rijden) . Maar nu moet ik wel zeggen; tijdens onze rondreis was het vrij goed weer- behalve de dag dat we in de buurt van Fort William zaten. Mogelijk heeft het daardoor minder indruk gemaakt - met uitzondering van het Edelstenen museum! Vanwege de regen zijn we daar gestopt en dat was wel erg leuk opgezet. Niet heel groot, maar wel mooi.
Haha grappig wij zijn toen ook vanwege de regen uitgeweken naar het edelstenen museum Best leuk, maar ik zou er niet speciaal voor naar Fort William gaan. Wij zijn destijds ook vanuit Aviemore naar Culloden gegaan.
hihi toevallig nee zeker niet speciaal opzoeken... ik was blij dat het er zat, want verder was het een saai dagje daar... dag later zijn we naar Pucks Glenn gegaan - nog een stuk rijden - maar dat was gelukkig echt de moeite waard -ook al konden de kinderen het toen iets minder waarderen - ze vonden het wel oke- maar einde van de rondreis - een wandeling van 1,5 - 2 uur... het was toen wat op... maar ik zou er zo weer heengaan... maar oke - ook dat is voor dagtochtjes geen optie, het ligt te afgelegen. Zelf zijn we vanaf daar via een veerboot overgestoken van Dunoon naar Greenock. Zodat we weer dicht bij ons eindpunt uitkwamen (glasgow, camper inleveren) , zonder een heel stuk weer terug te rijden om de lochs. Maar oke - aviemore is een prima uitgangspunt om veel te bekijken. Voor ts - in de buurt zit ook Rothiemurchus - waar je de schotse hooglanders kunt bekijken. https://rothiemurchus.net/outdoor-activities-at-aviemore/activities-for-kids/hairy-coo-safari/