Vliegen met DPNA

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door Rizzoli, 23 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rizzoli

Rizzoli Fanatiek lid

21 aug 2013
    2.515
    966
    113
    Heeft er wel eens iemand gevlogen met een DPNA assistentiecode?
    Ik heb ass en zal dit dus aanvragen. Ik ben benieuwd hoe hier mee wordt omgegaan. Wij vliegen vanaf Eindhoven.

Of iemand anders die gevlogen heeft met ass?

2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.884
    113
    Ik heb ASS, wanneer wij gingen vliegen hebben we nooit iets speciaals gedaan/aangevraagd. Geen idee eigenlijk waarom dat zou "moeten" ook.

Vliegen heb ik eigenlijk nooit als lastig ervaren. Hooguit als er drukke kinderen van anderen in de buurt zaten, maar dat kan overal gebeuren en is ook gewoon een kwestie van verdraagzaamheid vind ik. Het ontprikkelen kwam dan wel weer bij aankomst. Heb nu alweer een aantal jaren niet gevlogen en zal dit ook niet meer zo snel doen (om andere redenen).

Rizzoli vindt dit leuk.
  3. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.112
    17.122
    113
    Ik, wij vlogen afgelopen zomer voor het eerst met een DPNA code vanwege een aandoening die onze oudste heeft.

Ik heb niet vanaf Eindhoven gevlogen, dus die ervaring heb ik niet.
    Op Schiphol kregen we een persoonlijke begeleider na het inchecken van de bagage, we moesten ons hiervoor melden bij een speciale balie voor mensen die met assistentie vliegen.
    We werden door haar begeleid tot na de paspoortcontrole en gingen met haar samen oa door aparte wachtrijen.
    We hadden begeleiding kunnen krijgen tot aan het vliegtuig, maar dit was voor ons niet nodig :)

Rizzoli vindt dit leuk.
  4. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.178
    4.489
    113
    ik ben niet de topic starter maar, ik had wel nog een vraagje.
    Hoe is dit geregeld op het vliegveld waar je aankomt, en ook weer vanaf terug vliegt? Of hadden jullie het alleen op schiphol?

5. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.112
    17.122
    113
    Nee, de code is door de airline aan onze gehele boeking toegevoegd.
    Het was een vlucht van en naar de Dominicaanse Republiek, met zowel heen als terug een overstap in de VS.

Het leek zowel in de VS als in de DR minder goed geregeld te zijn dan in NL. We zijn bijv niet opgevangen op de luchthavens en hebben zelf ook zo gauw geen balie gezien waar we ons konden melden voor verdere assistentie.

Ik moet wel zeggen: we wilden wel alleen van de assistentie gebruik maken indien echt noodzakelijk:
    De aandoening van mijn dochter maakt vooral dat lange(re) tijd in een rij staan niet wenselijk is. Op de heenweg in de VS en zowel heen als terug in de DR ging alles hartstikke soepel en hebben we de reguliere rijen, zonder assistentie dus, kunnen pakken.
    Op de terugweg in de VS was het echter één grote chaos - ik sprak toen een luchthaven medewerker aan en meldde dat we een DPNA code hebben en zonder verdere vragen zijn we toen fijn begeleid tot achter de douane.

Ik kan me voorstellen dat het ook van het soort assistentie afhangt hoe het verder in de reis (en op de terugweg) geregeld is. Ben je bijv. afhankelijk van een rolstoel, zal je denk ik wel opgevangen worden bij het vliegtuig al.

mamameer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina