Hoi allen, onze dochter van 8 weken slaapt niet tot nauwelijks zelf in. Wij wiegen haar eigenlijk altijd in slaap in de wagen, of ze valt in slaap op onze armen of in de draagdoek- of zak. Als zij eenmaal diep slaapt kunnen we haar wel vrij makkelijk in haar eigen bedje leggen en dan slaapt ze daar verder. Nu ben ik niet zozeer op zoek naar manieren hoe ik haar zelf kan laten inslapen, maar ik ben eigenlijk benieuwd naar hoe erg het nu eigenlijk is dat ze niet zelf inslaapt. Is dit iets om me zorgen over te maken en moet ik dit met haar trainen (incl. evt laten huilen)? Of is het gewoon het feit dat ze pas 8 weken is en dat ze gewoon mama of papa honger heeft en zich alleen bij ons geborgen genoeg voelt om in slaap te vallen? En als het laatste...vanaf welke leeftijd is het wel verstandig om haar wakker in haar eigen bedje te leggen en zelfstandig te leren inslapen? ik twijfel hier erg over. Aan de ene kant denk ik: zo snel mogeljik zelf leren in slaap vallen. Maar als ik haar dan zo hard hoor krijsen als ik haar wakker in bedje leg, en ik het ook niet kan stoppen zonder haar op te pakken, dan denk ik: tja...maar misschien is ze gewoon nog te jong hiervoor, en komt het wel als ze iets ouder is. Wat is jullie ervaring?
Beetje van beide hier. We hebben haar heel 'liefdevol'* geleerd zelf in slaap te vallen. Nooit laten huilen, veel geduld, niet zo erg als het een keertje alleen bij papa of mama lukt (of een wat langere tijd), maar wel steeds even proberen. Ik leg haar eigenlijk nooit huilend in bed, alleen als ze rustig en relaxed is. Baby in een droomritme is een leuk boek om te lezen. Daardoor snap ik in ieder geval beter waar we mee bezig zijn en hoe het allemaal werkt en waarom het soms gewoon even niet lukt. Maar je bent wel veel tijd kwijt op deze manier en je moet een flinke tijd heel veel geduld hebben. * zo wordt het in Baby in een droomritme genoemd.
Wij hebben er aan toe gegeven, dochter had daar behoefte aan. Uiteindelijk hebben we het afgebouwd naar naast haar zitten bij t in slaap vallen en sinds een paar maanden kan ze zelf in slaap vallen. Ik geloof niet in laten huilen om ze in slaap te laten vallen, helemaal als ze zo klein zijn. Mn dochter had en heeft nog steeds veel behoefte aan geborgenheid en nabijheid. Denk dat het voor iedereen prettiger is als er gekeken wordt naar de signalen van je kindje. Bij ons werkt dat in ieder geval wel heel goed.
Mijn jongste is ook 8 weken en kan ook niet zelf in slaap komen. Overdag slaapt ie in de draagdoek en snachts bij mij in bed. ook met de kinderwagen lopen helpt hem bijna niet om in slaap te komen. hij wil gewoon bij mij zijn. ik denk maar zo. Hij is maar even klein en leert later vanzelf wel om zelfstandig in slaap te vallen. ik ga hem echt niet laten huilen.
Mijn zoon is 10 weken vandaag en is vandaag voor het eerst 2x in slaap gevallen in zijn bedje. Ik heb naast hem gezeten met mijn pink in zijn mond en mijn hand zachtjes op zijn hoofdje. Beide keren duurde het een half uurtje en toen sliep hij echt diep. Eergister was me dit nog niet gelukt.
Mijn zoontje sliep rond die tijd ook zelf niet in en slaapt nu eigenlijk altijd zelf in. Komt vanzelf is mijn ervaring. Wij zijn met 10 weken wel slapen in bed-spelen in box gaan volgen. Dus bij slaap signalen naar boven brengen en in bed leggen, knuffeltje, tutje, kus. Vaak bleef ik dan boven zodat ik bij huilen gelijk terug kon. Bij huilen troostte ik, zowel in als buiten bed. Ik weet dat sommigen zeggen/vinden dat je ze er niet uit moet halen maar ik geloof bij zo'n kleintje niet dat huilen nut heeft. Heb in t begin best vaak wat langer bij bedje gestaan en bolletje geaaid. Bleef hij huilen dan ging hij weer mee en sliep hij bij ons. Was t nacht, sliep hij op veilige wijze ook bij ons trouwens. Vanaf 12 weken slaapt hij zelf in in bed! Nu zelfs een fase dat hij alleen nog in bed wil slapen. Dan mis je t overal willen slapen weer hoor haha. Succes maar vertrouw vooral op jezelf. Als t voor jou OK voelt om iets wel of niet te doen is t goed!
Bedankt voor jullie reacties, hier heb ik echt heel veel aan!! Ik ga dus maar langzaamaan proberen om haar af en toe wakker in bed te leggen en als t dan niet lukt is de tijd er waars. Nog niet rijp voor. Dankjulliewel!
Ik lees effe mee.. Mijne van 13 weken kan dat ook absoluut niet, maar denk dat het nu wel de leeftijd heeft om het aan te leren.
Mijn baby van nu 13 weken gaat op een bepaalde, beetje zeurderige manier huilen als die moe is. Dan neem ik de baby mee naar boven, puckababy aan, wieg ik de baby tot rust. Dan met de oogjes nog een heel klein beetje open leg ik baby in bed. Alleen zo gaat baby rustig slapen. We zoekn dus echt naar net het moment dat er voldoende rust is.
Laten huilen heb ik ook niet gedaan. 'Dan leert ze het nooit' hoor je dan. Nou ze heeft het prima geleerd hoor. Ik heb elke keer een klein ritueeltje. We doen samen de gordijnen dicht, ik leg haar in bed en vertel haar Hoe fijn haar bedje is. . Ik geef haar haar knuffeltje/doekje en haar speentje. Dan rommel Ik nog wat in en om haar kamertje terwijl er een zacht slaapliedje aan staat. En ze is zo weg. Maar ik Let wel heel goed op de signalen. Oogjes wrijven of gapen is direct naar bedje. Komt goed hoor! Als het niet lukt probeer je het later weer is! Helemaal geen gedoe van maken!
Mijn zoon kon pas met 9 maanden zelf in slaap vallen. Ik denk dat het vrij normaal is dat zo'n jonge kindjes nog niet zelf in slaap kunnen komen.
Hier was dat ook zo. Baby is nu 18 weken en sinds een week of 2 slaapt ze zelf in. Overdag en s'avonds. Tot 2 weken terug sliep ze amper in haar eigen kamertje op de dag. Nu slaapt ze zelf in en ze slaapt daardoor nog langer ook!!
Vast niet een hele verantwoorde manier maar ik doe een druppel vit d davitamon op speentje van mn zoontje en zo suckt hij zichzelf in slaap
Het eerste half jaar kun je ze niet verwennen zeggen ze.ik zou wel eerder beginnen dan dat maar nu lekker bij je houden. Onze uk had reflux en moest half uur overeind blijven dus viel hij in slaap.eerst moesten we blijven lopen daarna viel hij na de fles zelf in slaap en kon ik hem na een half uur in bed leggen. Na 8 maanden had hij geen medicatie nodig en wou hij niet meer in de armen liggen.we zijn toen overgestapt op een ander bedritueel en na drie dagen was het goed.
Ik deed mijn dochter gewoon steeds 'sneller' in bed leggen.. Eerst als ze diep sliep, toen lichte slaap, toen bijna in slaap etc... Als ze dan ging huilen pakte ik haar ook niet meteen op.. Soms na 1-2 minuutjes viel ze alsnog lekker in slaap.. Ik denk voornamelijk dat je evt wat later 'problemen' kunt krijgen dat je kindje, elke keer als het wakker word, jou nodig heeft om in slaap te vallen... Er is ook een gulden midden weg