Ik spuit heel mijn zwangerschap al 0,3 fraxiparine vanwege factor v leiden. Er staat een keizersnede gepland met 39,5 week. Maar nu lees ik in de bijsluiter dat fraxiparine niet kan in combinatie met een ruggenprik. (Kan door zwelling blijvende schade aan ruggenmerg veroorzaken).Wie heeft hier ervaring mee? Ik kan me voorstellen dat ik moet stoppen met de fraxi, maar zie het niet zitten om al vanaf 36/37 weken te stoppen. Zo lang zonder bloedverdunners geeft me geen goed gevoel. Maar wat als ik eerder ga bevallen en ik dus gewoon fraxi spuit? Moet ik dan uitgaan van algehele narcose?
Ik weet uit ervaring van gewone bevalling dat ik de dag dat ik werd ingeleid niet hoefde te spuiten pas na de bevalling. Ik weet helaas dit niet icm keizersnede. Denk dat je diezelfde dag niet meer hoeft te spuiten. Maar vraag dit vooral even na! Ook voor je eigen gemoedsrust. Overigens heb ik geen factor v leiden maar heb ik een andere reden om destijds te moeten spuiten. Succes!
Als de kleine blijft zitten tot de keizersnede is het idd goed te plannen, wanneer ik moet stoppen. Maar ja, je weet maar nooit. Wie weet dient ie zich eerder aan en dan....
Dat was mijn angst dus ook met mijn dochtertje. Ik ben echter ingeleid en ik denk dat ze er dan wel maatregelen hebben. Wanneer moet je weer op controle?
Over anderhalve week. Die gynaecoloog wordt inmiddels gek van m'n vragen haha. Mocht het eerder beginnen en vliezen breken, dan moet keizersnede ook binnen 4 uur plaatsvinden... Dus dat speelt ook mee. Heeft verder niks met de fraxi te maken, maar wil graag dat dossier duidelijk en compleet is. Dat ik me niet om van alles n nog wat druk moet maken en uit moet leggen, mocht het eerder beginnen en er vaart achter gezet moet worden.
Mij is verteld destijds dat het absoluut niet mag! Ik heb beide zwangerschappen altijd fraxiparine gespoten en mocht om die reden geen ruggenprik hebben. Dit heeft de anesthesist mij verteld.
Lijkt mij inderdaad ook dat het niet mag. Staat zelfs in de bijsluiter! Misschien moet ik maar 'gewoon' voor algehele narcose kiezen. Niet ideaal, omdat ik onze kleine niet meteen kan zien en man niet bij de geboorte kan zijn. Maar dan moet mijn man hem daarna maar extra veel kroelen. Hij mag er daarna meteen bij als het goed gaat met die kleine, dus dan moet papa het eerste contact voor zijn rekening nemen! Niet het leukste scenario, maar misschien wel het beste....
Overleg even met je gyn, maar mijn ervaring is dat die hier heel weinig vanaf weten. Verstandiger is om een gesprek met een anesthesist aan te vragen. Ik heb tijdens de zwangerschap met mijn tweede ook gedaan. Niemand kon mij fatsoenlijk antwoord geven op de vraag en ik wilde toch heel graag duidelijk hebben in mijn dossier of dat dat nou wel of niet mocht. De anesthesist kon het mij uiteindelijk wel vertellen en zodoende was eindelijk ook mijn dossier op orde.
Dat gevoel heb ik ook. Denk dat de Gyn er redelijk makkelijk over doet. Heb het idee dat hij zegt, stop maar met spuiten met 36 weken... Heb je dat gesprek met de anesthesist via je gynaecoloog aangevraagd?
Ja, idd de gyn heeft mij zeg maar doorgestuurd naar de anesthesist. Mijn gyn deed er ook erg makkelijk over en wuifde het weg. Al was het bij mij geen optie om met 36 weken te stoppen. Ik heb uiteindelijk bij de tweede een ingeleide bevalling gehad, maar zelfs de avond ervoor moest ik nog spuiten.
Ik weet dus niet of het bij mij zonder risico is om eerder te stoppen. Kan daar moeilijk iets over terug vinden... Ik zal het volgende week maar aankaarten en dan even afwachten wat zijn reactie is... Bij een geplande keizersnede heb je altijd nog voor gesprek met anesthesist, maar weet niet in welke week dat is. Dat moet dan natuurlijk geen weken meer duren...
Ik heb ook factor 8 leiden en moest tot week 35 fraxi 0,3 spuiten. Ik moest stoppen zodat de verdunner uit mn bloed is tegen de tijd dat ik beval.
Misschien rare vraag, maar is dat hetzelfde als factor 5 leiden? Vond je jet niet eng om eerder te stoppen met de fraxi? En kreeg je dan extra controle of iets?