einde contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door kimm1985, 10 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kimm1985

kimm1985 Actief lid

25 aug 2010
    187
    0
    0
    Hallo,

Ik heb een vraagje,

Mijn contract loopt tot 31 december 2014.
    Mijn uitgerekende datum is 10 februari 2015.

Als ik mijn zwangerschapsuitkering 4 weken van te voren in laat gaan zou ik 1 week een WW-uitkering krijgen en dan zwangerschapsuitkering.
    En als ik de zwangerschapsuitkering 6 weken van te voren in laat gaan krijg ik direct een zwangerschapsuitkering, want deze zal dan ongeveer precies beginnen als mijn contract eindigt.

Het handigste leek mij om het 1e te doen (4 weken van te voren), zodat ik het zelf aanvraag en het niet meer via mijn werkgever hoeft.
    Maar mijn vraag is maakt dit eigenlijk nog verschil wat financiën betreft? Is het 1 voor mij gunstiger dan het ander wat loon betreft?

Ik hoor het graag!

Groetjes Kim

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Hallo Kim,

Het is goed dat je bij het aanvragen van je zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) rekening houdt met je eindigend contact. Voor de hoogte van de uitkering maakt het niet uit of je vanuit het dienstverband of vanuit de WW met verlof gaat. Voor de aanvraagprocedures en de betalingen zijn er wel enkele verschillen.

Aansluitend op je dienstverband
    Om te voorkomen dat je met meerdere uitkeringen te maken hebt, kun je ervoor kiezen om het zwangerschapsverlof direct op je dienstverband te laten aansluiten. Je zit dan niet met een dubbele onderbreking van je van je inkomen.

Bovendien hoef je in dat geval zelf helemaal niets te regelen met UWV. Je kunt namelijk bij je werkgever aangeven wanneer je met verlof wilt. Je werkgever vraagt de WAZO namens jou aan. Omdat je dienstverband eindigt, moet hij wel even op het formulier vermelden dat UWV de uitkering rechtstreeks aan jou moet overmaken.

Zodra we de aanvraag hebben ontvangen, en nadat we de uitkering hebben berekend, krijg je brieven van UWV. In de laatste staat tot wanneer het verlof duurt. Die datum is belangrijk voor de aanvraag van je WW. Die moet je zelf aanvragen als je na het verlof wel weer kunt werken, maar nog geen nieuw werk hebt gevonden. WW vraag je op z’n vroegst een maand van tevoren en uiterlijk op de tweede werkloosheidsdag aan via www.werk.nl. Daar moet je jezelf dan ook inschrijven als werkzoekende.

Vanuit de WW
    Besluit je vier weken voor je uitgerekende datum met verlof te gaan, dan moet je eerst WW aanvragen. De WW kun je vanaf een maand voor het einde van je contact, tot uiterlijk de tweede dat dat je werkloos bent, aanvragen via www.werk.nl. Daar moet je ook ingeschreven zijn als werkzoekende.

Binnen vier weken na de ingangsdatum van de WW, dus uiterlijk 29 januari, krijg je een beslissing over je recht en de hoogte van de WW. Daarna wordt de WW betaald. Dat zal in jouw geval met terugwerkende kracht zijn, omdat je dan al met verlof bent. Uiterlijk 14 februari moet je verlof namelijk ingaan. De WAZO moet je wel zelf aanvragen, omdat je op de ingangsdatum geen werkgever meer hebt. WAZO vraag je acht weken voor je uitgerekende datum aan via UWV Telefoon (0900-9294).

Uiterlijk vier weken na de ingangsdatum, krijg je een brief over de duur en hoogte van je WAZO. Direct na de beslissing krijg je de eerste betaling. Na afloop van de WAZO kun je het niet-gebruikte deel van de WW laten voortzetten. Hiervoor moet je je opnieuw inschrijven als werkzoekende en een WW-herleving aanvragen op www.werk.nl.

Vier of zes weken van tevoren met verlof
    Houd er wel rekening mee, dat als je zes weken zwangerschapsverlof neemt, je tien weken bevallingsverlof hebt. Zou je vier weken zwangerschapsverlof nemen, dan heb je twaalf weken bevallingsverlof (totaal altijd zestien weken). Dit lijkt mij de belangrijkste reden om vier of zes weken voor je uitgerekende datum met verlof te gaan. Maar deze beslissing kun jij alleen maken.

Op onze website vind je actuele informatie over WW en WAZO.

Ik wens je een voorspoedige verdere zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. kimm1985

kimm1985 Actief lid

25 aug 2010
    187
    0
    0
    Hallo Robert,

Heel erg bedankt voor alle info!!!