CAO Jeugdzorg

Discussie in 'De lounge' gestart door lidu1, 8 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Ik wil dat best uitleggen:

    Ik heb toen in overleg met mijn werkgever mij ziek gemeld. Dit omdat de organisatie dan vergoeding voor mij vanuit het UWV zou krijgen. Dat kon gebruikt worden om mij te vervangen. Ik ben toen tot dat mijn gezondheid (problematische zwangerschap) niet meer toe liet kantoorwerkzaamheden gaan doen. Die werkzaamheden werd normaal door gewoon begeleiders gedaan tijdens hun diensten maar door deze constructie werd hun werkdruk tijdelijk verlaagd. Het was dus niet nodig om mij die werkzaamheden te laten doen. Normaliter zou mijn werkgever nooit daar een aparte kracht voor inhuren.

    Het gebeurt heel vaak in deze branche dat in overleg met leidinggevenden er voor gekozen wordt om iemand ziek te melden. Bij het UWV wordt dan vaak bekkenklachten of in het begin extreme misselijkheid of moeheid op gegeven als oorzaak.

    Ik vind het een gemis dat er geen speciale regeling voor mensen die werken met agressie is. Het liefst wil je niet jokken maar het is een behoorlijke kostenpost anders voor je werkgever als er geen vervangende groep is om op te werken én het UWV niet meebetaald aan vervanging.

    Niet werken op zo’n groep tijdens een zwangerschap is geen keuze! Gerichte agressie dus een trap in je buik is een serieuze optie als sommige gedragsgestoorden weten dat je zwanger bent. Bovendien ben je in dit werk ook back up voor je collega’s. Als je zwanger bent moet je aan je kleine denken en kun je niet zo maar instappen wanneer je directe collega in elkaar getrapt of geschopt wordt of bedreigd wordt met een mes of stoel. Of rennen op pieper en dan niet weten wat voor situatie je daar aan zult treffen.
    Ook durf je als zwangere op dat soort groepen niet altijd de strijd aan te gaan terwijl het voor de behandeling van de cliënt het wel nodig kan zijn om grenzen aan te geven. Cliënten reageren dikwijls dan met agressie.

    Misschien snap je met deze uitleg waarom een gezonde zwangere in overleg met de werkgever er voor kan kiezen om zich ziek te gaan melden ;)
     
    Queen vindt dit leuk.
  2. Queen

    Queen Fanatiek lid

    11 aug 2010
    1.066
    251
    83
    @maartje84, bedankt voor je uitleg. Het is mij een stuk duidelijker geworden. Maar eerlijk gezegd blijf ik het wel een beetje vreemd vinden. Klinkt alsof wetgeving aangepast moet worden!
     
  3. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Maar als je je ziek meldt moet je wel verplicht vanaf 6 wk voor de uitgerekende datum met verlof en als je je goed voelt is dat dan ook niet helemaal eerlijk. Kost je aan het einde 2 weken. Bovendien was ik al blij dat ik na 16 wk weer mocht werken dus thuiszitten zonder ziek te zijn lijkt mij helemaal niets. Dan liever een stom klusje om bezig te zijn.
     
  4. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.702
    4.199
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Klopt dames, het is echt een gemis in de wetgeving. Het klopt ook dat je dan zes weken van te voren met verlof moet. Maar liever twee weken korter daarna met baby (en is goed op te lossen met pbl en vakantie uren ;)) dan een stoel/stomp/voet/knie/mes/glas/vork in een zwangere buik met alle gevolgen van dien..

    ;)
     

Deel Deze Pagina