Heb as donderdag een afspraak op het gemeentehuis, maar heb wat vragen waardoor ik er goed voorbereid heen ga..
Mijn zusje van 16 is al een langere tijd niet goed, extreem moe, veel ziek etc. Afgelopen jaar dingen meegemaakt die zij als erg traumatisch ervaard ( beroerte vader zij was er bij ). Al met al functioneert zij op het moment niet. Ze heeft een bbl opleiding.. maar dit wil allemaal niet lukken. Nu zou mij moeder graag zien dat zij vanuit thuis kan studeren, loi of iets dergelijks. Op haar huidige school zijn weinig mogelijk heden en zal ze uit moeten wijken naar Gorinchem.. zon 30 km hier vandaan.. geen optie dus. Dus onze vraag is, is het mogelijk dat zij van thuis uit een opleiding mag doen?
Ik denk dat de kans klein is dat zij daar toestemming voor krijgt, en ik denk ook terecht. Als zij zo slecht in haar vel zit, kan er wel een tijdelijke vrijstelling komen, terwijl ze in de tussentijd hulp zoekt voor de problemen die er zijn. Dat lijkt mij persoonlijk verstandiger en zinvoller dan een thuisstudie gaan doen: dat volhouden en de zelfdiscipline daarvoor opbrengen als je nog maar 16 bent en zo moe bent en psychische klachten hebt, is vrij onhaalbaar.... (Ik heb gewerkt op een centrum voor schoolverlaters, waar we terugleidden naar school of werk. Vaak met eerst een traject van hulpverlening om de problemen die tot schoolverlating hadden geleid, de baas te worden).
Ben het wel met Rozenmarijke eens. Ze moet toch wel gestimuleerd worden naar school. Je moeder kan flink in de problemen komen als er niet voldoende verbetering optreed en ze zijn wel schappelijk maar staan wel bekend om de wet uit te voeren. Van boete.s tot bureau halt ( je moeder) ''Het beste is om het probleem aan te pakken. En ook al is ze nu zo thuis zitten is niet de oplossing om op te knappen. Juist weer dingen ondernemen kan verbetering brengen. Een meisje van 16 die te moe is om wat te doen is idd niet gezond. Zou idd wat RM zegt ook andere dingen gaan doen. Hulp zoeken ect ect. Maar dan nog bestaat de kans dat ze naar school moet. Eens een schoolverlater is moeilijk terug te krijgen op school. Een opleiding aan huis is denk ik niet de oplossing. Pas als je al een opleiding gedaan hebt. Best lastig om voor een 16 jarige structuur te brengen in leren ja toch. Daar voor heeft ze toch echt begeleiding nodig van school en hulp verlening. Succes en sterkte met je zusje.
Dank je wel meiden, ik zat daar dus ook aan te denken. Heel erg bedankt voor jullie reacties, die brengen weer een hele andere kijk op de situatie.