Voor iedereen die hier zwanger is of zwanger wil worden en niet wil drinken tijdens de feestdagen. Bij ons thuis maken we altijd gluhwijn tijdens de feestdagen en ik wist dat alcohol een lagere verdampingstemp heeft vergeleken met water. Maargoed, hoe snel dan vroeg ik me af en in hoeverre kan alcohol in een gerecht kwaad. Na googlen wijzer geworden en dit wil ik graag met jullie hier delen. Resterende alcohol na bereiding: Even laten koken: 85% geflambeerd: 75% 15 minuten pruttelen: 40% 1 uur sudderen: 25% 2,5 uur sudderen: 5% Dit gaat puur over de hoeveelheid alcohol die overblijft. Als je dus 0.5 liter wijn bij een kaasfondue wordt deze al verdund met de kaas bijvoorbeeld. In het geval van het huisrecept van de gluhwijn daar blijft 0.75% alcohol in achter, maar smaakt nog naar wijn.
Ja en toch zou ik het persoonlijk niet doen. Al is het zo weinig % wat er overblijft.... Voor mij geen druppel alcohol tijdens de zwangerschap.
Hier ook geen druppel alcohol! Las er gisteren nog een stukje over wat een heel klein beetje alcohol al met een zon klein frummeltje kan doen. Alles wat jij drinkt komt daar ook terecht, mijne is nu zon 15cm.. Als daar dus een drup alcohol in komt, dan vind ik dat voor zon klein lijfje al veel Maargoed moet iedereen zelf weten natuurlijk! Ik heb er sowieso helemaal geen moeite mee om niet te drinken!
Hahahaha.. ja dat kan ook plurkie. Bericht is ook eigenlijk ter info. Hoor om me heen heel veel, alc in gerechten kan wel daar in de alcohol toch al uit. Ik wist wel dat het sneller ging, alleen ik wist niet hoeveel. Op deze manier kan er rekening mee gehouden worden.
gekko@ je hebt wel gelijk hoor. volgens de vk kan het ook geen kwaad in die zin hoe jij in je eerste post beschrteef en mag je dat gewoon eten. voor mezelf heb ik er alleen geen lekker gevoel bij dus vandaar dat ik het toch niet doe. zelfde als leverprodukten. zou je 1 per dag mogen. ik doe zelfs maar 1 per week
@ plurkie Als ik zwanger ben neem ik ook geen alc meer. Maar... dat is niet het geval, toch wil ik in de aanloop ook eigenlijk niet tot nauwelijks alc binnen krijgen. (op aanraden vk(preconseptiegesprek))
en dan nog vind ik het onverantwoord gewoon niks drinken waar alcohol in zit je weet het immers voordat je aan kinderen begint hou het gewoon lekker bij een glas fris
Hier ook geen druppel. Vind het onzin om elke keer te denken: 'nou, dat valt best mee met het promilage, dan kan het best'. (niet aanvallend bedoeld op dit topic hoor...) Ik laat t gewoon helemaal staan, hoef ik me ook geen zorgen te maken
@ Ella Beter door het hele topic lezen meid. Dit is geen promotie, dit is ter info, het is zeer lovenswaardig dat jij dus blijkbaar niet rookt en niet drinkt. Maar.... er zijn genoeg die dat wel doen, en ook genoeg die het gebruiken in eten. Dit is een bericht een gewwarschuwd mens telt voor twee.
Toch wel handig om te weten, want ik dacht dus dat alle alcohol zou verdampen tijdens verhitting. Is dus niet zo... In de toekomst voor mij dus echt niks met alcohol.
Hier ook, dan eet ik wel een stuk brood als er alcohol in het eten zit En drank hoef ik ook zeker weten niet! Neem gewoon een sapje hihi
Toen ik zwanger was kwam er bij mij ook geen druppel alcohol binnen, maar ik heb makkelijk spreken natuurlijk want ik drink zo ook nooit alcohol
Ik drink normaal ook (bijna) nooit, maar tijdens onze vakantie van de zomer dacht ik voor één keer met mijn man mee te doen, hij dronk bier en ik Bacardi. Na die vakantie bleek ik overtijd te zijn en dus hartstikke zwanger. Wat heb ik mijn rot en schuldig gevoeld over die alcohol die ik gedronken had, ookal kon ik niet weten dat ik toen zwanger was. Dit nooit weer met zwangerschap..