Cao vvt

Discussie in 'De lounge' gestart door Smnee, 23 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Smnee

Smnee Niet meer actief

Iemand die de cao VVT een beetje snapt?
    Sinds een aantal weken werk ik als thuishulp, dit FWG 15 geloof ik.
    (Ik moet mijn eerste salaris nog ontvangen, dus weet niet mijn precieze uurloon)
    Nu ben ik me aan het oriënteren op de opleiding voor kraamverzorgende, en ik dacht dat het salaris hiervan onder FWG 20 valt.

Nu gaan de leeftijden in de schalen tot aan 20, en ik ben 21. Kijk ik dan naar het salaris van een 20-jarige, of heeft dat dan te maken met aanloopperiode?

Alvast bedankt.

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Als je de opleiding gaat doen ontvang je bij een bbl opleiding in de opleidingsjaren een leerling salaris.
    Deze staan in een apart schema/schaal weergegeven in de cao.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.182
    113
    Brabant
    Fwg schalen gaan met jaartredes.

Als je functie bv in schaal 20 zit, begin je in aanloopschaal 19.1. Na een jaar ga je naar 20.? En dan elk jaar een trapje omhoog.

Gediplomeerde kv zit trouwens wel hoger dan 20

4. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    wbt leeftijd, dat is alleen de toeslag als je nog geen 21 bent.
    dus die krijg je niet meer.

5. Smnee

Smnee Niet meer actief

Dus ik krijg eerst het leerling salaris, een jaar. dan ben ik 22 als ik mijn diploma heb, welke schaal moet ik dan kijken? :)

6. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Ik weet niet in wat voor schaal een kraamverzorgende zit maar ik als verzorgende ig zit in ik dacht 35
    Dus het lijkt me dat een kraamverzorgende toch ook zo rond de 30 / 35 zit?

7. Smnee

Smnee Niet meer actief

op google vond ik 35. en als ik het dan goed begrijp zou ik dan beginnen op schaa30, aanloopperiodiek 30.1? (na school dan....)
    sorry hoor; voor mij is het echt abracadabra :)

8. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Hoe oud ben je? Want dat maakt volgens mij ook nog uit. Als je ouder bent dan 23 heb je recht op het minimum loon. Volgens mij ligt dat hoger dan het leerlingen salaris. Zie artikel 3.2.1 beroepsopleidingen.
    minimumloon ouder dan 23 In de tabel staat ook het minium jeugd loon.

Als verzorgende (of dat nou kraam is of iets anders maakt niet uit) kom je in schaal 35. Je begint meteen in de schaal waarin je gaat werken, alleen begin je op het laagste bedrag. In je leerlingen tijd kunnen ze je in dus in de aanloopschaal van 35 zetten: FWg 35, aanloopperiodiek 0. Voor elk jaar dat je bij deze werkgever werkt komt er dan een periodiek bij, totdat je in de hoogste schaal zit.

9. Smnee

Smnee Niet meer actief

Duidelijk! Dankje :) ben 21 jaar, 22 als ik klaar ben als t goed is

10. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    Ik heb bbl opleiding ov gedaan, bij onze stichting kreeg je eerst een opleidingssalaris en als je klaar bent start je in fwg 35 trede 0 en zo loop je op

11. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    volgens mij is kraamverzorgende gewoon 35 want het is een vz ig opleiding

En de opleiding is aprt dan ontvang je een leerling salaris

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Dat geld dus alleen als het minimumloon voor jouw leeftijd lager ligt dan het leerlingen salaris! Dus voor mensen van 16/17 die met de opleiding beginnen. Als je al wat ouder bent, ligt het leerlingensalaris lager dan wettelijk minimumloon en heb je dus recht op dat bedrag!

In de CAO staat letterlijk:

13. Smnee

Smnee Niet meer actief

Oke, even rekenen dus. Als het leerlingen salaris lager is dan fwg 35, dan is het dus fwg 35. En dan moet ik kijken naar aanloop periodiek 0?0?

14. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ja, dat klopt.

15. vivi

vivi VIP lid

3 mrt 2007
    10.569
    0
    0
    nou dat ging hier niet op hoor, kregen appart lerling salaris en pas als je praktijk in gaat word dat wat hoger maar fwg 35 pas stuk later hoor

16. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    De tekst die ik eerder heb gequote, komt rechtstreeks uit de laatste CAO. Het zou natuurlijk kunnen dat dat er eerder niet in stond, ik heb in mijn tijd (zo'n 13 jaar geleden) ook eerst een leerlingensalaris gehad. Maar ik kwam uit de winkel, dus voor mij was het sowieso al een vooruitgang... ;)

17. Smnee

Smnee Niet meer actief

nouja, ik wacht wel af dan :)

Deel Deze Pagina