Wie heeft DE tip! Wij hebben maden in de afvalcontainer voor groenafval. En niet een paar, maar een hele invasie. Ik vind het zo ontzettend smerig. De bak wordt eens in de twee weken geleegd en daarna wordt de bak schoon gespoten. Maar nu, met die broeierige warmte werkt dat blijkbaar niet voldoende.
Wij hebben hem merendeel van de tijd open staan. Weinig maden te zien. Zodra hij dicht gaat binnen 1 dag weer maden. De vogels vinden eht wel fijn, die maden
Zo kwam ik erachter. Er zat een merel op de grijze container en zat te pikken op de groene container. Ik dacht, even kijken wat die nou zit te eten.
Iets van een latje ertussen zodat de bak open blijft.. Bio afvalzakken gebruiken. Je hebt ze ook voor de groencontainer zelf..
Lavendel, salie en klimop schijnen ze niet zo fijn te vinden. Als je t toevallig in je tuin hebt staan af en toe een stukkie erbij gooien. Buurvrouw (alleenstaande pensionada) vriest al t vleesgebeuren snijafval in en gooit t pas op t laatst in dr bak. Die heeft geen last van maden. Wij hebben ze ook om de haverklap overigens, zet er maar een stokkie tussen dan is er minder broei en heb je ook minder last.
Ik had die voor de rolcontainer, maar die bleef bij mij kleven aan de bak zelf half verteerd. Heeft me nog aardig wat schrobben met een luiwagen gekost om dat er weer af te krijgen.
Open zetten aan t einde van je tuin. Maden houden niet van de zon en de vogels hebben een 5 sterren maaltijd. Win win
Ik las ergens een boterham met azijn in je kliko helpt tegen vliegen en dus ook maden. Ik verpak tijdens de zomermaanden alles in biozakjes voor het in de groene kliko gaat. Dat helpt best goed.
Ohh echt waar die grote gebruik ik nooit, wel de 20L voor de pedaalemmer. Werkt best goed, al hebben we nog steeds wel eens maden op warme dagen. Je kunt het gewoon niet helemaal voorkomen.
Afgelopen keer hebben ze bij ons een flinke slok azijn gekregen, vonden ze niet lekker Tot nu toe nog geen nieuwe maden gezien.
Maar dat helpt niet tegen de maden, want dan ligt nog steeds alles 'open en bloot' in je container, alleen wordt de container niet vies. Ik gebruik zodra het warmer wordt kleine biozakjes voor mijn etensresten. En knoop die dus ook goed dicht. Aantal jaar geleden gingen wij van een duocontainer die wekelijks geleegd werd (echt nooit last gehad van maden) naar twee aparte containers die om de week geleegd worden. Eerste zomer meten maden, zo goor. Vanalles geprobeerd maar die biozakjes helpen nog het best (in mijn beleving). Wij hebben geen achterom en de container moet dus voor bij het huis staan. Vlak bij de voordeur dat ding wagenwijd open zetten vind ik persoonlijk dan niet zo'n smakelijke optie, dus die sla ik over.
Klimop werkt echt super! Ze krioelden vorig jaar op en rond de bak. Ik heb er een stuk klimop in gedaan en een paar uur later waren we weg. Er schijnt een soort gifstof in te zitten.
Doe je hem wel dicht als het regent? Wij hebben de bak bij de voordeur staan. Ik vind het zo vies om dan een open kliko te hebben staan
Bij ons staat ie in een van de schuurtjes... ik zou het ook niet zo snel doen als hij buiten zou moeten staan. Misschien iets er tussen zetten zodat hij op z'n verst open is en er toch geen regen in kan?
Ja iets van een stok ofzo ertussen heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dat werkt hier niet. Er is er altijd wel een die niet oplet en die stok er gewoon in kiepert
Wij hadden vorig jaar voor het eerst een invasie aan maden in de kliko. Toen de bak open gezet en heb nog nooit zoveel vogels in de tuin gezien. Ze vlogen af en aan . Maar onze bak was weer maden vrij na een dag en sindsdien niet meer gehad *klop het even af*. Ik heb niks aangepast met weggooien, w3l toen het laatst zo warm was. Toen was die week het rest afval aan de beurt om te legen. Heb toen wel de vleesrestjes in een zakje in restafval gegooid.
Hier gebruik ik biozakjes voor het gftafval. En de bak staat altijd een stuk open. In heb lange spijkers van 10 cm door de hoeken van de deksel getimmerd waardoor de bak dus niet meer dicht kan. De punten van de spijkers komen op de kliko en de deksel staat dus altijd een stukje open.
Maden gaan dood van zout. Dus als je ze hebt, zout strooien En een tak klimop erin om ze te voorkomen..