iemand ervaring met antidepressiva?

Discussie in 'De lounge' gestart door elsie22, 14 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. elsie22

elsie22 Niet meer actief

hoi meiden,

ik ga waarschijnlijk antidepressiva gebruiken omdat ik een postnatale depressie heb, ik zal venlafaxine gaan krijgen de laagste dosis, heeft iemand hier ervaring mee? of een andere antidepressiva? en voelde je je ook beter? ik ben vooral heel erg moe en heb geen rust in mijn hoofd ik hoop zo dat als het aanslaat dat ik dan rust in mijn hoofd heb en daardoor ook minder moe ben.

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ja dat heb ik.

Ik slik ze nu een week of 7 en meid wat ben ik aan het opknappen er van echt.

De eerste twee weken waren moeilijk je kunt er iets van een terug slag van krijgen als je er net aanbegint maar daarna ga je meestal merken dat je rustiger woord in je hoofd je lijf je leden.
    En wees niet bang echte emotisch zal je zeker gewoon nog voelen. Maar de rust van het piekeren ect ect dat doet zo veel goed.

Neem er de tijd voor en stop niet op het moment dat je denkt dat het beter gaat. Maak het af.

Heel veel sterkte en ik vind het moedig dat je deze stap toch genomen hebt,

Vechten tegen je zelf is soms zwaarder dan de antidepressiva.;)

3. elsie22

elsie22 Niet meer actief

het is idd zwaar om er tegen te vechten, moet zeggen dat het sinds januari al wel beter met me gaat, maar heb nu het gevoel een beetje stil te staan! en ik wil zo graag dat het beter gaat, niet alleen voor mezelf ook voor mijn vriend en zoontje en ook gewoon voor de rest zodat ik ook weer energie heb om ergens heen te gaan. misschien dat als ik net ga beginnen dat ik dan even bij mijn ouders in huis ga zodat zij het even over kunnen nemen als het echt niet gaat.

4. mamavanYeline

mamavanYeline Bekend lid

12 okt 2005
    666
    0
    0
    Ik heb 2,5 jaar antidepressiva geslikt ivm een pnd het heeft mij geholpen in combinatie met therapie...
    Het heeft mij veel rust gegeven en kon daardoor alles weer op een rijtje zetten en herstellen.
    Neem echt de tijd om te herstellen niet te snel willen want het heeft echt veel tijd nodig om je weer beter te voelen......

Ik heb een pnd na de bevalling van mn oudste gekregen en toen ze 3 jaar was had ik zoiets van he de zon gaat eindelijk weer een beetje schijnen. Heb nadat ik gestopt ben met de antidepressiva veel kleine terug valletjes gehad hoor (alleen in de zwangerschap van mn jongste even een flinke dip gehad maar dat is gelukkig na een paar lange weken toch weer de goede kant op gegaan) maar kan nu sinds een jaar zeggen dat het echt weer goed gaat. Al ben ik nooit meer mn eigen ik geworden dan voor die tijd eigenlijk.....blijf ook heel gevoelig voor dipjes en moet niet teveel van mezelf vragen..

Sterkte meid

5. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik ga ook naar een psycholoog toe en dat helpt ook goed. de zon schijnt opzich wel hoor voor mij, maar net dat extra beetje mis ik, en gewoon geen energie om dingen te doen, in huis en zorg voor mijn zoontje gaat prima maar al die dingen die ik altijd deed lukken gewoon niet meer, en dat vind ik zo vervelend.

6. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    Hoi elsie!
    Vind je huisarts dat je antidepressiva moet gaan slikken of je psycholoog. Als die namelijk denkt dat jet het zonder redt, zou ik toch daarvoor willen gaan. Ik heb ook antidepressiva geslikt een jaar lang, maar vond het achteraf vreselijk. Het begin is fijn, dat je eruit komt, maar na een jaar was ik zwanger en moest ik stoppen en het afbouwen was afschuwelijk. Dat is voor mij de reden om nooit meer antidepressiva te willen. Zeg nooit nooit natuurijk, maar echt als het zonder kan, liever zonder. Het is best troep. En wie weet kun je het zelf ook, want als je eenmaal antidepressiva slikt, mag je niet zomaar ermee stoppen. Je moet het minimaal 3-6maanden slikken. EN afbouwen is niet niks.

7. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@sannaa de huisarts heeft in december al voorgeschreven, maar toen wilde ik het echt niet, en nu heb ik het gevoel alsof ik een beetje stil sta, heb geen rust in mijn hoofd. de angsten beinvloeden mijn leven op het moment heel erg.

8. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    @elsie: Ik begrijp je probleem hoor! En ik weet dat je er erg over nadenkt, daarom dit topic natuurlijk. Het is een lastige keuze. Ik kan alleen nog de tip geven om het aan de psycholoog te vragen. Als hij denkt dat het echt zonder ook kan lukken, hij kent je geestelijk ook goed, zou je dat toch kunnen proberen.

9. elsie22

elsie22 Niet meer actief

@sannaa het is idd een lastige keuze! alleen vind ik nu ook weleens tijd worden om beter worden. heb erg het gevoel dat ik nu maar wat aan het aanmodderen ben en zit heel veel thuis en daar word ik ook niet beter van, maar heb gewoon weg de energie niet om weg te gaan. ik denk dat ik morgen even met mijn psycholoog bel.

10. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik denk dat ik de beslissing wel gemaakt heb, mocht het niet een vitamine te kort zijn waardoor ik zo moe ben dan kies ik voor AD. ik wil me zo graag fitter voelen, en als ik daar hulp bij nodig heb prima.

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Weet je meis.

Heb ook al wat meerdere topic.s van je gelezen. Wees niet bang voor het onbekende. De keuze om ze wel te slikken zou juist een goede beslissing zijn. Want geloof me je kan er zo van opknappen.

Doe het nou wees niet bang er zijn er met jou en mij duizende die ze slikken. Het is niet om je voor te schamen. Geloof je. Doe het voor je zelf doe het voor je kind.

12. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik moet me er idd ook niet voor schamen, daar moet ik me overheen zetten. als ik mij er beter van ga voelen is dat goed voor mij en voor sam en mijn vriend en de omgeving!

13. elsie22

elsie22 Niet meer actief

waar ik wel mee zit is, wat gaan de bijwerkingen zijn? of merk ik er helemaal niks van? zal wel per mensen verschillen denk ik.

14. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

hoi hoi,
    ik slik ook venlafaxine en ik slik de 75 mg en de 37,5 mg capsules.
    Ik heb als bijwerkingen dat als ik het te laat inneem dat ik heel erg duizelig wordt en de wereld om me heen stuiterd, ook tril je dan heel erg. Verder heb ik eigenlijk geen bijwerkingen.
    De eerste tijd heb je nog geen werking, aangezien het eerst een spiegel moet opbouwen. Dit duurt echt wel een paar weken en het kan zelfs zijn dat je een hogere dosis nodig hebt. 1 belangrijke tip: stop echt nooit ineens met de medicijnen, dan voel je je echt heel erg rot en dat is geen aanrader.

Het is inderdaad erg persoonlijk qua bijwerkingen maar over het algemeen vallen ze heel erg mee met een lage dosering. Als je er wel veel last van hebt kan je dat gelijk aangeven bij je arts!

Heel veel sterkte!

15. elsie22

elsie22 Niet meer actief

oke, moet je ze s'ochtends of s'avonds nemen? maar iniedergeval dus wel elke dag op dezelfde tijd.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik neem aan dat Femsiejj ook nog reageert, aangezien die hetzelfde heeft als jij waarschijnlijk gaat slikken, maar hier zei de verpleegkundige: Wat jij wil... maar als je merkt dat je er slaperig van wordt, kun je hem het beste s avonds innemen.

Ik merkte bij de lexapro de 1e dagen dat ik er ontzettend van ging gapen, dus ik ben ze s avonds gaan pakken..

17. elsie22

elsie22 Niet meer actief

als je er idd slaperig van word kan het het best s'avonds, maar zal dat ook niet per persoon verschillen? vind het best lastig wat dan de beste tijd zou zijn.

18. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ik heb ook een depressie gehad, en mijn huisarts wilde mij niet eens antidepressiva voorschrijven. En dat wilde ik zelf ook niet!

Schijnt toch verslavend te zijn, en ik ben van mening dat je het eerst zelf moet proberen. Mij is het ook gelukt, het heeft wat tijd en energie gekost. Maar was er na 1 jaar wel vanaf.

19. elsie22

elsie22 Niet meer actief

ik heb het ook eerst zelf geprobeerd, maar nu heb ik het gevoel dat ik stil sta, en heb denk ik dat extra zetje even nodig.

20. mamavan5bengels

mamavan5bengels Fanatiek lid

21 nov 2010
    3.051
    2
    0
    Zelfstandige
    Amersfoort
    Ja maar dat is normaal! Ik dacht er ook nooit uit te komen, en toch is het mij gelukt.

Je moet uit die virtueuze circel komen, en ja dat is moeilijk! Enige tip die ik kan meegeven en die bij mij heeft geholpen is, door zo veel mogelijk er over te praten met mensen die je dichtbij staan. En zoveel mogelijk afleiding gaan zoeken.

Ga desnoods op een cursus, workshop, of plan een avondje uit met vriendinnen. Echt dit gaat je goed doen. Het punt is dat je er TE veel over piekert, en dit maakt het alleen maar erger.

Ik heb nu makkelijk praten denk je nu, maar dat dacht ik toen ook, toen andere mensen dit mij vertelde. En ik ben achteraf blij dat ik niet aan de antidepressiva gegaan ben. Want antidepressiva heeft niet alleen maar voordelen, het heeft zeker ook wel veel nadelen.

Mijn moeder had vroeger straatvrees, en zij slikte ook antidepressiva. Ik geef eerlijk toe, dat ik dit als kind als zeer onprettig heb ervaren. Door de antidepressiva had zijn last van stemmingswisselingen, was vaak moe en sliep dus erg veel, en had vaak de puf niet om wat met ons (haar kinderen) te doen.

Dit speelt idd ook mee, dat ik toen dus de keuze had gemaakt om zelf niet aan de antidepressiva te gaan.

Wens je veel sterkte, wat je beslissing ook wordt.

Deel Deze Pagina