Hoi Wij zijn van plan om een 2ehands-caravan te gaan kopen om dit jaar lekker mee op vakantie te gaan, maar waar moeten we op letten? Onze eisen zijn iig dat er 3 slaapplekken zijn, dus 2 aparte plekken in de caravan en dat er GEEN wc en wasruimte inzit (vind ik vies). Uiteraard wel keukenblok en afwasplek... Dus als iemand tips heeft waar we op moeten letten, dan horen we die graag! THNX
Een caravan moet net als een auto een goede caroserie hebben. De bodem wil soms nog wel eens problemen geven door rotte plekken. Dan kun je de caravan al haast afschrijven'tenzij je erg handig bent met nieuwe stukken inlassen. Verder let goed op de voortent. Vraag bij de koper of ze 'm op wilen zetten voor je en kijk dan alle ritsen na en de aansluiting bij de caravan. Want je hebt niks aan een tent die lekt. En verder op het gebruiksgemak: is de bank makklijk om te toveren tot een slaapplek. Zit er een uitschuifwandje tussen de slaapplek van bijv de kinderen en die van jullie enz enz. Succes met rondneuzen en informeren.
Ga lekker eens neuzen bij die grote caravanwinkels. Je hoeft niet te kopen, maar krijgt dan wel een idee wat er allemaal is en wat nog belangrijker is, een inzicht in de prijzen. Wat je ook kan doen is een caravan huren en als die bevalt kan je hem kopen. Is ook wel handig, als je nog nooit met caravan bent wezen camperen.
Let er goed op dat de caravan niet muf ruikt en kijk goed onder de banken en in de kastjes of er geen vochtplekken zitten.. En kijk de koelkast na of die niet helemaal beschimmeld is Laat je man even aan de onderkant van de caravan kijken of daar niet iets vreemds te zien is Let op of er geen versleten banden onder zitten. en hou ook in de gaten of jullie auto zwaar genoeg is voor de caravan Tja over de voortent kun je van alles vragen , maar daar kom je pas achter als je hem gaat gebruiken. Ik zou wel even vragen of ze hem willen laten zien, dan ruik en zie je al gauw genoeg of hij niet helemaal muf is of verweerd... Heel veel succes bij het zoeken naar een caravan!
wij hebben vorig jaar onze caravan via de bovag site gezocht. Daar kan je makkelijk aangeven wat je wel en wat je niet wil. Hoe zwaar de caravan moet zijn en wat je er aan uit wilt geven. Dan vind je wel alleen caravans die bij een dealer of winkel te koop staan en niet bij particulieren, maar dat vonden wij juist wel fijn. Onze caravan kreeg namelijk meteen een bovagcontrole en 2 jaar garantie. Dus als er dan nog iets is kan je er mee terug. Ga je toch particulier dan is vocht een hele belangrijke om in de gaten te houden alleen kan je het niet altijd zien. Bij een keuring kunnen ze wel een vocht meting uitvoeren zodat je iets meer zekerheid hebt. Succes met zoeken.
volgens mij hebben alleen die ouwe dingen geen douche/badkamertje en je hoeft het toch niet te gebruiken?
Thnx voor de reacties tot nu toe! @stroopie: wij hebben al vaak met de caravan van schoonouders gekampeerd, maar willen nu toch liever een eigen. @mirell: Als je hem niet gebruikt is het zonde van de ruimte die ben je dan kwijt. Plus in de gewichtklasse die wij zoeken (tot 1050kg ivm auto) heb je als je een wc erin hebt, vaak geen 2e slaapplek. Zijn vandaag bij een dealer geweest en hebben ons ff vergaapt aan de grote luxe dingen die er te koop zijn.... En duur!!! Maar wel mooi... (sommige dan, andere waren echt over the top. Hoorde daar dat de anwb 1 keer in het jaar ook iets organiseerd, waar particulieren dan hun caravan kunnen verkopen???? Iemand toevallig een idee????
wc zit er inderdaad niet altijd in maar in de meeste of je moet voor een hele ouwe gaan zit altijd wel een badkamertje wij hebben een caravan gekocht ook zonder toilet. maar wel met badkamertje zit er bijna standaard in mijn badkamertje was groot genoeg om een pottie in te zetten. en die word alleen in noodgevallen gebruikt
@mirell: badkamertje zonder wc is dan idd ook wel een optie... Ik zit er namelijk echt niet op te wachten om een gebruikte wc te gaan gebruiken...
whahahhhahah vies he! ikheb er zelf een porte pottie ingezet. wij hebben afgelopen september een caravan gekocht. zoek even de site voor je op. hun verkopen echt hele mooie caravans 2e hands.
www.filipcaravans.nl tourcaravans aanklikken. 2e pagina Adria unica 390 ub bouwjaar 95 deze hebben we gekocht
wij hebben vorig jaar een fendt gekocht uit 2004 met badkamertje en thetford cassette toilet, een prachtig schoon wctje ik snap niet dat jullie een caravan willen zonder wc willen kopen. zeker met kinderen is een eigen wc echt een aanrader. Je kunt het toch goed schoonmaken, hup een paar handschoenen aan en goed schrobben met chloor en klaar is je campingtoiletje! De toiletten op de camping zelf zijn doorgaans veel viezer hoor, als je eigen gebruikte caravantoilet
wij hebben nu wel een toiletje in de badkamer geplaatst maar wij hebben een prive cabine op de camping gehuurd. en onze camping plaats staat vlak bij het gebouwtje en t is daar superschoon hebben voor de 6e keer een 9,9 gekregen www.beerzebulten.nl
@ninien: schoonouders hebben ook een wc in de caravan en die is nog nooit gebruikt. Ze hebben de caravan 5 jaar geleden nieuw gekocht. Wij bekijken een camoing eerst voordat we er gaan staan. We hebben zelf een tent dus zijn het wel gewend om te moeten lopen. Voor kinderen voldoet een emmer 's nachts ook wel in noodgevallen, zo deden wij dat vroeger ook haha. @ mirell: hij mag niet zwaarder zijn dan de auto(ledig gewicht). Wij hebben alleen een B rijbewijs. Thnx voor de site! Zal daar ff op gaan kijken en lezen.
wij hebben ook b rijbewijs,mijn man dan. maar wij hebben 4 slaapplaatsen en badkamertje dus de ruimte is er voor. een rondsit word een 2 pers bed en een stapelbed.
wij zijn afgelopen september ook een dagje naar de camping geweest kijken waar een mooie staanplek was en waar dan de toiletten sonden en hoe de schoonmaak was. maar euro top camping en voor de 6e keer genomineerd met een 9.9 bij de anwb. zag er supertop uit die camping we gaan eind april tot 8 mei en eind juni begin juli. heb er wel zin in hoor!
ik kan ook niet wachten tot het camping seizoen weer begint. Wij gaan altijd meivakantie met de caravan van schoonouders, dan zomervakantie met onze tent en dan in het naseizoen nog een keer een lang weekend met de caravan. Met de caravan blijven we altijd in de buurt, drenthe, zodat schoonvader de caravan kan brengen. Die is namelijk te zwaar voor onze auto.