Alleen als die gekeurd is mag je maximaal 100. Maar in bijna alle landen maar 80 hoor verder. Wij rijden nooit door Frankrijk,maar in Duitsland, Denemarken, Oostenrijk, Italië maar 80 en België en Nederland 90.
Wij hebben een hartstikke fijne vouwwagen. Echter, ik zou liever een caravan willen, gezien de vele voordelen t.o.v. een vouwwagen.. Mijn man vindt het de aanschafprijs niet waard helaas. Dus volgend jaar toch weer met de vouwwagen
Aanschaf geld valt mee als je geen eisen hebt .. onze caravan heeft 1000,- gekost met een voortent en luifel die nog maar een jaar oud was , maar de caravan wel oud . 1x mee naar Spanje gereden en daar gelaten ( met een caravan van duizende euro’s zou ik dat niet zo snel doen ) De onderhoud gebeurt ook daar en verder rijden wij er niet mee .. we hebben 2 vaste slaap plaatsen en voor de 2 oudste een mooie tent gekocht ( de spullen die er in staan zijn duurder dan de caravan zeg maar ) Maar zo als ik al zei , heb je niet veel eisen dan is een aanschaf niet duur ..
Wij hebben ook getwijfeld en uiteindelijk een week een caravan gehuurd om uit te proberen. Wij vonden het helemaal niks. Het rijdt traag, je kan je billen niet keren in een caravan (ik liep continue overal tegenaan) en ik mistte echt het kampeergevoel van vrijheid en blijheid. Uiteindelijk toch weer een tent aangeschaft. Wel een wat duurdere en kwalitatief betere tent. Snel op te zetten en lekker veel ruimte. Wij rijden trouwens met een bagagekar. Zelf zagen wij niet het voordeel van een vouwwagen. Onze tent was 3500 euro en daarmee een stuk goedkoper dan een goede vouwwagen. Wel hebben wij geïnvesteerd in hele goede matrassen in de tent. De tijd dat ik op een dun matje slaap is wel een beetje voorbij.
Wat voor matrassen hebben jullie? Mijn man wil heel graag een goede tent kopen. Ik vind kamperen in een tent eigenlijk een beetje te primitief. Voornamelijk door het slapen op de grond en doordat je geen kastjes enzo hebt. Maar zo’n caravan lijkt me inderdaad weer zo’n geprop van binnen.
@siriel ik vraag mij altijd af met een camper hoe je dat doet met uitjes. Wij gaan om de dag op pad op vakantie en het lijkt mij zo lastig dat je elke keer de luifel moet inklappen etc. en met een camper kleine stadjes door moet op zoek naar een parkeerplek? Idem hetzelfde met boodschappen doen? Om te gaan touren met een camper door Europa lijkt mij ontzettend leuk, maar ik vroeg mij af wat de ervaring met bovenstaande is?
MAar past dan alles in de kar en auto? Heb je een grote aanhanger? Hier past alles kwa kleren en speelgoed incl kinderwagen maar net in de auto en dakkoffer... voor een week... laat staan als ik ook nog een tent en spul om te zitten en koken ed mee moet nemen...
@Ffion wij hebben deze https://www.obelink.nl/obelink-sleepwell-10.html?gclid=EAIaIQobChMIu6GjyJbs3AIVy-F3Ch3e4gxZEAQYASABEgJlJPD_BwE ze zijn ongeveer twee keer per jaar ook online afgeprijsd. De kinderen hebben trouwens goedkopere matjes. Ik neem overigens ook gewoon dekbedden etc mee en lig niet in een slaapzak. In de tent heb ik een kledingkast en een gewoon opbergkastje staan. Verder een hele grote organizer, twee opvouwbare wasmanden en een hanggeval om spullen in op te bergen. Onder de voorluifel nog een keukenkast. Verder huren wij standaard een koelkast op vakantie. Het hoeft niet erg primitief te zijn . Wij hebben trouwens een falco tent. Ik vind het wel een aanrader. Ze hebben een heel handig opzetsysteem en geen scheerlijnen. Ze zijn stormvast. Baco tenten hebben hetzelfde systeem.
Dank voor je uitgebreide reactie. Waar huren jullie zo’n koelkastje? Zelf lijkt een vouwwagen mij handig, omdat je in de vouwwagen ruimte hebt om spullen in te doen en omdat je van de grond slaapt. Maar mijn man wil liever niet met een aanhanger rijden en vindt het zonde dat je dan weer voor opslagruimte moet betalen. Maar goed, als we met een tent gaan gaat ook echt niet alles in de achterbak en dakkoffers passen en zullen we misschien ook een bagagekarretje moeten aanschaffen.
Wij hebben ook nog een megadakkoffer en een ruime auto . Stoelen binden we bovenop de kar en dat scheelt ook weer ruimte. Er gaat ook nog een wc voor de nacht mee, een extra opvouwbare moonchair (zit zo lekker) extra grote en stevige tafel en een opblaasbare 2-persoonskano standaard mee. Het past allemaal net .
Koelkast huren we op de camping. Wij gaan standaard naar kleine campings (maximaal 50 plekken) en zelfs daar kun je koelkasten huren. Ons plan was eerst ook zonder kar te rijden, maar dat paste echt niet. Onze oude tent was zo groot en bleek niet in de achterbak te passen. Daar kwamen we een dag voor de vakantie achter . Voordeel van een klein karretje dat je wel 120 kan rijden. Bij ons staat de kar op de oprit gestald, maar we hebben ook de ruimte rondom het huis.
Ja we hebben toch wel wat eisen. Ik zou bijvoorbeeld voor een caravan kiezen zodat we vaker, ook kortere periodes even weg kunnen, lang weekend of midweekje. Gewoon in NL. Met een vouwwagen (zo'n grote als wij hebben) doe je dat niet snel. Die gebruiken we alleen in de zomervakantie. Kost gewoon erg veel tijd opzetten/afbreken.
Vroeger kampeerden wij met de vouwwagen. Het slapen was best comfortabel, ik had als jong meisje een groot bed voor mij alleen. Maar.....mijn voorkeur gaat uit naar een caravan. Wij hebben 7 jaar verschillende caravans gehuurd en gaan nu echt flink sparen om komend voorjaar een eigen caravan aan te schaffen. Onderweg heb je je eigen toilet en in de caravan kan je onderweg heerlijk op de bank zitten en gebruik maken van de keuken. Even een soepje koken of zo, thee zetten. De koelkast is heerlijk koud. Zo makkelijk. En op de camping is de caravan zo neergezet. Erg veel bergruimte. Alles bij de hand. Wij kamperen ook graag in voor- en najaar, dus niet alleen bij warm zomers weer. Ik hou van comfort. Goede rondzit, goed bed met dikke matrassen, veel ruimte.....wij gaan voor een tandemasser caravan, ook zeker in verband met het oog op kamperen in het naseizoen zodat wij allemaal voldoende plek hebben om te ontspannen in de caravan. Ik kijk er al helemaal naar uit.....een caravan helemaal van onszelf.
Jaa wij! Hebben een volkswagen campertje. Met zijn tweeën prima te doen. Volgend jaar gaan we een grote huren omdat de volkswagen te klein is met peuter.
Wij hebben wel een luifel aan onze camper, maar die draai je in een minuut in. Meestal hebben we die niet uit staan en hebben we onze voortent erbij staan. Omdat hij niet aan de caper vastzit en een achterwand heeft (vrijstaand dus) kan je de camper we zo bij wegrijden en de tent blijft dan gewoon staan. Ik moet zeggen dat wij nu we dus 3,5 week in Zuid Frankrijk staan, eigenlijk niet met de camper wegrijden. Op de heenweg hier heen stoppen we bij een grote Carrefour en slaan groot in. Nu we hier zijn, we zit hier een campingwinkel, en op 200 meter lopen zit een supermarktketen en groenten boer. Maar zit er niets in de buurt (wat bijna nooit voorkomt) dan rijden we naar een supermarkt mocht het echt nodig zijn. Ook hebben wij altijd de fietsen mee achter op. Dagjes weg gaan wij eigenlijk niet, onze kinderen zijn al wat ouder en willen lekker naar het strand elke dag surfen en zwemmen. Maar als we echt iets in de buurt zouden willen zien pakken we gewoon de camper. Bij onze camping stopt bijvoorbeeld een gratis bus, die heel vaak rijdt en in de buurt op verschillende plekken stopt, daar hebben we wel gebruik van gemaakt om even ergens heen te gaan . Ik vind het zelf echt de ideale manier van reizen! Zou niet anders meer willen. Wij gaan in de overige weken van het jaar ook wel weekenden weg of één of 2 weken maar dan in een huisje. Als het echt wat verder rijden pakken we puur voor het gemak van het reizen soms ook gewoon de camper mee Helemaal omdat je lekker veel mee kan nemen. Maar als we qetwe dat we er heel veel op uit gaan, dan de auto. Misschien is een camper huren voor een week of 2 een optie om eens te kijken of het wat is.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het gaat sowieso om huren van een camper. Het kamperen met een tent bevalt in principe goed en wij staan op het type campings, waarbij er geen kampwinkel of supermarkten op loop of fietsafstand zijn. Nu willen we over twee jaar voor vier weken naar Scandinavië om te gaan rondreizen en dan lijkt mij een camper ideaal. Het idee is om dan elke drie a vier dagen te verplaatsen en misschien dan ook maar direct langs een supermarkt om boodschappen in te slaan. Wij zullen dan toch enkel een luifel gebruiken en als dat binnen een paar minuten is ingeklapt, is dat prima. Uitstapjes kunnen natuurlijk ook gecombineerd worden met de reisdagen bedenk ik mij nu. Het klinkt in ieder geval erg goed!
Wij nemen nog steeds een potje mee hahahhaha alleen voor s nachts en onderweg! Wij hebben beide gehad maar heerlijk een caravan, alles zijn eigen plekje (lekker autistisch) en het bed was heerlijk! Maar idd gehad, mijn man paste niet lekker in het bed, dus dit jaar glamping en ik wil volgend jaar ook weer een caravan maar mijn man vond de glamping ideaal (zeker qua reizen). Nu vind ik glamping veel te duur voor wat je krijgt.... een ander dilemma!
Een vouwwagen! Maar ik vind caravans vreselijk lelijk, dat is ook persoonlijk. Wij hebben een tent, en een grote shelter erbij evt voor slecht weer. Beiden staan binnen een half uur, incl inruimen een uur. Dus dat is even snel of sneller dan vw of caravan wat hier wordr genoemd. Opblaastenten zijn nog sneller. Vouwwagens vind ik ook super. Lekker groot, toch echt kamperen.. als je prive sanitair boekt lijkt me dat veel fijner dan een caravan.
Wij zijn dit jaar gewoon met tent geweest. (ruime vrijbuiter tunnel tent) ideaal onderweg lekker doorrijden dakkoffer voor extra ruimte. Losse wc kan je meenemen. Vond voor onszelf niet nodig. Potje voor onze dochter. Mijn man wou graag caravan maar is overtuigd dat tent prima is. Scheelt hoop stallings kosten en aanschafprijs. Kunnen we in toekomst dikkere auto voor kopen