Meiden toch... Doe nou eens niet alsof ze haar eigen kindje ombrengt!! Wie van jullie blijft binnenshuis om alle schadelijke stoffen die de wereld tegenwoordig met zich mee brengt? Wie woont er in een dichtbevolkte stad enz..? Het is algemeen bekend dat alcohol en roken niet goed zijn voor je lichaam maar wat denken jullie van stress? Ze vraagt gewoon of het kwaad kan en dat weet ze waarschijnlijk zelf ook wel omdat ze het anders hier niet gevraagd had, maar om nou dingen te zeggen "ga eerst maar eens naar de prematuurtjes kijken en dan gezellig feestvieren" vind ik niet echt kunnen. En wat het nut is van 1 glaasje dat is verder aan haar om te bepalen. Voel je niet persoonlijk aangetrokken dat ik dit zeg dit is algemeen!
babystuff@ ik snap jou goed hoor en tuurlijk zal dat ene glaasje of ene peukie misschien geen schade aanbrengen maar je wilt toch geen een risico lopen lijkt me. ik bedoel je doet er toch alles voor om je kind zo gezond mogelijk op de wereld te zetten? en tuurlijk zitten er schadelijke stoffen in de lucht maar dat kan je helaas niet echt voorkomen. roken en drinken wel!
Dat klopt idd, een oneindige discussie. Zo'n vraag ligt natuurlijk ook heeeeel erg gevoelig bij de meeste mensen. En daarom ook deze reactie. Ik heb zelf bij mijn eerste ook gerookt en niet zo'n beetje ook, en ook heb ik weleens een wijntje op. Het is een kerngezond meisje, geweldige bevalling, nooit ziek etc. Nu 5 jaar later zwanger van een 2de, en ben al ruim 3,5 jaar gestopt met roken, drink niet en toch is het kindje aan de kleine kant..?? Maar wat ik bedoel, probeer haar niet zo naar beneden te halen en haar een schuldgevoel aan te praten over andere kindjes die niet helemaal gezond zijn of dat soortdingen. Dat vind ik gewoon niet eerlijk. Iedereen die carnval viert(met of zonder alcohol), leuke dagen gewenst en doe wat je gevoel je ingeeft! Voor ons volgend jaar maar weer, nu lekker genieten van de rust, hihi. Fijne avond dames!!
Antwoord? Een glas? Nee, niet waarschijnlijk maar het is niet zeker. 1/2 sigaretje: tja, het blijft nog altijd een giftige stof die je inhaleert en daarmee doorgeeft aan je kindje. Vanaf het allereerste begin zijn alle schadelijke stoffen mogelijk gevaarlijk voor het vruchtje om de dood simpele reden dat jij de voedingsbron bent, de omgeving en de basis. Niet roken, geen alcohol en geen drugs zijn gewoon de beste uitgangspunten. Marchanderen op dit vlak heeft geen zin... het gaat er uiteindelijk om het volgende: komt je kindje NIET gezond ter wereld... kan je je het jezelf vergeven? Ik drink zelf helemaal niet dus ik kan echt niets zeggen of 1 glas alcohol nou toegevoegde waarde heeft maar het blijft een goed uitgangspunt om niet te roken, niet te drinken en geen (andere) drugs te gebruiken. Veel succes met je zwangerschap. PS: als je hiervoor een flinke roker was en je zit nu op 1/2 sigaretje per dag? Petje af. Dat is al een hele prestatie. Pakt dat laatste stukje ook: je kunt echt super super trots op je zelf zijn dan. (Ben zelf ook gestopt in het begin van mijn eerste zwangerschap... daarna nooit meer gerookt.. Vind het nog altijd super fijn!)
nou volgends mij is ze al lekker aan t carnavallen en zitten wij hier nog met elkaar te lullen hahaha
ik wil je echt niet aanmoedigen hier maar ik wist met 3 maanden dat ik zwanger was en ik ben behoorlijk ertegen aan gegaan met alch. ik heb nu een prinses vn een meid die bijna met 4 kilo is geboren en ze doet het goed! ik heb me hele zwangerschap ook gerookt 3 per dag kan er alleen niet tegen dat mensen je meteen weer aanvallen hier!! maar goed die ene glaasje kan je beter dan laten staan denk ik dan wat heb je aan 1 glas? kan ook net zo goed een glas cola zijn toch?
Hoi Hoi, Ik zal je verder niet veroordelen ofzo....zelf ben ik zwaar tegen alcohol en roken in de zwangerschap maar dat ik voor mij heel makkelijk want als ik niet zwanger ben hou ik er ook niet van Ik geloof er niet in dat 1 glaasje heel erg schadelijk zal zijn alleen als er opeens iets mis zou gaan dan zou ik me me leven lang schuldig voelen (dan hoeft het er niets mee te maken hebben gehad) maar gewoon het idee...daarom zou ik het niet doen gewoon uit voorzorg...zelfde met roken....meestal minderen de vrouwen die heel veel roken en dan zeggen de gyns ook dat je beter 1 sigaretje kan roken als de stress die het anders teweeg brengt. Maar toch.... Je hebt natuurlijk ook mensen die niet weten dat ze zwanger zijn en nog drinken en roken en die gewoon een heel gezond kindje op de wereld zetten. Het blijft een moeilijk onderwerp....ik zou zeggen als het voor jou heel belangrijk is dat ene glaasje en je voelt je er niet slecht door om hem te nemen dan moet je dat gewoon doen... on topic:wat betreft de vraag of het dus schadelijk is.......ja het kan schadelijk zijn...
meiden die wel normaal kunnen reageren dankje! en ja ik rookte als een gek, zo´n 30 peuken op een dag! en nu rook ik een halve na het eten.
Goed hoor!!! Wat iemand ook al zei petje af! van 30 naar een halve is een hele prestatie! Misschien heb je nu die halve nog wel even nodig ook want je lichaam is zo gewent aan de nicotine dat je anders misschien gigantische afkick verschijnselen krijgt (lijkt me ook niet goed) of valt dat nog mee nu? Wie weet als je straks last krijgt van de misselijkheid e.d. dat je helemaal niet meer hoeft dat zou natuurlijk helemaal super zijn toch? En dan volhouden! Of was je dat niet van plan? Groetjes Lysanne
Hoi Anica, het is wetenschappelijk aangetoond dat zowel roken als drank schadelijke effecten hebben op de placenta en bij het kindje gedurende twee uur de hartslag flink verhoogd. Vergelijkbaar met als je zelf flink schrikt en dat twee uur lang. Dat kan een gezond kindje heel af en toe wel hebben, maar een kindje dat het al wat moeilijker heeft niet. Zeker in de termijn waar je nu in zit kan dit wel degelijk kwalijke gevolgen hebben. Ik vind het overigens erg goed dat je dit toch op het forum zet want je krijgt inderdaad niet altijd even tactische reacties. Mijn verhaal hierboven is een verhaal uit de medische wereld, maar doe ermee wat je wilt. Ik ben het eens met de meesten hier: vraag je af of je er mee kunt leven als je een miskraam krijgt of een ziek kindje en je weet dat je zelf gerookt en gedronken hebt. (Of dit er nou door veroorzaakt is of niet). Ik wens je toch een fijne carnaval toe! Groeten Mamadaisy
Het is al bekend dat drinken en roken slecht gaat met het zwanger worden laat staan als je het bent!!!
Ik vind het ook heel top dat je van 30 sigs naar een halve bent gegaan, maar... 0,5x 7 dagen = 3,5 3,5x 40 weken = toch 140 sigaretten, best veel als je erover nadenkt. Nee, wil je niet schuldig doen voelen, maar misschien had je het zo nog niet bekeken en denk je niet meer zo snel 'oh het is maar een halfje' Ik denk wel dat als je al zo geminderd bent (knap!) dat je ook voor dat halfje dan evengoed kunt stoppen. (moet je natuurlijk helemaal zelf weten, maar mijns inziens heb je al laten zien dat je er genoeg wilskracht voor hebt) Afijn; over dat glaasje; ik heb ook wel eens één slokje wijn gehad tijdens m'n zwangerschap, maar eigenlijk nooit een heel glas. Was toch te bang dat het iets 'fout' zou doen en ik zag de meerwaarde van één glaasje eigenlijk ook niet zo in. Toch veel carnaval plezier, wat je ook beslist!
Misschien lees ik het verkeerd hoor maar deze zin: los van het feit of het dan wel of niet aan de alcohol heeft gelegen.... Het komt op mij over dat als je een prematuren kindje hebt dat dat aan jezelf ligt. En of je jezelf dan nog wel aan kunt kijken in de spiegel. Aangezien ik een moeder ben van 2 extreem prematuurtjes komt dit heel vreemd over. Vooral die laatste zin. En ja over de alcohol, je geeft aan dat je vrijwel bijna nooit drinkt. Ik begrijp dan niet zo heel goed waarom je dan vanavond wel een glaasje wilt drinken.
ik ga bijna nooit de kroeg in daarom drink ik ook zelden, heb vanavond 2 slokjes sneeuwwitje gehad denk niet dat dat kwaad heeft gedaan of gaat doen. was wel blij dat mijn ventje snel dronken was en naar huis wou en over dat roken die halve stop ik vanzelf ook wel mee, misselijk ben ik toch al en het word zelfs minder als ik dan rook, maar echt niet dat ik daarom meer ga roken, ik merkte dat ik toch wel stress had omdat ik helemaal niet rookte en nu heb ik er verder helemaal geen last meer van.
Nou het is al goed toch dat je van 30 naar een halve bent gegaan. De meeste rokers doen dat niet en roken toch meer, uiteraard zijn er ook heel veel die stoppen natuurlijk. Maar goed als je door die halve minder stress hebt, dan moet je dat zelf weten toch. Liever een halve dan 30 op een dag
Dat noem ik nog eens creatief lezen.. Hoe haal je dat er in hemelsnaam uit?? Voor mij is het overduidelijk dat hiermee bedoeld wordt dat als er iets mis zou gaan terwijl je als zwangere alcohol of tabak hebt gebruikt of je jezelf dan nog wel aan kunt kijken. Ongeacht of het daaraan gelegen heeft. Oftewel: er kunnen ook allerlei andere redenen zijn waardoor er iets gebeurt tijdens je zwangerschap, maar zolang jij weet dat je er alles aan hebt gedaan gezond te leven, weet je in ieder geval dat je jezelf niets te verwijten hebt.
Dan is dat duidelijk hoor, ik heb echt dat stukje wel 30x gelezen en vond het vreemd overkomen. Maar zoals jij schrijft begrijp ik het haha.
Blij dat ik heb kunnen helpen Oh, en TS: echt heel knap dat je al zoveel hebt kunnen minderen met roken!! In 1 keer stoppen is nu eenmaal niet voor iedereen weggelegd, dus super-knap dat je het op deze manier volhoudt.