@ ts, wij hebben besloten voor kinderen te gaan in 2008, volgens de artsen hoefde ik niet meteen te stoppen met roken of af en toe alcohol ( roken deed ik wel alcohol niet) want vanwege chronische ziekte zou het toch heel moeilijk worden, dus ik kon gewoon rustig afbouwen. nog geen maand later ben ben ik op vakantie gegaan (huwelijksreis) en we hebben daar gerookt bij het leven, rauwe biefstuk gegeten met roquefortkaas bijna elke dag, en eieren elke ochtend die van binnen nog helemaal zacht waren, toen we terug kwamen van vakantie kwam ik erachter dat ik toch zwanger was !! ben meteen naar de gyn gegaan en heb uitgelegt dat ik al die dingen gedaan heb, maar dat maakte niet uit, het is vanaf 6 weken dat er bloedcontact is, jij bent nu de 6 weken voorbij, ik zou het risico niet willen nemen,als ik geweten had dat ik zo snel zwanger zou zijn....was ik meteen gestopt met roken,had ik al die eieren niet gegeten en die biefstuk ook niet, ookal is er op dat moment geen bloedcontact, ik zou het risico gewoon niet willen lopen, vind het wel knap van je dat je van 30 sigaretten naar een halve per dag bent gegaan !!
Ik denk dat je vooral moet bedenken dat de eerste 13 weken alles wordt aangelegd... het zijn ip de belangrijkste weken, daarna is het een kwestie van groeien. Een groeiachterstand is in te halen, al dan niet buiten je buik maar een fout in de aanleg van je kind is nooit te herstellen. Ikzelf zou echt niet de meerwaarde inzien van 2 slokken drinken... net zoals dat op mij het nogal vreemd overkomt dat je snel weer naar huis ging want je vriend was gelukkig (?) toch snel dronken. Jeej als dat het doel van stappen is... verschil in visie en mentaliteit denk ik. Ik zou gewoon proberen zo gezond mogelijk te leven. Je bent nu verantwoordelijk voor de gezondheid van je kind, ik zou altijd proberen is zijn/haar belang te handellen. Je eigen wensen en behoeftes zeker als ze zo banaal zijn als alcohol of roken zou ik toch heel erg proberen los te laten. Wat zijn nu 9mnd op een mensenleven.
Denk dat je zelf weet wat de verstandigste keuze is. Ik ben ook gek op een wijntje en mis het best af en toe. Maar neem helemaal niks. Zou me meteen rot voelen als ik echt een glas leegdrink. Volg je verstand en hart!
Dat was ook mijn gedachte! Ik heb met net 13 weken een sterke pijnstiller en een roes gehad via een infuusnaaldje ivm een val en maakte me hier toen ook redelijk druk om, maar gelukkig was ik net de kritieke fase voorbij, dus hopenlijk kans op wat minder schade. Maar dan toch zo nodig 2 slokken moeten drinken in de eerste kritieke weken vind ik redelijk vreemd.
Hi, De eerste weken van de zwangerschap groeit/voedt een embryo zich met een 'voedingsbal' en heb je nog geen werkende placenta. Die moet nog gebouwd worden zegmaar. Daarom is er dan ook nog geen sprake van een bloedband. Na een aantal weken zwangerschap verdwijnt de voedingsbal en neemt de placenta het over. De placenta werkt als een voedingsbron én filter tussen de buitenwereld en de foetus. Schadelijke stoffen worden zo veel mogelijk geweerd en de voedingsstoffen die het kindje nodig heeft ontrekt het via die placenta uit jouw bloed. Zo kun je bijvoorbeeld bij zwangeren die gerookt hebben zwarte stukjes in de placenta ontdekken na de bevalling. Het wordt zo veel mogelijk gefilterd door de placenta, maar hoeveel van die zwarte stukjes zijn wél doorgekomen? Kortom, hoe gezonder jij leeft, hoe beter de bestaansvoorwaarden zijn voor het embryo. Zo geef je het de beste kansen. Feit. Maar feit is ook dat je een glaasje wijn niet bepaald rechtstreeks in het keeltje van je embryo giet als jij het nuttigt in het prille begin van je zwangerschap. Dus, niet doen is idd het beste advies, maar wel een glaasje nemen is niet per definitie risicovol/schadelijk/prematuuropwekkend etc. Het probleem is dat we het effect niet goed kunnen meten in onderzoeken, en daarom geen veilige ondergrens kunnen aangeven. Laat je niet gek maken door hysterische mensen die zelf niet goed geïnfomeerd zijn. En informeer jezelf verder via boeken en internet als je twijfelt. Er staan ronduit belachelijke reacties hier tussen, die enerzijds heel erg gekleurd zijn door het eigen kader en anderzijds aangevuld worden met medische kennis die lijkt te zijn opgedaan via 'As The World Turns'. Of dat niveau in ieder geval niet overschrijden. Het is aan jou wat je doet. Fijne carnaval!
hoi, mijn verloskundige vertelde me dat ee nglaasje heel af en toe geen kwaad kan,en toch kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om te drinken.. dat ene glaasje maakt het er niet gezelliger op,wel kun jij de hele avond met een schuldgevoel rondlopen. met de verjaardag van mij moeder in december heb ik 1 klein glas rode wijn op,ik voelde hem zelf al,sloeg als een bom in,daarna heel wat glezen water gedronken,maar voelde me zo dom daarna. je kind hoor je te beschermen,en alcohol,1 of meerdere glazen horen niet bij een kind terecht. pak lekker een malt,of gewoon wat fris,en geniet van de carnaval....je bent nog zo jong zwanger,loop geen risico tot de 12a13 weken..... fijne carnaval ,groetjes peet
ieder zen mening maar ik heb met oud en nieuw mijn glaasje bubbels niet laten staan hoor. zoals men gyn zei:1 glaasje met de feestdagen kan helemaal geen kwaad. rode wijn is zelfs goed voor de bloedsomloop enzo. Je moet natuurlijk niet beginnen met sterke drank en inderdaad:knap van je dat je nog maar 1/2 sigje rookt per dag!
Ik heb alcohol en sigaretten altijd gezien als gif voor je lichaam dus ik zou het nooit doen, zeker niet nu ik zwanger ben, ook niet een glaasje
NEWSFLASH!!! Een gewoon glas wijn bevat ongeveer net zoveel alcohol als een maatje rum, glaasje jenever etc.... Oftewel: het maakt geen bal uit!
Meid... Tijdens je bevruchting kan alcohol al kwaad! Waarom zou je het willen nemen? Je kunt de rest van je leven nog alcohol drinken. Die 9 maanden zonder kan toch wel? Ik snap niet dat je het risico wil nemen. Ik heb 2 weken geleden mijn laatste glaasje alcohol al vaarwel gezegt. Dat komt wel weer. Laat gewoon een vrolijke alcoholvrije cocktail voor je maken zou ik zeggen.
klopt niet,maar dat is dan ook het enigste wat ik er nog over wil zeggen een eindeloze discussie natuurlijk
hoi wat dacht je over volgend jaar met carnaval, als je kleintje er al is ik zelf zou er nooit over twijfelen of het nu kwaad kan of niet , waarom risico nemen. spinnekop
Verrijk me zou ik zeggen (en iedereen hier). Dit is wat de Jellinek er over te zeggen heeft (en die zijn natuurlijk niet bepaald op de hoogte ) Hoeveel alcohol bevat een glas bier, wijn of sterke drank Een glas alcohol bevat ongeveer 12 ml alcohol. Dat is ongeveer 10 gram. Dus of je bier, wijn of jenever in het daarvoor bestemde glas drinkt krijg je ongeveer 10 gram alcohol binnen.
Cygnet en Jellinek jullie hebben helemaal gelijk . Stel je drinkt een bierglas vol sterke drank is het wat anders, maar in een bar/ restaurant etc. krijg je een pisstraaltje sterke drank in tegenstelling tot een vol glas bier. Daardoor is het alcoholgehalte hetzelfde, maar de hoeveelheid drank niet. Ik heb alcoholvoorlichting aan verslaafden gegeven en deze 'kennis' was onderdeel van de voorlichting.
Ik ben absoluut tegen alcoholgebruik tijdens de zwangerschap, maar volgens mij is bovenstaande nog nooit wetenschappelijk bewezen. Ze weten niet eens of één glas alcohol kwaad kan voor de foetus en daarom wordt het afgeraden.
Geboorteafwijkingen ten gevolge van alcoholgebruik door de moeder tijdens de zwangerschap zijn blijvend. Kinderen die geboren worden met het foetaal alcoholsyndroom blijven hun hele leven achter in lichamelijke en geestelijke ontwikkeling. Ahum: i've made my point!! Alcohol is wel degelijk schadelijk en hier zijn ook al onderzoeken naar gedaan waaruit dit naar voren is gekomen. Ik zou zeggen google eens op alcohol tijdens zwangerschap! Ik luste er ook wel een of meer vooooordat ik zwanger werd. Zodra je weet dat je zwanger bent neem dan ook je verantwoordelijkheid. Je baby kan de keuze nog niet maken en je geeft straks je twee maanden oude baby (bij wijze van) toch ook niet 1 glaasje drank!! Domme discussie, ik mag hopen dat je je verantwoordelijkheden kent zolang je zwanger bent. Gebruik je verstand zou ik zeggen.
Even ter onderbreking: Niets hier is dom!!! Iedereen heeft zijn eigen menig. Ben jij niet gezond? Vroeger werd er nog overal gerookt en was er nog niet veel bekend over alcohol voor een ongeboren kind! Echt goed is het niet maar toen mocht alles en nu mag je helemaal niets meer, terwijl (baby)kindersterfte NIET daalt!!
dames nogmaals thanks voor de normale reacties ene dit ging over vrijdag, die is al geweest. ik had vandaag wel een domme fout, ik werkte in de horeca en met carnaval nog steeds. er was een probleem met de fusten de smaak was niet goed dus ik bezig sluit hem aan en tap door ff een flinke slok op te proeven. shittttttt!!!!!!!!! wat doe ik nou kwaad was algeschiet, had laatst ook al biefstuk in mijn karretje liggen moet er nog flink aan wennen dat ik niet alles meer mag eten. hier mag een slotje op.