hallo, ik heb 6 weken na de bevalling van onze dochter een mirena spiraaltje laten plaatsen. onze dochter is nu net een jaar. tijdens de plaatsing heeft de huisarts geconstateerd dat ik een wijde baarmoedermond opening had, hij heeft de spiraal toch geplaatst. na 6 weken moest ik bij de huisarts op controle komen, om te laten zien op de draadjes van de spiraal er nog zaten, heb verder geen echo gehad of de spiraal goed zat. in het begin heb ik nergens last van gehad, tot na een half jaar ik de draadjes begon te voelen, als ik fietste steekte het erg. in het begin heb ik 10 weken lang achter mekaar gevloeid, daarna normaal elke periode. sinds 5 maanden is de ongesteldheid eigenlijk heel erg weinig, en sinds 3 maanden helemaal weg. heb 2 weken terug een heel klein bloedingkje gehad, stelde eigenlijk niks voor. nu heb ik last van de kwaaltjes die ik ook had bij de zwangerschap van onze dochter. kwaaltjes : ~ komt vocht uit mijn tepels, als onze dochter heel erg overstuur is. ~ erg last van krampen in mijn kuit. ~ ben erg moe. ~ hoofdpijn. ~ krampen onder in de buik. kan het nu zijn dat ik toch zwanger ben ? heb zondag een test gedaan en die was negatief, maar vertrouwen doen we het niet. hoor veel verhalen. onze dochter is ook door de pil heen gekomen. dus we vertrouwen eigenlijk helemaal niks, maar ja. kunt u mij helpen om mijn vraag te beantwoorden? kan ik zwanger zijn ? anita
HOi anita, Ik kan heel goed begrijpen dat zwangerschap nu door je hoofd gaat. Het zou ook zomaar kunnen maar omdat je neit wanneer er een eisprong is geweest is het ook onduidelijk wanneer je moet testen. Nu is het zo dat bij het plaatsen van een spiraalte de eerste 3 maanden nog onregelmatig bloedverllies voorkomt maar daarna word het vloeien steeds minder tot niet meer. Dus het uitblijven van de menstruatie kan ook heel goed komen door het spiraaltje. Blijven de klachten aan houden ga dan voor advies naar je huisarts. Evt kan er gecontroleerd worden met een echo of het spiraaltje nog op zijn plek zit, helemaal als je last hebt van de draadjes. Groetjes imke