Carpaaltunnelsyndroom (RSI) en werk

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nuage, 23 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Door de zwangerschap hou ik ontzettend veel vocht vast. Dit zit ook in mijn zenuwbanen en hierdoor heb ik veel klachten. Zo vallen op willekeurige momenten mijn armen, handen, vingers, benen en voeten in slaap. Als ik goed oplet dat ik mijn handen niet buig en mijn ledematen niet te hoog houdt dan kan ik het redelijk voorkomen. Maar bijvoorbeeld 10 minuten bellen en mijn hand slaapt compleet. Soms wordt hij zelfs een beetje blauw. Maar goed, onder de kraan houden werkt redelijk. Het wordt wel erger nu met het warme weer merk ik.

Maar er is nog een klacht bijgekomen die ik toch als vervelender ervaar: RSI, of specifieker carpaal tunnel syndroom. Mijn rechterhand heeft hiervan de meeste klachten, maar ik ben ook rechts dus dat is logisch. Het uit zich vooral in mijn duim. Die kan ik steeds moeilijk gebruiker. Als ik iets pak met die hand dan schiet er steeds een naar gevoel door mijn duim. Het lijkt een beetje op het gevoel dat je hebt als je je elleboog stoot. Alleen het blijft langer hangen. En daarna begint alles weer te tintelen.

Als ik dit had gehad zonder de zwangerschap had ik meteen aan de bel getrokken, maar nu heb ik het een beetje genegeerd omdat ik weet waardoor het komt. Het wordt alleen steeds erger.

Ik werk als secretaresse en werk dus alleen achter de computer of ik schrijf notulen. Ook bij schrijven heb ik veel last.

Donderdag heb ik een afspraak met mijn huisarts hierover want ik wil toch niet dat ik het erger maak door niet te stoppen met werken. Dat ik er straks echt RSI aan overhoud bijvoorbeeld. Maar ik wil eerst zeker weten dat dit echt reden is om je ziek te melden. Ik weet namelijk ook zeker dat ziek melden ontslag betekent en dat is nogal wat. Ik werk hier over 4 weken pas lang genoeg voor WW dus als ik me ziek meld dan moet ik of ziek blijven tot aan mijn verlof, of me gewoon voorlopig niet ziek melden. En aan onterecht ziek melden wil ik sowieso niet doen. Ben eigenlijk wel trots dat ik me nog geen 1x heb ziek gemeld sinds ik zwanger ben.

Wie heeft deze klachten ook gehad en heb je je toen ziek gemeld of doorgewerkt? En zijn de klachten nog weg gegaan?

2. jollietje

jollietje Actief lid

9 okt 2011
    440
    0
    0
    Flevoland
    Zo vervelend en pijnlijk is dat hé?
    Vooral als je met je beroep ook continue met je hand bezig bent.
    Zelf heb ik al sinds een paar maand last van het carpaal tunnel syndroom en dan ook net wat jij zegt in mijn rechterhand. Ik ben ook rechts.
    Vooral in het begin lag ik echt nachten wakker van de pijn. Ik wist niet hoe ik mijn arm/hand neer moest leggen.

Nu ik verlof heb merk ik wel dat ik minder last heb, omdat ik toch overdag meer mijn rust momenten pak. Heb alleen gedurende de gehele dag minder kracht in die hand en tintelende vingers.

Volgens mijn verloskundige is er echter helaas niks aan te doen en gaat het in 99 van de 100 gevallen vanzelf over na de zwangerschap. Ik ben dus wel gewoon door blijven werken, omdat er verder ook niks aan te doen is.
    Het enige wat ze continue als advies blijft geven, veel drinken. Op zijn minst 2 liter per dag. En tijdens het slapen je arm/hand op een kussen of iets dergelijks leggen.
    Ik kan nu in ieder geval niet wachten tot na de bevalling.. Hopelijk kan ik mijn hand dan weer normaal gebruiken.

Heel veel sterkte gewenst!!!

3. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Voor carpaal tunnel syndroom kun je spalkjes krijg. die gewoon om doen tijdens werk.
    Praktisch is anders maar zo kun je wel gewoon werken.

4. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Hier kun je ze vinden.
    zou wel even naar huisarts gaan want het hoeft niet perse carpaal tunnel syndroom te zijn. Wel zo handig om een diagnsose te hebben voordat je er iets aan gaat doen.

5. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Volgens mij staan RSI en carpaal tunnel syndroom bijzonder los van elkaar. Heb beiden (RSI gehad, opgegeven fase 2 en door osteopaat verholpen) en nu al een paar maanden carpaal tunnel syndroom door de zwangerschap. De klachten die je omschrijft komen idd wel overeen met carpaal tunnel syndroom klachten. Worden veroorzaakt door de hormonen en gaan hoogstwaarschijnlijk snel na de bevalling weer weg.

's Nachts braces dragen (harde, bv skeelerbraces) geeft rust. Overdag draag ik zachte braces vanwege de pijn. De acupuncturist heeft bij mij veel pijnklachten gelukkig kunnen weghalen. Helemaal gaat niet omdat het hormonaal is.

En tsja, voor wat betreft je werk: als het echt niet gaat, vraag dan om vervangend werk. Je hebt hier niet om gevraagd, dus...

Heel veel sterkte, ik weet hoe naar het is. Heb al weken geen gevoel in mijn rechtervingers...;)

6. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Nou het is al een soort van opgelost: ik ben ontslagen... werk er dus nog maar 4 weken en die kan ik wel volmaken met deze klachten.

De huisarts adviseerde me trouwens idd van die skeelerbraces 's nachts en als het echt niet ging de ZW ingaan.

7. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Gatver, dat is nou ook weer niet de oplossing die je zoekt...:(
    Sterkte en succes met het zoeken naar nieuw werk!

8. jollietje

jollietje Actief lid

9 okt 2011
    440
    0
    0
    Flevoland
    Hé bah dat was nou niet de juiste oplossing..
    Ondertussen hoop ik voor je dat met het dragen van die braces in ieder geval s'nachts minder last hebt en ik wens je veel succes met zoeken naar nieuw werk.
    Al zal dat nu niet meevallen als je zwanger bent...
    Hopelijk geniet je verder wel van je zwangerschap!

Deel Deze Pagina