hallo dames, mijn vraag: Ik heb dus erg veel last van mijn hand(30 weken zwanger) tintelen slapend gevoel enz. Mijn verloskundige raadde mij aan een polsbeschermer (skeeleren) te dragen tijdens de nacht. Dit helpt helaas niks, ik word gemiddeld zo'n 6a7keer per nacht wakker en moet elke middag gaan slapen anders trek ik het echt niet meer ,heb ook nog een zoontje van 2 dus soms schiet het er bij in. Ben het langzamerhand beu te worden wat kan ik er nog meer aan doen?? Zou een vochtafdrijvende thee misschien helpen? en zoja welke mag ik dan nemen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen . groetjes twingo
hoi Twingo, wat vervelend voor je. Het carpaaltunnelsyndroom wordt inderdaad veroorzaakt doordat je lichaam door de zwangerschapshormonen extra vocht vasthoudt. Als dat vocht zich ophoopt in de carpale tunnel, heel smalle doorgang in je pols, waar de handzenuwen doorheen lopen, dan kunnen die zenuwen beklemd raken. Dit geeft pijn, tintelingen, slaapgevoel. Het enige wat echt helpt is bevallen, maar goed, zover is het nog niet. Als je die skeelerpolsbeschermers nog niet had gebruikt had ik je dat ook geadviseerd. Je kunt ook proberen een lepel tegen je hand te binden, bolle kant in je handpalm en dan een verbandje om je pols. Verder mag je vochtafdrijvende dingen eten; bleekselderij en komkommer en eventueel kun je brandnetelthee gebruiken. Ik hoop voor je dat het helpt, maar eerlijk gezegd zien we vaak dat het pas na de bevalling verdwijnt. Probeer inderdaad 's middags te rusten en regelmatig oppas voor je kindje te krijgen, zo kom je zelf tot rust. Sterkte ermee! Mirjam