Carrière en kindje: wie ook?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Bo20, Feb 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. mamamaaike

mamamaaike Actief lid

Jan 18, 2008
    153
    0
    0
    In andere landen is het heel gewoon om full time te werken door beide ouders, vooral in nederland is het 'not done'. Doe vooral wat voor jou het beste is, dat werkt ook voor je kind. en werkt het niet, kan je altijd nog veranderen. De eerste weken werken zullen raar zijn sowieso, maar het went vast weer snel. Ik zou je wel aanraden wat huishoudelijke hulp te nemen zodat je als je tijd bent niet alleen maar zit te poetsen en te strijken. En internetshoppen is ook ideaal voor de werkende ouder. 4 dagen creche zou voor mijn dochter ook (nog) niet werken, te vermoeiend, maar dan kan je altijd nog een oppas aan huis nemen voor een deel van de tijd
    Ik werk zelf nu nog maar 3,5 dagen nu, en ga in de toekomst naar 4. Mijn man werkt ook 4. Ik vind 4 prima, maar zou heel eerlijk gezegd geen 5 willen om toch genoeg van mijn dochter mee te maken. . Maar 4 kan dan ook makkelijk in mijn baan, en ik vind mijn werk nou ook weer niet zo vreselijk leuk op het moment dat ik het 50 uur per week wil doen.

Succes en werkze!
    Maaike

2. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

Jun 8, 2006
    2,696
    0
    0
    HR
    Lieve meiden,

Ik vind het echt heel fijn om te weten dat ik écht niet de enige ben die met dit dillema zit.

@ Ma2Be: Ik heb het boek net besteld, lijkt me erg leerzaam.

@ Sofieke: Dat is ook de reden waarom ik mijn werk (nu nog niet) ga opgeven. Ik heb mijn diploma op zak en vindt het zonde om er niets mee te doen. Daarnaast, omdat ik nog zo jong ben, vind ik dat ik mezelf nog veel meer moet en kan ontwikkelen en ontplooïen. Er valt nog zoveel te leren en eerlijk gezegd denk ik dat ik me ga 'vervelen' als ik thuis blijf. Natuurlijk niet met mijn dochtertje, maar mentaal. Je kent geen uitdagingen die je op werk gebied wel hebt; na 2 jaar wordt ik gillend gek. Ik zit gewoon zo niet in elkaar. Ook is de realiteit gewoon dat je minimaal 4 dagen moet werken wil je hogerop kunnen komen in dit werk. Het is cru, maar het is gewoon zo. Jammer dat de maatschappij er nu nog zo afekerend tegenover staat.

@ Ma2Be: Wij hebben inderdaad hetzelfde probleem. We hebben 2 ochtenden per week een gastouder in huis, 2,5 dag KDV en 1 dag per week mijn partner die thuis is. Het KDV van mijn keuze zit vol en nu gaat ze eerst (als noodoplossing) na een tweede keuze KDV. Baal er zó van..

Goed idee overigens om huishoudelijke hulp in te huren!

3. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

Jun 8, 2006
    2,696
    0
    0
    HR
  4. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    2,177
    1
    0
    ik werk op dit moment 3 dagen en mijn man is een halve dag thuis..
    Britt gaat dus 2 en halve dag naar het KDV.
    Wil "straks" wel weer hogerop, maar op dit moment vind ik dit perfect.
    Mijn werk loopt lekker, biedt uitdaging, en ik ben 2 dagen thuis met mijn meisje. Die twee dagen doen we overigens alleen maar leuke dingen want ik heb het geluk een poets te hebben (inderdaad, een aanrader!)

Ik snap dat je jezelf wil blijven ontplooien, dat heb ik ook. Ik vind het heerlijk om te werken en ben dan ook helemaal "weg" van thuis. Maar 4 dagen vind ik zelf net te veel. Ik zou straks als de kinderen op school zitten heel graag onder schooltijden willen werken, en dan ook best 5 dagen. Dat lijkt me straks de ideale combinatie. Maar met 4 dagen ben ik toch bang teveel te missen.

Dus ik hang een beetje tussen jullie in, maar ik denk dat ik voor mezelf de juiste balans heb gevonden. En als jullie dat ook hebben, prima. laat een ander lekker kletsen!

5. Pendrag

Pendrag VIP lid

Jul 26, 2006
    6,458
    1
    0
    Ik ben van 40 uur naar 32 gegaan, mn vriend van 38 naar 24. Voor ons werkt dit goed. We hebben nu 2 middagen opvang nodig. Omdat dit zo weinig is, vind ik het geen probleem als ik af en toe extra werk en dus extra opvang nodig heb. We hebben eerst meer gewerkt, ik 4 en mn vriend 5 dagen. Voor ons werkte dat absoluut niet! Maar goed, als je dat merkt, ga je dus wat anders regelen. Gewoon proberen en kijken waar je tegenaan loopt.

6. laura14

laura14 Lid

Jul 9, 2007
    71
    0
    0
    Ik las in een tijdschrift dat als je een kleine baby hebt en er aan zit te denken hoe dat moet met werken, je goed moet nadenken hoe je over een paar jaar over je beslissing denkt: als je dus stopt met werken of part-time gaat werken, ben je daar over 5 of 10 jaar nog steeds blij mee. Ik zelf werk nu weer fulltime, na 10 maanden elke dag samengeweest te zijn met ons kind; het was - en is nog steeds - elke dag moeilijk maar het is wel goed voor mij. En dus uiteindelijk ook voor haar, daar doe ik het voor. Ik beleef de momenten met haar dubbel zo intensief en geniet echt van elke seconden.

7. Eendje 567

Eendje 567 Actief lid

Jan 24, 2008
    176
    0
    0

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb toen mijn dochter twee jaar was ouderschapsverlof opgenomen, bijna een jaar 1 dag per week. Dat was erg leuk, een extra dag, net in een 'vormende' periode.

9. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

Aug 17, 2006
    2,074
    0
    0
    vreemd zeg... ik heb precies het tegenovergestelde.... ik was nog al carriere gericht voor mijn zwangerschap en altijd geroepen dat ik minimaal 3 en liefst 4 dagen zou blijven werken....
    nou ik heb mijn baan opgezegd (heb er 2) en blijf vanaf volgende week nog maar 1 dag in de week werken.....
    en ik krijg maar steeds vragen waarom.....

Weet je... ik vind dat je moet doen waar je je goed bij voelt! Want een blije mama is super belangrijk!

10. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    2,177
    1
    0
    ik ook, moet er echt niet aan denken!

11. Lilly

Lilly Fanatiek lid

Jun 1, 2006
    4,842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Dat heb ik dus ook!

Ik ben ook helemaal gestopt met werken en dat vinden mensen ook vaak maar raar, heb ook altijd het gevoel dat ik verantwoording af moet leggen.

JE moet vooral doen wat voor jou werkt en wat voor jou goed voelt. Je kunt toch nooit iedereen tevreden stellen. Dus als jullie gelukkig zijn zo, gewoon lekker zo doorgaan ;)

12. Marijntje

Marijntje Bekend lid

Nov 9, 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    Ik vind het heerlijk om niet te werken. Geen vervelende baas, geen vervelende collega's, geen gestress over het wel of niet redden om op tijd bij de creche te zijn terwijl iedereen je op kantoor na kijkt van: daar gaat ze al, of over werk wat ik eerder in 5 dagen deed nu ineens in 3 dagen moet...

Tja het is toch voor iedereen persoonlijk. Ik heb geen ambitie om enorme carriere te maken of manager te zijn en ik kan niet tegen werkstress, dus ik ga het voorlopig ook niet proberen te combineren ook, maar anderen hebben wel leuk werk en kunnen het wel allemaal goed combineren en daar heb ik respect voor.

En wat betreft commentaar over 4 dagen werken of full time terwijl je kids hebt, als je helemaal niet werkt dan is de wereld ook te klein. Ik krijg alleen maar negatief commentaar omdat ik nu niet werk. Je moet inderdaad gewoon doen waar je je goed bij voelt.

Groetjes, M

13. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

Mar 29, 2007
    2,958
    0
    0
    Eigenlijk is het nooit goed.

Maar sommige mensen kunnen wel heel aanvallend doen hoor. Pas geleden, verjaardag van mijn schoonvader. Zit dat een oom uit de categorie 60+ zeg maar. Die begint tegen mij. Hoeveel ik nu werk en hoe ik dat 'straks' allemaal wil gaan doen (wonderbaarlijk dat mijn man noooooit zoiets is gevraagd). Dus ik vertel netjes hoeveel uur ik ga werken en zo.

Of ik er wel goed over had nagedacht. ehm, jawel, hoezo?

Nou, het was voor kinderen toch wel belangrijk dat je er veel was. Ik zeg dat we er 4 van de 7 continu zijn, en op die andere 3 's morgens en 's avonds.
    Toen zei ik, dat ik er ook niet aan moest denken de hele dag thuis te zitten. Zegt hij, maar je kunt ook onder schooltijd aan het werk, schoonmaken en zo.

Nou, zegt hij, als ik zie wat voor band mijn vrouw met mijn kinderen heeft en vroeger ook al had, dan ben ik daar wel jaloers op. Dat heb jij dan ook niet.
    Ik zeg: nog veel beter, want mijn man blijft ook een dag thuis, die heeft dus wel een band met zijn kinderen die jij dus niet had. Dus eigenlijk doen we het beter.

Dat was natuurlijk niet slim, dat snap je. het gesprek was daarna ook snel af.

14. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    2,177
    1
    0

Hahahaah goed zo meid! Zo die zit! waar bemoeit die man zich mee

15. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

Apr 26, 2006
    2,177
    1
    0
    en voor de rest, wel werken niet werken, fulltime of partime...iedereen moet lekker doen waar ie zin in heeft.

Als mama happy is is de kleine dat ook!

16. Bo20

Bo20 Fanatiek lid

Jun 8, 2006
    2,696
    0
    0
    HR
    Het is inderdaad nooit goed. Als je stopt met werken krijg je commentaar, als je volledig gaat werken ook. Ik, persoonlijk, zou gewoon niet alle dagen thuis kunnen zijn. Ik heb er nu bijna drie maanden aangeproeft en het is gewoon niet mijn ding. Nu mijn verlof er bijna op zit, ben ik blij dat ik weer aan het werk ga. Respect voor de dames die wel volledig thuis zijn.. Misschien dat ik er in de loop van tijd anders over ga denken, maar op dit moment niet..

17. Marijntje

Marijntje Bekend lid

Nov 9, 2006
    674
    0
    0
    Secretaresse
    Amersfoort
    We zijn natuurlijk ook niet volledig thuis! We gaan dagelijks leuke dingen doen met het geld van een ander! ;) geintje...

De vrijheid is ook heerlijk hoor...ik vermaak me voorlopig nog wel en zo niet dan ga ik weer op zoek. De muren komen ook wel regelmatig op je af maar het is maar net hoe je je dag invult.

M

18. sofieke

sofieke Bekend lid

Dec 11, 2006
    650
    0
    0
    Gelderland
    Weet je wat ik eigenlijk het meeste mis van tijdens mijn bevallingsverlof. Gewoon dat onbezorgde gevoel dat ik mij op niets anders moest concentreren dan onze kleine meid. Nu ik weer aan de slag ben en 4 dagen werk is de ene part-time dag toch ook wel een dagje waarin je nog allerlei andere klusjes wil doen en bovendien ben je toch nog steeds in je achterhoofd met het werk bezig. Het is niet meer zo onvoorwaardelijk alleen voor onze dochter...

Maar aan de andere kant zoals vandaag als ik dan weer een compliment krijg van één van mijn collega's over de manier waarop ik alles lijk te combineren dat geeft dan wel een energie boost! Dus mensen zouden eens wat vaker complimentjes moeten geven over onze aanpak in plaats van te zeuren dat we teveel of te weinig werken...

19. Jannes

Jannes VIP lid

Oct 6, 2006
    7,714
    1
    36
    Ik ben momenteel zwanger en werk fulltime (meer dan 40 uur). Na mijn verlof ga ik voor 4 dagen per week terug. Mijn vriend gaat ook 4 dagen werken. Dus ons kindje gaat 1 dag naar oma en 2 dagen naar de opvang. En wij zijn 4 dagen (incl. weekend) thuis.

Ik heb al rare gezichten gekregen over het feit dat ik 4 dagen blijf werken. Sommige mensen staan er gewoon niet bij stil dat vrouwen ook carriere hebben. En niet onbelangrijk, mijn functie kan niet in minder dan 32 uur. Ik heb gekozen voor een drukke baan (communicatie manager) in een internationale organisatie. Daar kan ik niet aankomen met 16 of 24 uur.

En: ik wil het niet eens. Heb een heerlijke baan, ga om 8 uur weg en ben gewoon om 18.30 uur (uiterlijk) thuis. Mijn vriend heeft dan ook lekker een papadag en die is elke dag om 17.30 uur thuis. Prima toch. Kindje komt niets tekort.

Zie hier veel vrouwen intern die het zo doen en die zijn allemaal gelukkig en krijgen het allemaal geregeld. Iedereen moet doen waar hij/zij zich prettig bij voelt.

20. laura14

laura14 Lid

Jul 9, 2007
    71
    0
    0
    Soms loopt het ook heel raar: ik was niet van plan om full-time te gaan werekn en toen kreeg ik opeens een waanzinnige baan aangeboden, echt een career move. Tja, hoe moeilijk het dan ook is om mn kind met oppas en creche achter te laten, dit was een kans die ik niet snel weer zou krijgen, dus aan de slag. Ik werk 45 uur per week, gelikkig kan ik heev vroeg beginnen zodat ik rond 17.30 de deur uit ben. Dan zie ik mn kind vaak maar net om haar in bad te doen en in bed te leggen, en dat is op de lange termijn wel zwaar, vooral als ze door de creche ziekjes zijn en niet zo happy als destijds alleen thuis met mamma. Maar ik vind ook dat bedrijven zicj flexibeler moeten opstellen; ik heb en een laptop en een blackberry en nog steeds kijkt iedereen achteloos op zn horloge als ik de deur uit sprint.....maarja, pech, ze wisten van te voren dat ik een kleine kind had en toch aangenomen. Het zou makkelijker zijn als werkgevers niet zo'n "op kantoor alleen kan je werken" mentaliteit hadden. Volgens mij zou ik veel efficienter zijn als ik deels van huis zou werken, dan kan je je dag zelf goed indelen.

Share This Page