Bij ons mag je 1 dag in de week thuiswerken, aangezien je vanaf je laptop gewoon kan inloggen op het systeem. Dat is dus echt ideaal!
Ik heb een eigen onderneming en sinds een jaar samen met mijn man ook nog een eigen zaak begonnen. Nova gaat 3 dagen in de week naar KDV, manlief is vaak de zaterdag thuis. Voor ons bedrijf samen zijn we veelal in de avonden aan het werk. Dan is Nova naar bed en is er een oppas in huis. Ik vind het heerlijk. Merk gewoon echt dat ik werken nodig heb! Ben tot aan de dag van de bevalling blijven werken en 3 weken later was ik weer aan de slag. Werd gewoon gek van mezelf, van het alleen maar bezig zijn met Nova. Heb een box op kantoor gezet en ben elke dag met kinderwagen naar kantoor gewandeld. Collega's zijn zelfs met haar gaan wandelen als ze niet sliep. Maar dat is dan voordeel van eigen baas zijn natuurlijk. Maar was meteen weer veel meer mezelf als werkend persoon. Thuis werd ik echt gek! Je eigen balans vinden hierin is het belangrijkste! En je niets van aantrekken van wat de buitenwereld ervan vindt! Het is JOUW kind en tevens ook JOUW leven!
Wat leuk om al deze verhalen te horen! Ik ben voor mezelf begonnen toen mijn dochter 5 maanden oud was... 1,5 maand geleden dus. Ik vind het wel erg moeilijk om me op mijn werk te concentreren, als ik weet dat er een heel lief meisje in de KDV zit op een steenworp afstand. Maar ik merk wel dat ik me er goed bij voel dat ik ook kan werken. Andere dingen doen dan moederen enzo. Ik werk 32 uur per week en ik vind het eigenlijk geweldig dat dit kan. Ik ben natuurlijk wel eigen baas en kan dus werken wanneer ik wil (als ik geen afspraken heb, dan). Dus ik werk veel 's avonds als ze slaapt en in het weekeinde. Mijn man is super en werkt ook 4 dagen per week. Samen gaat het geweldig en doordat we een schoonmaakster hebben zijn we ook echt samen als we samen kunnen zijn! Ik ben erg blij dat dit zo kan en ik vind het heel leuk te horen dat meerdere vrouwen hetzelfde doen als ik. Ik ben blij dat we in 2008 leven! Overigens heb ik nog nooit een vervelende opmerking gehad, dus dat kan ook nog!
Er valt voor alles wat te zeggen, of je nu niet werkt, parttime werkt, of fulltime, het is iedereen zijn eigen keuze. Ik denk ook niet dat een keuze beter is dan de andere, het is net wat voor jezelf en je gezin goed voelt... Je kan jezelf ook niet vergelijken met andermans situatie. Wat ze in de video zeggen 'al die bordjes omhoog houden', is wel zo. Voor jezelf keuzes maken in wat belangrijk is en dus prioriteiten stellen. Door het boek krijg je wel een duidelijkbeeld hoe anderen het doen, en kan je voor jezelf de ideale situatie opstellen. Uitbesteden dus. Ik neem straks als ik weer 4 dagen werk ook weer een poets. Verder is de tijd dat ik thuis ben quality time met junior. Sporten doen we thuis (we hebben een loopband en crosstrainer op zolder), even voor het werk of als de kleine slaapt. Dat bespaart veel tijd. Boodschappen doen we maar 1x per week, en die kan je zelfs online doen en dan wordt het bezorgd, als je wilt. Ik kook de helft van de tijd voor 2 dagen (vaak macaroni, kip met rijst, stampot), een grote pan en de helft knikker ik dan in de vriezer. Altijd handig voor een paar dagen later een snelle hap, gewoon even in de ping en klaar ben je met koken.. Ik heb door een eerdere burn out (in de uitzendbranche ) wel geleerd prioriteiten te stellen en keuzes te maken. Dat is gewoon heel belangrijk. Het perfectionisme heb ik moeten loslaten, je kan niet alles 100% doen. Ik hoop dat het me straks gaat lukken zo, en lukt het niet, dan gaan we het plan gewoon bijstellen. Niks moet, en ik doe gewoon waar ik me goed bij voel. Een au pair lijkt me aan de ene kant wel ideaal, maar het kost je wel enorm veel privacy, zo iemand heb je wel in huis dus daar moet je plek voor hebben en het moet wel klikken, het kost een stuk privacy en als ik aan een au pair denk, denk ik aan Tippiwan (van gooise vrouwen) ben ook wel benieuwd of iemand daar ervaring mee heeft hier...
geen au-pair, maar wel serieus nagedacht over een nanny. Wachten even af hoe het loopt met de tweede (we hebben een hele goede gastouder, maar het blijft een gehaast en gevlieg met brengen en halen) anders gaan we maar eens een nanny-bureau inschakelen.
Ik vind het fijn om jullie verhalen te lezen! Ik ben momenteel enorm in dubio, ik wil graag 4 dagen gaat werken (ipv 5) omdat ik mijn doorgroeikansen niet wil verpesten. Bij minder dan 4 dagen zijn die kansen gewoon 0. Toch vind ik het nu moeilijk, nu ze eenmaal geboren is. Ik wil ook heel graag bij mijn meisje zijn en ik ben bang dat 1 dag en het weekend te weinig zal zijn. Voordeel is wel dat mijn man op zaterdag werkt en maandag thuis is, en oma wil ook opassen, dus ze hoeft maar 2 dagen naar het kdv.
@Guppie: nou dan is dat toch ideaal. Hebben wij straks ook. 2 dagen KDV en 1 dag oma. Volgens mij heel normaal!
Wil ook echt 4 dagen blijven werken, inj verband met carrierekansen. Met 3 dagen red je het in mijn werk gewoon niet.. Maar nou kan ze niet direct 4 dagen terecht bij de kinderopvang, maar de eerste 4 maanden maar 3 dagen. Heb vandaag van mijn manager akkoord gekregen om die periode 1 dag ouderschapsverlof op te nemen! Vind het eerlijk gezegd wel heellekker om de eerste maanden nog eens een dagje extra van mijn kindje te mogen genieten en samen te wennen aan het werkende en dagverblijf-bestaan. Voelt toch een beetje als vakantie
Toen ik zwanger werd van mijn zoontje had ik een goede baan als Revenue Manager in een hotel. Na mijn zwangerschap kon ik deze functie voor 4 dagen gaan doen. Uiteindelijk heb ik na een half jaar toch besloten iets anders te zoeken, zodat ik meer tijd met mijn zoontje door kon brengen. Nu heb ik een functie met minder verantwoordelijkheden (wel een andere branche, dus beter salaris), maar ik moet zeggen dat ik mijn oude functie steeds meer ga missen. De banen die er zijn van 24 uur zijn nou niet de meest interessante banen naar mijn mening, dus ik ben weer op zoek naar iets anders. Het is jammer dat de duobanen nog niet zo vergevorderd zijn, zodat verantwoordelijke, leidinggevende functies samen gedaan kunnen worden, zodat je toch een leuke baan voor 3 dagen hebt. Maar dat wordt wel de toekomst denk ik hoor!
Dat denk ik ook, ze zullen uiteindelijk wel moeten, aangezien de arbeidsmarkt steeds krapper wordt! Wat ik zo vreemd vind is dat ze eigenlijk willen dat wij vrouwen meer werken, omdat die zelfde arbeidsmarkt steeds krapper wordt en als we dan meer werken...worden we weer afgerekend op het feit dat we niet thuis blijven zitten...
Hier ook een werkende moeder. Beleidsadviseur voor minstens 32 uur pw (officieel 32 maar in de praktijk meer). Volgens mij is het het belangrijkst dat je jezelf prettig voelt. Het commentaar krijg je toch wel van moeders die minder werken of helemaal niet werken. Al met al voor mij (of ons) was het wennen maar een keer gewend en je weet niet beter. tuurlijk is het druk en soms een haast en vliegwerk, maar dat zal ook zo zijn als je bv 2 of 3 dagen werkt. Je leven verandert gewoon dus vanuit mijn idee kun je beter gelijk wennen voor de volle mep. Ik moet zeggen dat ik het vaak jammer vind dat vrouwen met een baan zoveel minder gaan werken terwijl de mannen gewoon blijven werken. Ik zeg dit puur vanuit mijn mening. En zal hier ongetwijfel wel wat commentaar op krijgen, maar soms vind ik de zaken nog steeds wat ongeemancipeerd. En dit zeg ik dus ook omdat ik zo vaak opmerkingen krijg van VROUWEN (en dus NIET mannen) van goh dat je zoveel werkt joh, je gezin is toch het meest belangrijk? JA mijn gezin is het meest belangrijke in mijn leven. Maar ik zou binnen mijn gezin niet zo kunnen functioneren zoals ik nu doe, wanneer ik geen werk zou hebben of althans dat werk dat ik doe. Je wordt hiermee min of meer beoordeeld dat je andere prioriteiten hebt en/of geen goede moeder zou zijn. lfs sensee
Zal om te beginnen melden dat dit GEEN aanval is. Persoonlijk moet ik er niet aan denken om 4 of 5 dagen te werken. Ik werk er nu twee en dat vind ik eigenlijk al super moeilijk. Het liefste wil ik gewoon elke dag voor mijn mannetje zorgen. Helaas is de situatie niet zo dat ik kan stoppen. Wel heb ik altijd gezegt dat ik meer dagen thuis dan op werk wil zijn. drie dagen zou voor mij dus ook de max zijn.
Ik moet zeggen dat ik het idee heb, dat het vaak de moeders van vroeger zijn die het commentaar geven en niet zo zeer de thuisblijvende moeders van nu. Vaak de moeders voor wie het vroeger vanzelfsprekend was dat ze thuisbleven (omdat het gewoon zo was) vinden het nu raar dat je werkt. En ach...als ze niet tegen je kunnen ouwehoeren omdat je of thuisblijft of omdat je werkt...verzinnen ze wel weer wat anders om commentaar over te leveren Gewoon lekker doen waar je jezelf goed bijvoelt is mijn motto...dat is het beste voor je kind en voor jezelf en ik moet zeggen dat me dat heeeel goed bevalt!
Ik zou er echt niet aan moeten denken om de hele dag thuis te zijn. Voor mijn gevoel wordt wereld dan heel klein. En zou ik het gevoel hebben stil te staan. Maar 4 of 5 dagen werken is op dit moment ook niet mijn keus. Werk op het moment 3 dagen per week in een duobaan als directiesecretaresse. Inderdaad kan ik op dit moment geen carriére maken omdat dan meer uren vereist worden. Maar op dit moment hoeft dat voor mij ook nog niet. Als straks onze tweede naar school gaat komt mijn tijd wel weer. Dus de komende jaren ben ik nog wel even tevreden zo, en straks wil ik mij wel weer verder ontplooien. Ik vind het maandagavond heerlijk dat ik morgen weer "mag" werken, en donderdagavond rij ik zingend naar huis omdat ik lekker weer 4 dagen met mijn meisje mag doorbrengen. De balans is goed. En bij de een ligt die balans op fulltime mama en bij de ander op fulltime collega. Prima toch.
Ik heb ook een poosje 2 dagen gewerkt, en het klinkt misschien gek, maar ik vond dat veel hectischer dan 4 of 5 dagen werken.
ach ja en zo denkt iedereen weer anders! Ik wil echt minder gaan werken als onze dame naar de basisschool gaat. Ik vind het heel belangrijk om er dan te zijn als ze thuiskomt. Ik wil nu ook wel bij haar blijven, maar ik vind mijn eigen ontwikkeling ook belangrijk. Het gaat er uiteindelijk om dat je prettig kunt leven, en dat is voor iedereen weer op een andere manier toch!
Maar dat denk ik idd ook guppie. Tenminste dan denk ik dat het voor mij de tijd is ouderschapsverlof op te nemen voor de woensdagmiddag. Heerlijk met de dame naar de film of een voorstelling in de Schouwburg. Ik zou dan uitkomen op 28 uur per week. Punt is wel en dat zijn ongetwijfeld meer die die ervaring hebben, als je minder gaat werken blijft je werk vaak hetzelfde, tenzij je echt substantieel minder gaat werken...
Vind dit overigens een leuke topic. Gewoon om te weten dat er meer zijn die de carriere nog belangrijk vinden en ook meer dan 'gebruikelijk' werken. groetjes sensee
Ik werk ook 4 dagen. Ik vind de balans echt heerlijk zo. Ik heb de woensdag vrij. Dat breekt de week lekker door midden. Ik geniet zo enorm van mijn werk dat ik helemaal geen schuldgevoel of iets heb als ik op mijn werk ben. Als ik thuis ben ben ik er 100% voor Emme. Ook dat vind ik geweldig. Mijn man werkt onregelmatige diensten en is overdag best vaak thuis. We hebben flexibele opvang en geven per maand op wanneer we opvang wilen. Gemiddeld is dat 2 dagen (4 dagdelen) in de week. Ik weet zeker dat ik een leukere moeder ben wanneer ik werk. Ik vind er echt niets aan om alleen thuis te zijn en te zorgen. Ik geniet enorm van de uitdaging in m'n werk en het contact met collega's. Drie dagen werken is voor mij geen optie. Dat is te weinig in m'n functie. Er is niemand die m'n werk overneemt als ik er niet ben. Er blijft dan teveel liggen. Ik krijg eigenlijk weinig commentaar in m'n omgeving over het feit dat ik 4 dagen werk. Ik denk dat dat ook komt omdat ik het zo leuk vind. Er werken heel veel mensen tegen hun zin en die klagen vaak steen en been over de combi werk en kids. Mensen die het naar hun zin hebben hoor je daar niet zo over. Zo ontstaat er denk ik een heel vertekend beeld. Leuk topic idd! Pim