Volgens mij is dat ook nog niet echt geaccepteerd, mannen die minder werken. Althans in de branche van mijn man. Je wilt niet weten wat voor commentaar hij kreeg bij solliciteren toen hij aangaf max. 36, maar het liefst 32 uur te willen werken. Ach en ieder moet doen wat goed is voor de eigen situatie. Wat voor de een goed is, kan een ander niet. Zelf ben ik thuisblijfmoeder en zou graag 2 dagen werken. Dan gaat mijn man van 36 naar 32 uur. Dat zou voor ons, met onze mogelijkheden, een ideale situatie zijn. Maar ik kan nog geen baan vinden... Ik vind het altijd heel knap dat moeders zoveel kunnen werken, ik zou het echt niet kunnen! Ik vind het trouwens wel een leuk topic, om te lezen hoe anderen het doen zonder, dat er meteen vooroordelen over en weer geuit worden...
Gisteren was het weer zover, niet de vrienden dit keer, maar de schoonmoeder. Ze vond het geen goed idee dat ik 40 uur wilde gaan werken in zo'n tijdrovende en verantwoordelijke baan. "Wie voedt het kind dan op, de kinderopvang?!" Ik, mateloos geïrriteerd: "De kinderopvang, vangt óp. Wij, de ouders, voeden op!" *woest*.. Ik vind het zó vervelend worden... Ik begin bijna aan mezelf te twijfelen. Ik las hier ergens, weet niet exact meer wie, die zei dat het vaak de thuisblijfmoeders van vroeger zijn die commentaar leveren. De nieuwe generatie denkt er vaak heel anders over. Ik vind het bijvoorbeeld erg knap dat er moeders zijn die volledig thuis blijven.. Petje af, ik zou het niet kunnen!
He Bo20: misschien ben je wel een leukere / betere moeder, als je een stukje eigenwaarde haalt uit je werk. Misschien ook niet en valt het straks tegen zo veel te werken, nou dan kan je toch altijd nog terug? Eerst maar eens kijken of het werkt voor jullie (en bewijzen dat het wel kan). Zo zou ik de discussie gewoon afkappen! Kan me voorstellen dat je moe wordt van dat soort waardeoordelen! Mijn collega vroeg of ik het niet zielig vind dat de kleine straks 4 dagen naar het KDV gaat. Nou vind het eerder zielig voor mezelf, zou best wel een dagje extra van de kleine willen genieten, maar wil me nog wel verder kunnen ontwikkelen en bevrediging halen uit mij werk. Ik denk dat ik dat in mijn werk beter kan in 4 dagen dan in 3. Dezelfde collega is altijd superattend, maakt zakjes pepernoten en gedichtjes voor iedereen met sinterklaas, neemt zelfgebakken muffins mee naar het werk.. Ik maakte een keer de fout om t zeggen, daar heb je wel tijd voor als je 3 dagen werkt. OEPS, dat viel dus helemaal verkeerd! Nou, ik zou niet weten wanneer ik daar tijd voor heb.. Zij werkt 3 dagen, en moet er hard aan trekken om alles bij te houden, maar doet wel haar werk heel goed en is een leuke collega waar je wat aan hebt. Daar valt niks van te zeggen. In mn vorige baan had ik een vestigingsmanager die 3 dagen werkte. In de uitzendbranche heb je veel trainingen en coaching etc. Daar was ze een dag per week mee bezig. Nog een dag per week ging ze op afspraak bij klanten. Verder plande ze altijd de bezoeken aan het consultatiebureau / huisarts / tandarts etc in op de dagen dat ze werkte (vind ik absoluut niet kunnen als je parttime werkt, dan plan je dat toch waar mogelijk op je parttime dag, of niet soms..?!). Verder was er nog wel eens een kind of man ziek. Met als gevolg dat ze ongeveer een halve dag per week op de vestiging was, en dan ging ze de kas tellen. Taken als offertes maken, bezoekverslagen, rapportages etc werden gedelegeerd naar het team. Ze kwam er ook eerlijk voor uit dat ze werken eigenlijk heerlijk vond om thuis weg te zijn. Liep best wel de kantjes er vanaf. Reed wel 5 dagen per week in een dikke bak van de zaak, maar regelde niks voor ons en was er nooit. Na tegenvallende resultaten, en 3 overspannen medewerkers, is ze uiteindelijk teruggezet in functie. En terecht. Voor iedereen beter..
ik vind dat de keus voor iedereen persoonlijk is. ik wilde thuis blijf moeder worden maar naar 4 maanden had ik het wel egahd. ik had weinig activitieten buiten het moeder zijn en miste het ontzettend, ook was ik moe en chagarijnig uit verveling.ik ben dol op me dochter hoor daar niet van en kan echt wel van haar genieten maar nu ik 4 halve dagen werk nog veel meer. ik werk dus vanaf 16 januari weer 4 ochtende in de week en het bevalt me prima. het is een top baan met leuke collega's en natuurlijk mis ik me dochter die op dat moment bij de gastouder zit maar geniet toch ook van de tijd die ik even voor me zelf heb. weer echte gespreken ipv alleen gek doen en brabbele wat ik trouwens ook erg lkeuk vind ik vind voor me zelf 4 ochtende wel genoeg omdat ik dus niet wil dat iemand anders mijn kind opvoed. alicia ligt vaak om 7 uur al op bed en dat zou beteken dat ik haar anders smorgen en savonds max 1 uurtje zie in totaal en dat is toch echt te weinig om een band op te bouwen. nee hoe het nu gaat bevalt me prima en thuis zitte nee das toch niks voor mijn. als ze naar school gaat over 4 jaar dan ga ik weer meer werken
@ Ma2Be: Ja, inderdaad. Ik kap zo de discussie ook altijd af. Vreselijk irriterend vind ik het worden. Eerst maar eens zien, dan oordelen. Ik heb wel gelijk aangegeven dat wanneer Chloé naar het consultatiebureau moet ik de hele dag vrij neem. Dat vind ik gewoon belangrijk. Uiteindelijk is en blijft mijn dochter het belangrijkst en die moet er niet de dupe van worden.
En waarom kijken ze alleen maar naar moeders. Ik geef aan dat ik 4 dagen ga werken, dan kijkt iedereen raar. Maar als ik dan zeg dat mijn vriend ook minder gaat werken en dus thuis is, dan is het opeens goed. Waar bemoeien ze zich mee! Kan me daar heel erg over opwinden. Ik heb gewoon een baan waarin ik niet over 5 jaar terug kan als herintreder. Dan ben ik niet bij. In de (marketing) communicatie verandert zoveel, daar kan ik toch niet in achterblijven. Stel dat ik nu niets zou weten van online media... dan functioneer je toch niet in zo'n baan. Mijn tante zei ook nog: je kind niet in een opvang doen hoor... is heel slecht. Die meisjes zorgen niet goed voor je kind. Gebaseerd op 1 ervaring die ze ergens vaag had opgevangen... pff zo vermoeiend
Oh ja om dat soort dingen kan ik ook zo woest worden. Hier wordt altijd alles van dat soort dingen op de vrijdag gepland (tenzij spoed uiteraard en cb mochten we eerst niet op vrijdag) maar als ik dan idd collega's zie die 2 (bij ons is het zo erg heh overheid..) dagen werken en dan ook op die dagen dat soort dingen plannen gaat mijn dak eraf hoor. Belachelijk!
Ieder zn goed recht hoor maar vanuit mijn ogen doe je opvoeden nooit alleen? Betrekken van meerdere partijen bij een opvoeding lijkt mij juist goed. Ook vanuit het oogpunt dat kinderen dan verschillen zien in leefwijze en culturen. Ik vind het grappig om te zien dat mijn dochter ook leert van de meiden van de kinderopvang, dingen die ik misschien wat minder met haar zou doen. Bv zingen van liedjes, doen wij ook maar mijn genre is beperkt, die meidenu kennen alles. Bij ons is het door de week erg weinig tijd, al gaat Jaime echt niet om 19 uur slapen maar meestal om 20 uur. Het weekend bij ons is wel heel intensief, juist omdat wij met elkaar minder tijd door de week hebben.
Daarom zou ik mijn zoontje, mocht ik geen baan gevonden hebben tegen die tijd, zeker naar de peuterspeelzaal doen. Ehm maar dat heeft niet veel met dit onderwerp te maken... Wat bedoel je precies met 'bij ons is het zo erg'? Vind je het erg dat zij 2 dagen werken?
Ik heb toevallig a.s. vrijdag een dagje vrij genomen met mijn man...dan gaat onze hummel dus mooi niet naar de opvang, want dan gaan we extra van hem genieten! Dat maakt het wel weer speciaal! Meer denk ik, dan wanneer ik altijd thuis zou zijn. Bij mijn man op zijn werk vinden ze het overigens ook allemaal maar raar, dat ik niet thuis zit hahaha, maar ja....techniek he? Allemaal vastgeroest..... Misschien gaan we als mijn ouderschapsverlof op is wel ruilen, dan ga ik 5 dagen werken en hij 4...volgens mij gaat dan het dak eraf op zijn werk hahaha Moet eerlijk zeggen, dat ik ook niet veel zin meer heb om die ene dag op te geven....vind het veel te leuk, maar meer hoeft voor mij ook niet!
wat betreft dingen planne als je moet werken, tja ik werk op maandag tot donderdag van 9 tot 1 uur en tot aan vorige maand was het cb op vrijdag dicht. ze plande mijn altijd in de ochtend en ze zijn ook maar tot 2 uur open behalve op donderdag maar dan is het smiddags zo druk vanwegen het inloop uurtje en het weeguurtje dat ze dan niemand in willen planne. ik wek pas sinds januari en heb me laatste afspraak nog voor me 1e werkdag kunnen planne en vanaf nu ga ik gewoon op vrijdag. me volgende afsprak staat ook op vrijdag ochtend en ik heb daar toch een moeite voor moeten doen pfff dus het ligt echt niet alleen aan de ouders hoor
Ja dat is dus ook de sector van mijn man ja. Pfff, wat een moeilijk gedoe om minder dan 40uur te kunnen werken als man! Hij heeft er banen voor laten schieten...
Ja, bizar he? Terwijl het toch al moeilijk is om technisch personeel te vinden....ik zou dan denken beter iemand voor 3 of 4 dagen dan helemaal niemand.....maar ja...wie ben ik?
Dus 's avonds uitgebreid in bad, lekker kletsen en spelen.. hai, hier wil ik graag op reageren. ik werk parttime, en 2 dagen in de week werk ik wel de hele dag. ik werk die dag dan van 8.30 tot 17.00. als ik dan vrij ben om 17 uur, ga ik eerst naar het kdv (sophie gaat 2,5 dag daarheen), vervolgens ben ik rond kwart voor 6 thuis. ik heb dan de avond van te voren al het eten klaar gemaakt (aard. geschilt ed). kwart over 6 komt partner thuis en gaan we eten, want om 19 uur wil sophie graag haar flesje weer. voor die fles van 19 kan ik haar dus niet (ivm tijdgebrek) in bad doen. na de fles van 19 is ze erg moe en doe ik haar dus in bed, ik maak haar vervolgens om 22 uur wakker voor de laatste fles en dan gaat de nacht in.. die 2 dagen zie ik haar dus erg weinig. dus die regel van uitgebreid in bad doen enzo., vind het knap als jou dat lukt als je dus wel fulltime werkt.
Ik ben zelf altijd pas om kwart over zes thuis en dan moet ik Sjoerd nog eten geven, voo onszelf koken en eten. Maar toen hij nog de fles kreeg, gaf mijn man om zes uur de fles en gingen wij pas eten als Sjoerd naar bed ging, dat was soms pas om acht uur, maar daardoor hadden we wel meer tijd voor hem. Het is een beetje aanpassen aan zijn schema, maar dan lukt het prima!
@ Zonnetjes: Ik wil het in iedergeval wél proberen en wil ook echt dat het kdv haar 's middags wel laat slapen en dan doel ik ook meer op iets latere leeftijd, zodat ze 's avond wat meer energie heeft..
Haha nee dat moet ieder voor zich weten. WAt ik er vind is dat sommige mensen die twee dagen werken, bezoekjes aan tandarts dokter etc op de dagen plannen dat ze werken...
Hier ook rond zes kwart over zes thuis. En dan idd nog eten geven aan Jaime. Je hebt gelijk de fles was eenvoudiger. Jaime eet nu eigenlijk meestal alleen, ik vind dat wel heel jammer, maar ja anders duurt het gewoon te lang voor haar. Ik nog koken etc. Dan kunnen we pas rond 19 uur eten. Wij eten zelf vaak pas half acht soms als zij op bed ligt. Idd beetje aanpassen. Maar uitgebreid in bad is hier niet dagelijks. Nadat zij heeft gegeten gaat ze meteen in bad. Ze zit dan ongeveer 20 minuten in bad. Geeft zelf aan wanneer ze er weer uit wil..haha. De ene dag gaat ze in bad en de andere dag is het wassen met het washandje. groetjes Sens
ons meisje gaat meestal tegen half 8 naar bed. Ik haal haar rond half 7 op van de opvang, daar heeft ze al gegeten, dan snel bad in, pyama aan, even keuvelen, dan maak ik eten voor ons en eet ze vaak nog een hapje mee. Daarna dus naar bed. Op 'thuisdagen' maak ik pas tegen 6 uur eten, dus eet ze half 7. Mijn man is dan vaak iets later, die warmt maar op. Het is niet ideaal, maar het werkt wel.