Carrière switch verloskundige?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door minimee, 1 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Hoi allemaal!

    Bijna 8 weken geleden ben ik voor de 4e keer mama geworden van een prachtig kereltje. Onze andere jongens zijn bijna 9, bijna 6 en 4.
    Ik zit al een poosje niet op mijn plek op mijn werk en de laatste jaren ben ik op en af bezig geweest met de droom om als verloskundige aan de slag te kunnen.
    Iedere keer liet ik die droom maar weer schieten, want 4 jaar naar school en dus geen inkomen..hoe ga je dat doen als volwassene met een hypotheek e.d. wat gewoon doorloopt?
    In principe heb ik de goede vooropleiding en examenvakken (havo+biologie en wiskunde.) Ik mis enkel scheikunde maar daar kan ik een deelcertificaat voor halen begreep ik. Dus dat is an zich geen probleem. Ik ben me bewust van de zwaarte van de studie en de selectie procedure want ik heb mij er al vaker in verdiept. Wat mij alleen iedere keer weer ontmoedigd is het wegvallen van mijn salaris gedurende 4 jaar. Mijn man heeft een goede baan, maar niet zodanig dat hij alles alleen kan opvangen gedurende 4 jaar. We zijn vorig jaar verhuisd (groter gaan wonen vanwege de wens voor een 4e, een grotere auto enz). Dus dat is gewoon echt even een ding nu.

    Kan er eens iemand een beetje mee denken in oplossingen? DUO heb je geen recht meer op zag ik bij 30+ (ik ben 35).
     
  2. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.634
    10.536
    113
    Wordt de studie alleen fulltime aangeboden? Of ook deeltijd? Kan je een werk/ leertraject volgen? Heb je al naast elkaar gezet hoeveel inkomen je mist als je stopt met werken, kan je op bepaalde kosten bezuinigen?
     
  3. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Ja inderdaad alleen in voltijd en ook maar via 3 instituten in Nederland op basis van inloting.
    Bezuinigen kan altijd maar een heel salaris missen gedurende 4 jaar wordt echt heel lastig..
     
  4. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.647
    3.007
    113
    Vrouw
    Als je niet teveel van de Belgische grens woont is dat misschien nog een optie.
    In mijn klas in Antwerpen was meer dan de helft van de leerlingen Nederlands. Bij ons is het maar 3 jaar opleiding en geen inlotingsysteem.
    Studie is hier ook veel goedkoper maar ik durf niet te zeggen of dat ook zo is voor Nederlandse studenten in belgie. Ik kwam vorige week toevallig mijn inschrijvingsgeld nog tegen en dan was voor 1 jaar 660 euro (zonder boeken en cursussen wel).
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  5. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Volgens mij kun je gebruik maken van een Levenslang Leren Krediet, maar pin me er niet op vast..
     
    minimee vindt dit leuk.
  6. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Oh daar ga ik eens naar kijken! Wij wonen op een uurtje rijden van Antwerpen dus dat is heel goed te doen!
     
    artie en Neuzeke vinden dit leuk.
  7. Romy1234

    Romy1234 Actief lid

    16 sep 2017
    485
    338
    63
    Vrouw
    Ik heb in België gestudeerd (Leuven). Dat is inderdaad een stuk goedkoper. Ook voor Nederlandse studenten. Ik vond wel (dat was universiteit) dat het een totaal andere manier was van onderwijs dan in Nederland. Veel meer uit je hoofd leren. Veel minder casusgericht. Maar kan ook per studie verschillen
     
  8. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hier ook in Belgie gestudeerd, in Turnhout. Doen nu ook afstandsonderwijs 1 dag per week, dan kun je erbij blijven werken (behalve de stageperiodes dan).
     
  9. minimee

    minimee Bekend lid

    3 dec 2011
    852
    79
    28
    Dat had ik inderdaad gezien! Heb je bij Thomas More gestudeerd? Inmiddels klaar met studeren? En hoe oud was je toen je de studie begon? Wat was je ongeveer per week kwijt aan studietijd? En is het te combineren met een jong gezin/werk? Ik maak me een beetje druk om de belasting per week en de zicht op een baan als ik klaar ben. Als ik namelijk februari zou starten ben ik 40 als ik klaar ben. Er zijn ongetwijfeld zat jonge meiden die van de Nederlandse academie komen van een jaar of 25 en ik vraag me dan af, wie ze liever hebben ;)
     
  10. Marit80

    Marit80 Actief lid

    10 jul 2006
    220
    7
    18
    Ik ben idd bij TM begonnen op mn 37e, wel de voltijdvariant (in theorie, in praktijk deed ik 90% zelfstudie). Werkte er tussen de 24 en 32 uur bij. Heb in mijn 3e jaar een baby gekregen en toen de boel stilgezet, zag en zie even niet hoe ik met een niet-doorslaper onregelmatige stages moet lopen.
    Studietijd per week viel wel mee hoor als je het bijhoudt ;). En je kunt zelf bepalen hoeveel vakken je in 1 keer doet, je mag er gerust langer over doen.
    Stages vond ik pittig. Om in NL te kunnen werken moet je die ook in NL zoeken, dat moet je zelf doen en helaas krijgen de in NL studerenden voorrang. Leeftijd bij diplomering zou ik me niet druk om maken, veel zwangeren vinden juist de levenservaring die je meeneemt fijn!
    Ik zou eens naar een open dag gaan en even kletsen met een trajectbegeleider, ik zeg altijd, beter spijt van de dingen die je gedaan hebt dan van wat je nooit hebt durven proberen ;).

    Ik heb nooit spijt gehad, heel veel geleerd en bevallibgen mogen meemaken, dat neemt niemand me af ongeacht of ik de opleiding ooit nog af maak!
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.583
    4.625
    113
    Heb jij in Nederland al een hbo of wo diploma behaald? Dan moet je helaas geen gewoon collegegeld betalen maar instellingsgeld. Dat kan zo 10.000 per jaar zijn. Voor velen echt onbetaalbaar. Dat haal je er natuurlijk nooit meer uit.

    In België kan de studie in deeltijd, is er geen loting en ben je veel sneller klaar. Het nadeel is wel dat de studie veel academischer (theoretisch) is en minder praktijk gericht. Ook is het natuurlijk gericht op de Belgische situatie van een ziekenhuisbevalling onder leiding van een gynaecoloog. Daardoor heb je minder aansluiting bij de situatie in Nederland waarbij verloskundigen zelfstandige medische professionals zijn die een eigen praktijk hebben. En zelf bevallingen doen en thuisbevallingen kennen ze daar eigenlijk ook niet. Je moet goed navragen wat je kansen hier zijn. Ook wat betreft stages.

    Besef daarnaast dat het wellicht wel 10 of meer jaar geleden is dat jij de havo hebt gedaan. Veel kennis zal verloren zijn gegaan.
     
  12. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113

Deel Deze Pagina