Carrièreswitch maken....hoe dan?!?

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 15 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Al tijden zit ik er aan te denken om een carrièreswitch te maken. Ik werk al jaren (15) bij dezelfde werkgever en zit daar aan het plafond. Er zijn geen doorgroeimogelijkheden meer. Hierdoor merk ik, dat de rek er bij mij ook uit is.

Naast mijn huidige baan heb ik ook nog een 0-uren baan bij de overheid, maar de droom om volledig te gaan werken daar heb ik opgegeven, omdat er gewoon weg geen mogelijkheid is om volledig over te stappen in de provincie waar ik woon & werk. Dus dat blijf ik op 0-uren basis doen.

Maar al een tijdje kriebelt het om de overstap te maken naar het onderwijs. De kinderen zijn nu groot genoeg, gaan alle 3 zelf naar school, dus de tijd is er rijp voor.

Nou heb ik me eens verdiept in de opleidingen en ik wil het liefst een deeltijd opleiding doen, zodat ik mijn baan nog kan aanhouden in eerste instantie (inkomen). Ik heb geen recht op studiefinanciering ofzo.
    Ik ben me nu gaan oriënteren op de Pabo en de LOI-opleiding lijkt me het makkelijkste te combineren met werk en gezin. Maar nu vraag ik me af....en misschien is het wel geheel onterecht, hoe wordt er tegen zo'n opleiding aan gekeken?

Iemand ervaring mee? Of überhaupt ervaring met een opleiding via Loi of een carrièreswitch maken?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Hou er rekening mee dat je bij een Pabo opleiding een behoorlijk deel stage moet lopen. En dat zijn 'gewone' werkdagen van 8 uren, dus denk wel na hoe je dat denkt te combineren met je gezin.

puzzelstukje vindt dit leuk.
  3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Ik ga een carriereswitch maken. Start na de zomer met Maatschappelijke zorg, wil persoonlijke begeleider worden in de gehandicapten zorg.

Fulltime naar school zag ik niet zitten dus ga BBL doen, 20-24 uur werken en 1 dag per week naar school.

4. BabyFG

BabyFG VIP lid

20 feb 2012
    9.071
    1.917
    113
    omgeving Rotterdam
    LOI werd mij afgeraden door de eigenaar van een leraren flexpool hier in de regio.
    Hij gaf aan dat zij wel erg goede ervaringen hebben met de digipabo van InHolland bijv.
    Vanaf het eerste moment moet je wel meteen stage lopen bij de pabo, 1 dag per week voor sowieso 3 jaar lang en t laatste jaar (weet niet of dat dan t hele jaar is) zo goed als fulltime dacht ik :)

Ik denk er ook over om alsnog de pabo te gaan doen. Maar straks eerst maar kijken hoe deze baby het doet en of ik niet gewoon een leuke baan dichtbij huis kan vinden waardoor die behoefte misschien wat verminderd ;)

Is een andere baan zoeken niet een optie voor je? Een andere omgeving en andere collega’s kunnen ook heel verfrissend werken

5. mol81

mol81 Niet meer actief

Wat leuk dat je de pabo wilt gaan doen! Er is meer dan genoeg werk in het onderwijs, dus dat zit wel goed.
    Om je goed te kunnen helpen, zou ik graag weten wat je vooropleidingen zijn. Als je al een HBO-opleiding gedaan hebt, kun je wellicht als zij-instromer aan de slag. Als je een MBO-opleiding hebt, zal de pabo wat langer duren.

Ik kijk zelf altijd naar opleidingen die mensen gedaan hebben als ik ze aanneem. Met alle respect, LOI als opleiding neem ik niet serieus. Dan zou ik echt gaan voor wat anders.

Weet je dat je via DUO kunt lenen en leren volgens een voordelig tarief?
    https://duo.nl/particulier/levenlanglerenkrediet.jsp

Handig om te onthouden is dat je veel stage zult gaan lopen dus vast werk naast je opleiding moet je goed plannen en afspreken.

6. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Alleen al hier bij mij in de buurt is er enorme diversiteit aan pabo’s van 2 avonden per week tot 1 dag van 14.00 tot 21.00 naar school. Allemaal excl stages natuurlijk.

Je betaald reductie tarief collegegeld en ee zijn zelf scholen gemeenschappen die je aannemen en de studie voor je betalen.

7. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113

Ik was leerkracht en doe de opleiding mwd. Ik heb ontslag genomen en werk nu als pber in de gehandicaptenzorg. En ik werk nu naast iemand als leerling waardoor ik alles leer en ga daarna zelf aan de slag! Zo leuk!

Gewoon doen! Waar een wil is is een weg... vergt alleen veel tijden discipline

8. Kleinmuisje321

15 nov 2018
    81
    60
    18
    Vrouw
    Super leuk dat je dit wilt doen! Ik heb er geen ervaring in maar ik hoop zelf dit ook ooit te kunnen doen.

Maar eerst even wachten tot de kleintjes allemaal wat groter zijn. Heel veel succes alvast

9. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Ik werk in het MBO, daar zijn veel zij instromers, die hebben 1 jaar lang 1 dag opleiding en verder betaald werk. Misschien is dat nog wat?

10. Hbz

Hbz Actief lid

23 nov 2013
    370
    92
    28
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Erg herkenbaar verhaal. Ik werk nu ruim 13 jaar in de ggz als verpleegkundige en zou mijzelf ook graag laten omscholen tot docent. Eerst deze zwangerschap voltooien hoor, maar heb wel de tijd om eea uit te zoeken tijdens mijn verlof straks.

Ik hoop dat je er uit komt en een goede keuze kan maken.

@mol81 het klinkt alsof jij er erg veel verstand van hebt. Ik heb een hbo opleiding. Is er ook een duaal traject om leraar te worden? Heb het geld namelijk wel nodig haha!

11. mol81

mol81 Niet meer actief

12. Sterre01

Sterre01 Fanatiek lid

29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Mijn partner heeft dit pas geleden gedaan van 15 jaar op kantoor naar nu een baan in de zorg op een woongroep, voor mensen met een beperking. (Gehandicaptenzorg) ik zie hem nu elke dag lachend en stralend thuis komen.

Start in september met zijn opleiding.

Zowel mbo als hbo kan je vaak een zijinstroom opleiding doen.

Deel Deze Pagina