carriere en kinderen gaan niet samen

Discussie in 'De lounge' gestart door ALeV84, 30 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik ben me enorm aan het stresssssssen !!

Ik ben 4 maanden terug bevallen en gelijk na de bevalling moest ik beginnen aan het afstuderen voor mijn studie rechten. Ik moest nog een laatste vak volgen en scriptie schrijven. Op zich denk je, en ja dat dacht ik ook voor de bevalling, een vak en een scriptie in vier maanden moet kunnen. Maar nee, het is verschrikkelijk. Ik ben de hele dag door bezig met mijn kinderen, en een jonge baby vraagt enorm veel aandacht. Vooral in het begin, met de borstvoeding, het wekenlang vloeien, de hormonen, een baby die ook 's nachts wakker wordt voor voeding etc etc, een peuter die elk seconde aandacht wil, was het niet te doen om te studeren. Nu mijn dochter 4 maanden is, is het nog steeds bijna onmogelijk om tijd voor deze laatste onderdelen vrij te maken. Ik ben dus maandenlang overdags een mama en huisvrouw (en ja er moet ook worden schoongemaakt, gekookt, de was worden gedaan) en 's nachts een gestreste, slapeloze studente die probeert om nog wat van de laatste vakken te maken. het tentamen had ik al gemaakt en wat kreeg ik als cijfer, een DIKKE 2 :)$). Nu wacht ik vol spanning op het cijfer van de herkansing. En nu ben ik al een week lang 's nachts bezig met mijn scriptie. Ondertussen ben ik ook flink aan het ontzwangeren. Wat het allemaal erger maakt is de langstudeerboete. Als ik voor einde augustus deze vakken niet haal moet ik naast het collegegeld ook nog eens boete betalen. Aaaaaaaaaaaargh hoeveel kan een mens hebben :(

Waarom schrijf ik dit? Ten eerste omdat ik nu klaar ben met mijn scriptie (alleen de conclusie nog) als opluchting en ten tweede omdat ik regelmatig hier de vraag voorbij zie komen of carrière maken tegelijkertijd met kinderen kan. Denk goed na voordat je hieraan begint, want het is supersuperzwaar !!

2. Simba

Simba Fanatiek lid

21 jun 2006
    1.129
    19
    38
    Het is inderdaad superstressen! Heb je geen hulp van je vriend of man die de zorg van je kindje(s) voor een gedeelte op zich kan nemen? ' s Nachts studeren breekt je natuurlijk op.... Zeker als je net mama bent geworden...Dat is eigenlijk gewoon niet realistisch...

Ikzelf ben mama van 2 kinderen (derde kan elk moment komen), werk 32 uur en heb een paar maanden geleden een tweede master (ook rechten) afgerond. Was idd zwaar en ook bij mij lag de langstudeerboete op de loer. Ik herken de druk dus die jij nu ervaart. Gelukkig heb ik doorgezet (met veel ondersteuning van mijn man!) en heb ik onlangs mijn bul opgehaald. Het was een zware tijd, maar het was het echt waard. Nog even en dan heb jij de eindstreep ook behaald. Wat kan je dan trots zijn op jezelf, meid!

Wanneer krijg je de uitslag van het tentamen?

3. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Wat goed dat je dit hier post! Ik zeg het vaak als waarschuwing tegen toekomstige moeders dat studie en kinderen heel kastig te combineren is maar dan wordt altijd weggewuifd. Het zal er ook aan liggen of je mbo of wo doet.

Ik ben hoogzwanger afgestudeerd (wo) en dat was prima, maar kind erbij tijdens scriptie schrijven lijkt me heel pittig.

Beel succes met je laatste loodjes!

4. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Misschien een paar uurtjes de kinderen bij je ouders of je schoonouders. Of dat je man thuis is en kan oppassen en dat jij ergens anders heen gaat om rustig een paar uurtjes te kunnen studeren. Bijv. eem bieb.

Ik heb het niet meegemaakt maar zo zou ik het denk ik wel doen.
    Toen ik op school zat ging ik wel eens naar de bieb om daar lekker rustig te zitten en mijn huiswerk te maken.

5. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ik heb ook gestudeerd en vorige week te horen gelregen dat ik geslaagd ben voor mijn Master! het is idd pittig en dan heb ik "maar" 1kind. ik deed veel als de kleine sliep of soms ging manlief een dagje de hort op richting dierentuin ofzo en kon ik een hele dag aan de studie.
    ik werk er ook 32 uur naast.

succes iedergeval met je laatste loodjes!

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik ben afgestudeerd (HBO) toen mijn oudste 8 maanden oud was.
    Het was zeker pittig en dan had ik er nog maar 1 en het was 'maar' HBO.

Wat mij heeft geholpen (anders had ik het nooit gered) was hulp van mijn man, ouders en mijn dochter ging 2 dagen naar het kdv.
    Kunnen jouw kids niet 1 0f 2 dagen naar het kdv? Je hebt dan recht op KOT, tenminste ik had het wel.
    En ik lees weinig over de papa, hij kan toch ook een deel huishouden op zich nemen?

Succes meid!

7. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Nou mijn petje af!

8. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    Ten eerste veel respect voor je dat je het toch doet!!!!

Maar k zou och kijken of je geen tijdelijke opvang kan regelen voor de kindjes, je loopt jezelf wel keihard voorbij zo, en dat kan ook niet lang goed gaan.

Al is het maar voor twe halve dagen in de week ofzo...

Succes nog

9. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Toevallig, ik heb ook een dochtertje van bijna vier maanden en ben ook bezig met mijn afstudeerscriptie rechten :) (die helaas nog lang niet af is). Ik vind het heel knap van je dat je het kunt opbrengen om 's avonds/'s nachts te studeren, dan lig ik altijd voor pampus hoor. Misschien kun je af en toe de kinderen een dagje uitbesteden zodat je een hele dag flink aan de bak kunt. (Wel lastig als je bv geeft. Ik doe dan meestal zelf de voedingen en vervolgens lever ik haar in bij mijn man die verder de zorg op zich neemt.) Heel veel succes met de laatste loodjes. Hopelijk kun je het afsluiten dit collegejaar.

10. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Ik doe een mbo studie en ik vind het nu goed te doen. De lesstof is natuurlijk niet te vergelijken met een hbo studie, maar toch moet ik zat verslagen schrijven en veel lesstof doornemen.
    Mijn kids gaan overdag naar school en mijn partner ondersteunt mij enorm. Ook krijg ik hulp van mijn ouders en schoonouders.
    Ondertussen vind ik het erg leuk om stage te doen en hoop volgend jaar mijn diploma te halen.
    Hoe het straks gaat met een baby erbij en borstvoeding zit ik best over in. Ik moet van mijn school namelijk 6 weken na 1 november. (uitgerekende datum) weer beginnen met nieuwe stage. Dus als ik later beval heb ik maar 4 weken om te herstellen. Ook wil ik borstvoeding blijven geven en vind dat lastig om in 4-6 weken het goed op gang te krijgen.
    Maar als ik me er niet goed bij voel op dat moment, meld ik dat en start ik wat later.

11. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Ik heb de laatste maanden van mijn studie een dag extra kinderopvang gedaan. Ik kreeg het niet voor elkaar om alles alleen in de avond uren te doen. Heb ook een baan voor 16 uur, wat in de praktijk op minstens 20 uur neerkomt. Ben nu zooo blij dat ik alles heb kunnen afronden!

12. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Oei! Dat klinkt inderdaad pittig! Geweldig dat je je er zo doorheen slaat.

Wel een waarschuwing inderdaad... Ik denk eraan om straks misschien nog een studie op te pakken na mijn zwangerschap ( ik werk niet, nog geen kinderen ), maar ik bekijk de boel nu wel met andere ogen.

Ik denk zeker dat het kan, maar echt heel zwaar wordt. Top dat je het doet!

13. Jaydee

Jaydee Fanatiek lid

2 feb 2011
    1.162
    0
    36
    Ach... Gelukkig ben je aangekomen bij de laatste loodjes. Helaas wegen die wel altijd het zwaarst.,
    Heb wel respect voor je hoor! Ik duim voor je mee dat het haalt voor augustus

14. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Wat goed dat jij je scriptie hebt afgerond.

Het lijkt mij ook superzwaar. Ik heb promotie gekregen tijdens mijn zwangerschapsverlof en begon na mijn verlof meteen in een nieuwe functie, wel ook als secretaresse maar nu als management secretaresse. Ik moest niet meer werken voor leidinggevenden van afdelingen maar voor de directie. Ooo, dacht ik! Eitje, dat doe ik wel even. Maar dat viel even tegen toen ik weer terugkwam. Natuurlijk is het een groot compliment als je werkgever je dit vertrouwen geeft, maar juist door alle drukte en het krijgen van kinderen, krijg je ineens een hele andere kijk op het leven. Het lichamelijke was niet eens het zwaarste, dat kon ik wel aan. Maar meer geestelijk...

Je moet thuis presteren als moeder en vrouw en je moet op je werk presteren in een nieuwe functie. Mij is dit niet gelukt helaas, ik zit in een hele dikke vette burn-out. Maar wat ik er tot nu toe van geleerd heb..

Ik weet nu wat ik echt wil, ik durf het alleen nog niet helemaal uit te voeren. Ondanks de tijd die de kinderen opslokken en het feit dat mijn man een drukke baan heeft ga ik nu doen wat ik altijd gewild heb, maar waar ik nooit in gesteund ben door mijn ouders.

Dus wat je ook doet, kinderen krijgen kan je ook een mega wake up call geven. Ik zie dit als iets positiefs, maar voel het alleen soms nog anders.

Goed dat jij dit hebt afgemaakt, naast alle drukte.

15. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Hier ook bezig met mijn scriptie en een langstudeerdersboete die op de loer ligt...

16. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Hmm. Mijn eerste reactie was toen ik de titel van je topic las: natuurlijk gaat dat samen! Maar 'samen' is bij jou wel heel letterlijk.

Ik ben jurist en werk 4 dagen en dat gaat prima. De kinderen gaan 3 dagen naar de creche. Maar als ik thuis bij de kinderen ben, is het idd bijna niet mogelijk om te werken. Misschien tijdens de slaapjes een beetje.

Dus fulltime studeren terwijl je ook fulltime moedert lijkt me wat teveel van t goede. Paar dagen per week opvang regelen zou ik zeggen en je focussen op je tentamen en scriptie! De laatste loodjes, succes!!!

17. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Het IS gewoon heel moeilijk, en die langstudeerdersboete is zo onrechtvaardig! Er hoort gewoon een goede regeling te komen voor mensen die tijdens hun studie ouder worden. Want als je werkt bestaan er allerlei verlofregelingen, maar als je studeert is er niets nada noppes...

18. MickeyM

MickeyM Niet meer actief

Die hele regeling moet teruggedraaid! Maar ik vind je sterk hoor TS, zwanger en afstuderen: oke, maar al kinderen hebben en dan doorbikkelen: ware held!
    Sterkte nog even en ik zou idd wat extra opvang regelen, je bent er bijna!

19. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb mijn promotietraject (een proefschrift) afgerond terwijl ik net een baby had. Ik ben zwanger geraakt in het laatste jaar van mijn aioschap, maar begon het echte schrijven pas toen ik terug was van verlof. Uiteindelijk was ik zwanger van de tweede toen ik promoveerde (er gaat nogal wat tijd overheen, ondertussen had ik al een baan als postdoc).

Dat was een pittig jaar, maar ik vond zo'n uitdaging wel fijn. Ik moet wel zeggen dat mijn man me enorm gesteund heeft en me heelveel uit handen genomen heeft (zo kon ik op vrije dagen op zijn werk of op de slaapkamer zitten schrijven en zorgde hij voor onze dochter, kookte hij bijna altijd zodat ik van 8-19 kon werken, etc). Hij was zelf al jaren eerder gepromoveerd en wist hoe het was - dat hielp wel!

Ik ben wel blij dat ik het niet nog een keer hoef te doen. Maar ik zou nooit zeggen dat een jong gezin en een carriere niet samen gaan. Het vergt aardig wat van je, en je moet aardig wat ballen in de lucht houden en een nieuwe balans weten te vinden. Zo heb ik weinig tot geen tijd voor hobbies (maar is mijn werk mijn hobby tot op zekere hoogte), en is mijn sociale leven nogal beperkt :) Dat is ergens gewoon een keuze - ik leef voor mijn gezin en voor mijn werk, en dat betekent in de praktijk dat er heel weinig voor andere dingen overblijft.

Nog even over borstvoeding, omdat sommigen het daarover hadden - ik heb mijn oudste al die tijd borstvoeding kunnen geven (en nogsteeds zelfs :)) - omdat ik vooral op mijn eigen kamer zat te schrijven en te ploeteren de hele dag kon ik makkelijk wat kolfpauzes inlassen. In mijn huidige baan sta ik vaker voor de klas en moet ik dat iets meer plannen, maar zal het ook prima gaan.

20. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    ... en dan vergeet ik te zeggen - succes met die laatste loodjes! Afstuderen is zo'n hobbel die je een keer neemt, en waar je later met enorme trots op kan terugkijken.

Met langstudeerboetes heb ik gelukkig nooit te maken gehad, ik ben sinds 2004 klaar met mijn master en toen gold dat nog niet. Ik vind het een belachelijke regeling :$ Sowieso zouden mensen die langer studeren omdat ze bv. moeder zijn geworden ondertussen, hiervan ontheven moeten worden.

Deel Deze Pagina