Bij mijn mans vorige baas ging het net zo. Degene die promotie maakte, werkte eerst jarenlang heel erg veel over zonder ervoor betaald te krijgen. Mijn man deed dat niet meer na een paar jaar, omdat hij toch die promotie niet wilde omdat hij een keer voor zichzelf wilde beginnen. Daarna is hij als ZZP'er bij een ander bedrijf in die sector gaan werken, zij werkten wel gewoon volgens de tijden die vastgesteld waren, en er kwam meer werk af uiteindelijk, het bedrijf liep beter dan die waar ze allemaal overwerkten. Het kán dus prima anders, maar het schijnt in bepaalde sectoren wel heel normaal te zijn dat carriere maken gekoppeld wordt aan hoe lang je er bent (en dat is dus alleen zichtbaar als je er bent als de baas er ook is)
In dit geval denk ik dat jullie moeten gaan bekijken hoe belangrijk het voor je man is om nu carriere te maken en of hij dat echt wil. Als dat zo is zullen jullie er wel aan moeten toegeven dat hij lange dagen maakt want vaak is het wel zo als er meerdere iedere dag tot laat aanwezig zijn, maar je man is er 2 dagen al vandoor dan toont dat misschien wat minder flexibiliteit en inzet. Ookal zal dat absoluut niet zo zijn. Is er niet een andere ouder waarmee je kunt afspreken dat zij een week met de kinderen mee gaan met de sport en dat jullie de andere week doen, dan heb je al iets meer flexibiliteit. Het is altijd moeilijk om werken en gezin te combineren, zeker als beide ouders werken, ik denk dat veel andere ouders in dezélfde situatie zitten, we zijn vaak toch tussen de 25-45 jaar en veel willen en kunnen nog promotie maken.
wij kennen dus ook een ander geval idd...andere sector, maar daar werken ze zelf nog met inklokken. Hoeven nooit over te werken en bedrijf loopt perfect.
Eigenlijk is er dus een sociale druk om later weg te gaan. Eerlijk, ik was altijd om 9.00 uur op het werk, en ging pas tegen zessen weg. Maar geen kip die dat zag, want iedereen kwam om 8.00 uur en was om 16.30 weer vertrokken. Ik deed dit trouwens niet om promotie te kunnen maken, maar ik ben gewoon geen ochtendmens. Ik vind het niet raar wanneer je man twee keer per week gewoon naar huis gaat wanneer hij zijn uren heeft gemaakt. Ik neem aan dat hij zijn uren moet boeken en dat de heren managers hieraan ook kunnen zien dat je man voldoende overtijd maakt. Ik vind het een raar gegeven dat de managers alleen maar zouden kijken naar hoeveel overuren iemand maakt. Er zijn echt nog meer facetten waar naar gekeken worden. Ik ga ervan uit dat een man die zijn verantwoordelijkheid neemt voor zijn gezin ook een grote plus krijgt. Dit geeft ook een bepaalde betrouwbaarheid weer. Overigens vind ik het ronduit oncollegiaal wanneer collega's elkaar alleen maar afrekenen op werktijden.
Ik vind het ook belachelijk, maar zo gaat het tegenwoordig inderdaad.. In 90% van de vacatures die online staan, wordt al geroepen dat je absoluut geen 9-tot-5-mentaliteit mag hebben. Dan weet je meteen dat dat ook ook zo'n bedrijf is.. Ik vind het echt heel maf dat dat is hoe het werkt. Ik vind dat, als je werktijden hebt, dat ook je werktijden moeten zijn. Als jij tot 17:00 werkt, moet je om 17:30 gewoon een afspraak in kunnen plannen, want je hebt natuurlijk ook nog een leven naast je werk. Dat je een keer tot 17:30, 18:00 of wat mij betreft zelfs 21:00 door moet werken, prima. Als dat incidenteel is, niets aan de hand. Maar als je op papier tot 17:00 hoort te werken en eigenlijk elke dag veel langer door moet gaan omdat er nog teveel werk ligt, en dat het je dan ook nog kwalijk wordt genomen als er dagen zijn waarop jij gewoon om 17:00 weg moet, omdat je nu eenmaal ook nog andere verplichtingen (of vrijwillige afspraken ) hebt, vind ik echt absurd.. Maar goed, dit is één van de vele redenen waarom ik absoluut niet voor een baas zou kunnen werken.. Oh en, leuk als je promotie maakt en meer gaat verdienen als je honderden overuren hebt gemaakt en daarmee je 'inzet hebt getoond', maar die salarisverhoging stelt waarschijnlijk een stuk minder voor als je het bedrag wat je eigenlijk voor al die overuren had moeten krijgen, ervan aftrekt
Ligt wel aan de branche ook. Banken, consultancy, verzekeringen hoor je dit vaak. Daar hoort het er wel bij. Bij ons zijn er bepaalde functies waarin dit ook verwacht wordt. Al heb ik ook een manager die z'n kind altijd een dag ophaalt maar die werkt wel daarna vaak weer. In mijn functie mag ik het zelf bepalen. Dat maakt dat ik vaak in het weekend of avond nog werk maar ook dat ik voor een uitje van school daar heen kan gaan. Ik denk dat jullie samen in gesprek moeten gaan. Als je man graag carrière wil maken zullen er offers noodzakelijk zijn in het gezinsleven (andere tijden sporten bijv) of niet natuurlijk maar dan is er ook misschien geen promotie. Het ligt er dus aan wat voor jullie belangrijk is.
nou same here en waarom ik dus nooit voor zo'n baas wil werken, vind het eigenlijk schokkend hoeveel mensen dit accepteren. Maar goed ik zou in deze branche al binnen een week geen baan meer hebben, want als mij dit vertelt werd en ik was om 8 uur op kantoor dan nam ik een selfie, stuurde die naar de baas met de mededeling: goh ik ben al aan het werk, waar ben jij?
Er zijn zat bedrijven waar het inderdaad zo werkt. Zelf zou ik niet bij zo'n bedrijf willen werken. Ik kon promotie maken ookal werkte ik parttime en moest ik regelmatig vrij nemen voor zieke kinderen, mijn werkgever beoordeelde mij op de inhoud van mijn werk en niet op de uren die ik overwerk. Aan de andere kant, dinsdag 18u zou voor ons ook niet haalbaar zijn. Mijn kinderen kunnen niet op een sport die op dinsdag 18u is. Jammer , dan zoeken we wel wat anders.
Mijn leidinggevende begint rond 7.30 en gaat zelden voor 18 uur weg. Ik daarentegen ben er om 8 uur en blijf, tenzij het echt absoluut noodzakelijk is, nooit later dan 16.30 uur. Maar daar staat dus ook even een heel ander salaris tegenover.
Maar dat hangt ook af van wat er over overuren is afgesproken, misschien hoort het wel bij de functie? Zit het in het salaris verwerkt? En met speling bedoel ik overigens meer dat het geen probleem is om eens een middag weg te gaan (zonder dst het uren kost). Ik baal soms van het overwerk van mijn man, met name als hij weer eens op zondagmiddag weer weg moet, maar daar tegenover staat een goed salaris en als hij een keee om 11 uur begint door omstandigheden, is er ook geen haan die daarnaar kraait. En promotie is natuurlijk geen verplichting.
Ik zou in eerste instantie kijken of de sporttijden niet anders georganiseerd kunnen worden? Woensdagmiddag, vrijdagavond (op vrijdag wat eerder (lees: gewoon op tijd) van je werk weg is toch wat sociaal geaccepteerder) of zaterdag?
er is niks over afgesproken, gewoon dat hij een contract van 40 uur heeft en daar naar betaald wordt...komt denk ik nog niet in de buurt van jouw man zn salaris Verder is eerder weg, later beginnen of eens compenseren absoluut geen optie.
De sporttijden vind ik niet zo heel raar btw, hier 2 keer om 17.15 uur, 1 keer om 16.45 en 1 keer om 17.00 uur.
Dan zou ik toch je zoontje meenemen naar je dochters les. Of een andere oppas voor hem regelen dan? (schoon)moeder, buurvrouw? Ik ben blij dat mijn vriend al in een managersfunctie zat voordat we kinderen kregen. Want daarvóór heeft ie inderdaad ook onwijs veel overgewerkt, maar zoals iemand al zei: eenmaal in die functie heb je wel weer een stuk meer vrijheid. Belachelijk of niet, zo werkt het wel vaak helaas
Er zijn zeker functies/bedrijfstakken waar je zichtbaar moet zijn. Er zijn gelukkig ook bedrijven waar het anders gaat. Ik heb zelf heel veel vrijheid als het gaat om het invullen van mijn werkuren. Ik hoef geen urenregistratie o.i.d bij te houden en ik zie mijn leidinggevende nauwelijks. Er wordt van mij verwacht dat ik mijn werk doe, als het druk is werk ik meer dan mijn contracturen en als het rustig is ga ik op tijd naar huis. Ik werk ongeveer 1 dag in de week thuis. Soms zijn er dagen dat ik al om 06.30 op weg ben voor een werkafspraak en het kan voorkomen dat ik pas om 20.00 thuis ben. In ruil voor flexibiliteit van mijn kant krijg ik veel vrijheid terug. Het bedrijf waar ik werk hecht waarde aan een goede balans tussen werk en privé. Uiteraard ligt dit ook aan de functie. Bij onze klantenservice moeten de colllega's tot 17.00 aanwezig zijn om de telefoon op te nemen, dus dan is die flexibiliteit minder. Tuc: jullie zullen samen moeten uitvogelen of het realistisch is dat je man bij dit bedrijf promotie maakt. Of het 'eerlijk' is wat er van hem verlangd wordt is bijzaak. Is een overstap naar een ander bedrijf of een andere sector een optie?