Mijn webwinkel vraagje!

Discussie in 'De lounge' gestart door flowersoflove, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Als ik een gratis webwinkel heb via 'mijn webwinkel', moet ik dan ingeschreven staan bij de kvk om dingen te mogen verkopen? Het gaat om zelfgemaakte armbandjes die ik puur voor de hobby verkoop (thuis zitten tijdens je zwangerschap.. je moet toch wat:D). Ik verkoop ze nu af en toe via Instagram, maar als ik me nu ineens zou moeten inschrijven ga ik ook niet verder met mijn webwinkel (staat nu op offline). Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

2. Lovelymommy84

Lovelymommy84 Fanatiek lid

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Heel officieel moet je je idd inschrijven bij de kvk.
    Maar er zijn genoeg kleine "bedrijfjes" die dit niet doen...

Evt. Risico's zijn voor je zelf. (Denk aan die leuke bd)

3. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Oh balen! Heb geen zin om risico's te lopen. Ik dacht dat zolang het echt om een hobby ging er andere regels waren, even vergeten dat we in NL wonen.. ;) Jammer, ik verkoop de armbandjes voor weinig geld zodat ik eigenlijk alleen het materiaal eruit heb, dus om een bedrijfje ervan te maken is niet echt winstgevend voor mij (ook niet wat ik wil).

4. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Even goed kijken op de site van de bd en de kvk.
    Ik zie bijv ook kleine webwinkeltjes voorbij komen die bijv luiertaarten verkopen maar hebben totaal geen info etc op hun site staan en vaak hebben ze dan ook geen kvk en geen zakelijke bankrekening. Ik moet ook wel zeggen dat ik ook niet snel iets zou kopen bij een webwinkeltje waar totaal geen verdere info beschikbaar is...

De bd hier in nederland is continu aan t zoeken en ook zij speuren naar mijn idee t hele net af... ik zelf had t risico niet genomen.

5. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik heb zelf een blog, een echt domein (.nl) zeg maar, waarop sowieso al mijn informatie staat, dan daarbij staat ook mijn instagram bij waar ik heel erg actief op ben en veel foto's van mijzelf op staan. Ook op de webwinkel staan gegevens en mijn mailadres van mijn blog. Maar wat jij aangeeft ben ik ook heel erg bang voor, dus ik ga het risico niet nemen. Jammer!

6. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Ik zou niets van je kopen zonder kvknummer...

7. MoniqueA

MoniqueA Bekend lid

11 sep 2008
    800
    0
    0
    Ingeschreven staan bij de KvK wil nog niet zoveel zeggen hoor. Ik zou me bij zoiets goed laten informeren bij de belastingdienst.
    Misschien valt het allemaal mee en zou je iets leuks laten varen omdat het je bijvoorbeeld alleen die 50 euro inschrijving bij de kvk kost.

Zou het eens navragen bij de belastingdienst of bij je adviseur.
    En er zijn genoeg mensen die kopen bij een webwinkel ook als ze geen kvk nummer zien staan. Net alsof dit heilig is en er dan niks "fout" kan gaan. Iedere jan doedel kan zich inschrijven bij de kvk dit wil niks zeggen over de kwaliteit van .... :)

8. Lovelymommy84

27 dec 2014
    2.069
    1
    0
    Gelderland
    Zou trouwens ook even bij je gemeente checken of je wel een webshop mag starten, sommige gemeentes kunnen nog wel eens vervelend doen. En je dan bijv een dwangsom opleggen van een goeie 10.000 a 20.000 euro.

Kvk zegt mss niet zoveel, maar in geval van oplichting kan men wel je gegevens op vragen. Bij kvk heb je ook een zakelijke bankrekening nodig. En de kvk meld je aan bij de bd.
    Ook ben je dan verplicht algemene voorwaarden etc te hebben.

Ik zou dus niets kopen op een site waar ik geld van te voren moet overboeken, ik heb meer vertrouwen in ideal etc. (Maar dat kost vaak ook geld)

Ik zou me er echt eerst even goed in gaan verdiepen voor je iets online zet, en idd net wat mijn voorganger zegt mss valt het wel mee.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    En...ook voor hobby moet je je inkomsten melden bij de belastingdienst...

Je kunt waarschijnlijk gewoon kwijtschelding aanvragen maar je moet het eerst wel melden.

KVK hoeft helemaal niet perse.

Wat je beter kunt doen is een winkeltje openen bij Etsy of Dawanda...je hebt dan alles...de klanten en goede betaal mogelijkheden.

10. zeeuwse

zeeuwse Actief lid

3 mei 2013
    328
    0
    0
    Mijnwebwinkel vraagt die gegevens niet en er zijn er daar genoeg gratis webwinkels die niet ingeschreven staan.

KVK is eenmalig en ik dacht dat het 50 euro was.

Risico van de belastingdienst dat is puur aan jezelf, ook hobbymatig moet je het opgeven. Je mag bijverdienen zonder KVK en verdere kosten. Zolang je dit maar opgeeft op de IB als inkomsten uit overige werkzaamheden. Verkoop je ze tegen kostprijs dan heb je geen winst en betaal je daar niks over want je geeft de omzet en de kosten op bij de IB.
    Het enige wat je wel moet doen is alle inkoopbonnen etc bewaren en per armband dat je verkoopt aangeven welk bedrag het voor verkocht is en welke kosten er voor zijn.
    Als je dat doet dan loop je geen risico, alleen is het misschien een uurtje per week extra werk.

Algemene voorwaarden die mag je ook maken als je niet bij de KVK ingeschreven bent.
    Het enige is dat je geen ideal aan kan vragen zonder zakelijke rekening, dus dan alleen de klant kan laten kiezen voor paypal, vooraf overmaken en/of rembours.

Deel Deze Pagina