Carrot cake van ah met roomkaas??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Avastar, 25 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Avastar

Avastar Actief lid

25 sep 2012
    245
    9
    18
    Daar ben ik weer, en weer helemaal onzeker over eten... Is een dingetje van mij waar ik extreem angstig in kan zijn ( angststoornis) en waar ik hier vaak om bevestiging vraag, zo ook nu weer.

Ik heb vanavond de carrot cake van de Albert heijn op, die gene die ze zelf vers maken. Nu kwam ik er later achter dat er ip oomkaas in het glazuur zit van een carrot cake. Is dit ook zo bij de zelf gemaakte van de ah? En is roomkaas van rauwe melk gemaakt? Heb de verpakking niet meer dus kan niet bij de ingrediënten kijken... Help, mag je roomkaas, en weet iemand welke er in de carrot cake van de ah zit?? En of je deze mag??
    helemaal in de stress... Hoop zo dat iemand me kan helpen?

2. Aries

Aries Niet meer actief

Ik kan me niet voorstellen dat er iets in zit wat je niet zou mogen hebben. En ik ben zelf ook overdreven voorzichtig volgens mij ;)

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    roomkaas mag je hebben... is niet rauw

4. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Ja roomkaas mag je. Philadelphia bijvoorbeeld is ook roomkaas. Mag je ook. En ook brie, monchou en macarpone.

5. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Roomkaas rauw? Nee, echt niet.

Ik denk dat je er goed aan doet om je een beetje meer te verdiepen in voeding. Ik weet dat angststoornissen altijd irrationeel zijn, maar het lijkt me killing om dat te combineren met een gebrekkige kennis van wat je in je mond stopt. En zo ingewikkeld is het niet, eigenlijk gewoon basiskennis.

6. Anja1977

Anja1977 Fanatiek lid

22 feb 2013
    2.654
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb de app zwanger & zo op m'n telefoon staan. Daar staat ook een kopje voeding bij en kun je per categorie zien wat je wel en niet mag. Deze lijst is gekoppeld aan het voedingscentrum.
    Wellicht iets voor jou? Ik vind het iig erg handig

7. username

username Fanatiek lid

7 aug 2014
    2.917
    192
    63
    NULL
    NULL
    Nee hoor, geen probleem. Lekker is die carrot cake hè?

8. mnsy

mnsy Bekend lid

8 jun 2009
    811
    0
    0
    Nou ehhh, ik heb gisteren ook de carrot cake van de ah gekocht en lekker opgegeten. Roomkaas is en veilig, kan je gewoon eten.

9. LianneE

LianneE Niet meer actief

Het antwoord staat hier boven al maar even nog een algemene tip: rauwe producten zijn bewerkelijk en kort houdbaar meestal en niet geschikt voor massaproductie. De supermarkt is massaproductie dus bijvoorbeeld die tiramisu in t toetjesschap? Hartstikke safe!
    Ik heb het nu over dingen met rauwe zuivel, ze verkopen natuurlijk wel rauwe vis/vleesproducten maar das een ander verhaal :)

Ik kreeg ooit toen ik al bijbaan in de horeca werkte als student de vraag of onze melk gepasteuriseerd was, de zwangere dame in kwestie wilde een glas bij haar lunch. Heb toen met moeite de neiging onderdrukt om te zeggen dat t rechtstreejs uit de koe buiten op t gras kwam (die er niet was het was in t stadscentrum) :D
    Alke melk in Nederland is gesteriliseerd / gepasteuriseerd behalve bij de boer recht uit een koe en de kaas in de supermarkt ook en als niet staat t er heel groot op ;)

10. Loetje88

Loetje88 Fanatiek lid

26 jan 2015
    2.765
    1.028
    113
    Vrouw
    In nederland verkopen ze bijna geen rauwe kaas! Misschien in een kaaswinkel maar het meeste is bewerkt.

Zoals iemand hier al zegt, heel makkelijk. Is het bewerkt? Dan is het niet rauw. En als er iets bewerkt is dan is het de carrot cake van de AH wel hahaha hij is errrrrug lekker ik weet het...

11. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Heerlijk die carrot cake! En de roomkaas is prima! Van genieten dus!

12. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik vond de lijst van het voedingscentrum erg handig als houvast, daarop staat wat de risico producten zijn. Wat al eerder is gezegd, er zijn erg weinig producten op basis van rauwe melk in de Nederlandse supermarkten te vinden. Bij AH staat het er ook altijd op als het van rauwe melk is gemaakt. Verder mag je wel harde rauwmelkse kazen, dus enkel bij zachte kazen moet je even controleren.

Ik ben eigenlijk maar 1 keer kazen tegen gekomen die ik niet mocht, bij een kaaswinkel in België. Die hadden zelfs van een bepaalde kaas 2 varianten, eentje met en eentje zonder rauwe melk. Wel grappig dat het dus precies dezelfde kaas was maar voor de Belgische en Franse markt verkochten ze de rauwmelkse variant en andere landen hadden voorkeur voor de gepasteuriseerde variant. Deze kaaswinkel kocht ook de gepasteuriseerde kaas zodat klanten konden kiezen.

Over wat wel en niet mag, vergeet niet dat het richtlijnen zijn en dat die per land variëren. Het draait allemaal om kansen op een besmetting van een product. Die kansen zijn erg klein in de meeste gevallen dus zelfs als je per ongeluk een fout etenswaar eet hoeft het niet meteen mis te zijn. Sterker nog, Het gebeurt maar een paar keer per jaar in Nederland dat iemand ziek wordt door Listeria.

Wat mij enorm hielp was voor mezelf een lijst maken met producten die ik zelf vaak eet. Bepaalde dingen koos ik ook voor om niet te eten omdat ik me er zelf niet lekker bij voelde. Zo eet ik enkel gekookte ham en worst op de boterham, geen salami cervelaat, of rauwe en gerookte ham. Het beperkt me enorm in de keuze maar ik voel me er niet prettig bij, ondanks dat het volgens velen wel gewoon mag omdat die vleeswaren zwaar bewerkt zijn.
    Een haring zal je mij dan ook niet zien eten, ondanks dat die in Nederland juist de hemel wordt ingeprezen. In Frankrijk en België staat die op de verboden lijst terwijl een glaasje wijn af en toe daar juist wel geaccepteerd wordt.

Een lang verhaal maar mijn boodschap is vooral, zorg dat jij je prettig voelt bij de keuzes die je maakt en probeer vantevoren bij alles wat je in je mond stopt even te bedenken of het kan of niet, dan voorkom je stress achteraf. Als je niet weet of iets mag, neem het dan niet.

13. Riemke

Riemke Lid

24 jul 2014
    25
    3
    3
    NULL
    NULL
    als iets van rauwe melk is gemaakt, staat dit altijd op het etiket (is wettelijk verplicht), dan staat er dus rauwe melk als ingredient.
    Roomkaas wordt nooit van rauwe melk gemaakt (behalve als je deze van de boer koopt misschien..) dus is gewoon prima.

Iemand hiervoor zei dat tiramisu uit het koelschap ok is, deze bevat inderdaad geen rauwe melk of rauwe eieren maar bevat vaak dan wel weer alcohol... Altijd even het etiket bekijken dus :)

14. LianneE

LianneE Niet meer actief

ja dat was ik.. misschien een slecht voorbeeld dan maar voor toetjes in het algemeen geldt dat ze in het koelschap (afgezien van alcohol dan) veilig zijn. ik heb ook een keer gehad bij een 'echte' italiaan dat ik navraag deed over de toetjes en zelfs daar gebruikten ze ei-poeder. rauw ei is teveel gedoe en kan je minder lang bewaren :)

15. MammieVanSammie

MammieVanSammie Actief lid

30 nov 2012
    395
    2
    18
    Noord Holland
    Even zonder je te willen aanvallen hoor: heb je nou op dit moment hulp/begeleiding bij je angststoornis? Ik heb al meerdere van dit soort berichten van je voorbij zien komen en zou t je echt van harte gunnen als een professional (lees: psycholoog) met je mee zou denken hoe je hier het beste mee om zou kunnen gaan. Er zijn namelijk echt wel manieren waardoor je er minder last van zou kunnen hebben (ik ben zelf psycholoog)

16. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik krijg eigenlijk wel zin in die carrot cake!

17. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Oke, nu wil ik die carrot cake ook eens proeven. Waar is ie te vinden in de ah?

18. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Bij het brood gedeelte waar de donuts en muffins ook liggen
    Krijg trek van dit topic!

19. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Die carrot cake is echt heerlijk! Ga 'm straks ook halen denk ik. Hij ligt bij de bakkersafdeling :)

20. LianneE

LianneE Niet meer actief

Deel Deze Pagina