Cashewnotenallergie

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door saro81, 29 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Ik ben op zoek naar ervaringen en tips voor een cashewnoten allergie.
    Welke producten bevatten bijv. cashew?

Bij mijn dochter van net 4 is onlangs een cashewnotenallergie ontdekt. Naast cashew werd door de allergoloog ook pistache afgeraden.
    Andere noten en pinda's mag ze gelukkig gewoon blijven eten.

2. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Ik lees mee. Hier (ws) ook cashewnotenallergie; ze heeft er een flinke reactie op, maar bloedonderzoek moet nog plaatsvinden.

3. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.467
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #3 merah, 30 dec 2017
    Laatst bewerkt: 30 dec 2017
    Oppassen met eten van ‘de chinees’.
    Hier een dochter met walnoten/pecan en cashew/pistache allergie. Wij zijn niet zo strict met de opschriften ‘kan sporen van noten bevatten...’ De adviezen daaromtrent lopen nogal uiteen. De ene arts zegt: ‘alle noten vermijden’. De ander zwaait met onderzoeken waaruit blijkt dat als je niet echt aantoonbaar ergens allergisch voor bent, dat je het dan juist moet eten. Dit om ontwikkeling van allergie te voorkomen. Op zich valt cashew allergie reuze mee. Het zit niet spontaan zomaar ergens in. Met pinda of hazelnoot ben je een stuk verder van huis. Wij waren in het begin heel angstig, maar hebben veel losgelaten. Epipennen zijn altijd mee en we hebben ze nooit meer nodig gehad.

Bloedonderzoek hoeft trouwens niets te zeggen. Onze dochter test ook positief op hazelnoot (ook cor-antigenen, dus geen kruis), maar kan gewoon hazelnootpasta eten. Ook de titer van de antistoffen zegt niets over de ernst van de allergie.
    Beste is alle noten te testen middels provocatietesten.

4. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    De kinderarts zei inderdaad dat bloedonderzoek niet alles zegt, maar het is vaak toch de eerste stap die gezet wordt. Van daaruit zullen we dan zonodig doorverwezen worden naar een allergoloog en diëtist om te kijken hoe verder. Epipennen altijd mee moet ik nog wat aan wennen (ik had nooit een tas bij me...dat moet er dus inslijpen...).

5. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Mijn zoontje heeft een pinda/cashew/amandel allergie.
    Met cashew en amandel werken de medicijnen prima die hij krijgt dat is geprovoceerd.
    Pinda gaan we provoceren tegen de 4 jaar om te zien of er evt een epipen bij moet komen.
    Cashew is wel makkelijk te ontwijken.
    Met pesto moet je uitkijken maar verder word het niet zoveel gebruikt.

6. saro81

saro81 Actief lid

12 aug 2014
    222
    32
    28
    Bedankt voor jullie reacties.
    Bij mijn dochter hebben ze geen bloed afgenomen, alleen priktest op de arm.
    Er kwamen ook andere allergieen naar voren.
    Ze hoeft vooralsnog geen epipen. Wel hebben we een stappenplan gekregen in het geval van een heftige reactie.

Deel Deze Pagina